دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

آیا منافع ارزان فروشی فولاد به مردم می رسد؟

عصر معدن- دبیر انجمن فولاد با بیان این که فولادسازان برای اجرای کامل شیوه نامه دولت به میدان آمده اند گفت: سوال اینجاست که چه مکانیسمی برای رسیدن منافع ارزان فروشی در بورس کالا به مردم در نظر گرفته شده است؟;

آیا منافع ارزان فروشی فولاد به مردم می رسد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از تسنیم، سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به معاملات فولادی در بورس کالا گفت: دیروز بیش از 133 هزار تن شمش فولادی در بورس کالا عرضه شد که فقط برای 34 درصد آن تقاضا وجود داشت. این در حالی است که همین میزان شمش هم 24 درصد ارزان تر از نرخ های جهانی معامله شده است. همچنین  165 هزار تن اسلب هم 27 درصد کمتر از قیمت جهانی آن عرضه شد که فقط 7 درصد از آن متقاضی داشت! بنابراین قیمت فولاد داخلی ایران ارزان ترین قیمت فولاد در دنیا است اما سوال اینجاست که چه مکانیسمی برای رسیدن منافع این ارزان فروشی در بورس کالا به مردم در نظر گرفته شده است؟

    اجرای هماهنگ و منسجم شیوه نامه دست دلالان را از بازار فولاد قطع می کند

    دبیر انجمن فولاد با تاکید بر همراهی فولادسازان با دولت برای حمایت از مصرف کنندگان نهایی اضافه کرد: با توجه به جلساتی که با معاون اقتصادی رئیس جمهور و وزیر صمت داشته ایم، فولادسازان برای اجرای کامل شیوه نامه دولت به میدان آمده اند و قرار شده اصلاحاتی هم در این خصوص انجام گیرد و دستورالعمل اجرایی شیوه نامه هم تدوین و ابلاغ شود که انتظار داریم این اقدام مهم سرعت بیشتری بگیرد. لذا امیدواریم با افزایش هماهنگی ها و  اجرای منسجم شیوه نامه و دستورالعمل اجرایی آن که تمرکز اصلی را بر عرضه حداکثری محصولات نهایی در بورس کالا و افزایش نظارت ها تا رسیدن محصولات فولادی به مصرف کنندگان نهایی گذاشته، فاصله کنونی بین قیمت بورس کالا و کف بازار که نصیب دلالان شده است، کاهش یابد و منافع زنجیره فولاد به تولیدکنندگان واقعی و سهامداران آن ها و نهایتا مردم برسد.

    مسائل اجرایی شیوه نامه مهم تر از ضرایب قیمت پایه

    خلیفه سلطانی در خصوص ضریب قیمت پایه فولاد در بورس کالا هم گفت: مطابق شیوه نامه ستاد اقتصادی دولت، این ضریب 80 درصد قیمت جهانی تعریف شده که فولادسازان هم در حال اجرای آن هستند. اما فارغ از هرگونه تغییرات در ضرایب، مهم ترین دغدغه همه ارکان زنجیره فولاد، اجرای هماهنگ و منسجم شیوه نامه و رسیدگی به مسائل واحدهای تولیدی در اجرای آن است به طور مثال چند مسئله اجرایی و عملیاتی مطرح است که باید به سرعت برای آن اتخاذ تصمیم شود. به طور مثال اگر قرار است با فراوانی عرضه شمش در بورس کالا قیمت مقاطع فولادی هم کاهش یابد، باید مکانیسم تامین مواد اولیه فولادسازان القایی که بیش از 50 درصد نیاز بازار داخلی را تامین می کنند، به طور جدی تعریف و اجرایی شود. مسئله مهم دیگر وضعیت بغرنج تیک های صادراتی است که برای همه شرکت های صادرکننده در همه حلقه های زنجیره فولاد تبدیل به یک مانع صادراتی شده است و لازم است به این موضوع هم به طوری فوری و جدی رسیدگی شود تا شرکت ها بتوانند برای صادرات ماه های آینده خود برنامه ریزی کنند. یک موضوع جدی دیگر که نیازمند اتخاذ تصمیم و اقدام فوری است، مسائل عدیده شرکت های تولیدکننده ورق های فولادی برای خرید مواد اولیه و عرضه در بورس کالا است و لذا انتظار داریم وزارت صمت با رویکرد اجرایی و عملیاتی این موضوعات اصلی را دنبال کند و انجمن هم همچون همیشه، آماده هر گونه همراهی در راستای اجرای به موقع و موثر این شیوه نامه است.

    مدل تنظیم بازاری انجمن فولاد

    وی در تشریح موضع انجمن تولیدکنندگان فولاد پیرامون تنظیم بازار فولاد نیز تصریح کرد: موضع انجمن فولاد در این خصوص همواره بر دو اصل اساسی استوار بوده است. اول رسیدن محصولات فولادی با قیمت منصفانه به مردم که یکی از راهکارهای آن عرضه حداکثری محصولات نهایی در بورس کالا است که البته شرایط بورس کالا نیز باید به طور جدی تسهیل شود.

    دوم صادرات هدفمند در طول زنجیره فولاد است که ارزآوری بیشتر برای کشور و پتانسیل های صادراتی هر حلقه و حتی هر شرکت باید مورد توجه جدی قرار گیرد که در این خصوص هم مطالعه کارشناسی مفصل انجام شده و به وزارت صمت هم پیشنهاد داده ایم.

    دبیر انجمن فولاد خاطر نشان کرد: برای تحقق این دو هدف مهم لازم است حتما سیاستگذاری برای بازار داخلی و صادراتی فولاد به طور جداگانه و با مقررات خاص خود انجام شود. حتی اگر قرار به عرضه همه فروش داخلی فولاد در بورس کالا است، لازم است چنین تفکیک فرآیندی هم در بورس کالا تعریف شود. همچنین لازم است سامانه جامع تجارت هم با قدرت و فراگیری بیشتری فعالیت نماید تا نیمه تاریک بازار فولاد در مسیر بعد از بورس کالا تا رسیدن به مردم شفاف شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر