سنگان و گل گهر بیشترین سنگ آهن را تولید خواهند کرد

عصر معدن- معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو از برنامه افزایش ظرفیت تولید زغالسنگ در کشور خبر داد. اردشیر سعد محمدی گفت: این برنامه در راستای طرح جامع فولاد اجرایی می شود.;

سنگان و گل گهر بیشترین سنگ آهن را تولید خواهند کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایمیدرو، اردشیر سعدمحمدی، تصریح کرد: در طرح جامع فولاد برای دستیابی به ظرفیت 6 میلیون تن تولید به روش کوره بلند 3.7 میلیون تن کک نیاز داریم که این به معنی تولید 5 میلیون تن کنسانتره زغالسنگ است.

    عضو هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: در حال حاضر برنامه افزایش 2.7 میلیون تن ظرفیت تولید زغالسنگ خام در دست اجراست که 750هزار تن در خُمرود و سه طرح در طبس انجام خواهد شد. وی درباره این طرح ها گفت: دو طرح در اختیار بخش خصوصی با ظرفیت های 400هزار و 750هزار تنی است و طرح دیگر به ظرفیت 800هزار تن توسط ایمیدرو و با فاینانس چین اجرا می شود.

    سعدمحمدی تاکید کرد: با این پروژه های جدید، یک میلیون و 350هزار تن ظرفیت تولید کنسانتره زغالسنگ ایجاد خواهد شد که تا حدودی مشکلات مربوط به تامین این ماده را برطرف می کند.

    وی یادآور شد: در روش کوره بلند به ازای تولید هر تن فولاد 6دهم تن کک نیاز است که برای تولید هر تن کک نیز 1.4 تن زغالسنگ مصرف می شود.

    1.7 میلیون تن ظرفیت جدید کوره بلند

    سعدمحمدی خبر داد که سال آینده 1.7 میلیون تن ظرفیت جدید تولید فولاد به روش احیای مستقیم توسط بخش خصوصی در زرند کرمان به مدار تولید می پیوندد.

    عضو هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنانش به تاریخچه تولید فولاد در ایران اشاره کرد و افزود: شرایط سنتی تولید فولاد در ایران به 2هزار سال پیش برمی گردد اما 150 سال پیش تولید در دوره معاصر شروع شد با اینحال تولید صنعتی در سال 1349 به جریان افتاد.

    وی با بیان اینکه اکنون ظرفیت تولید سالانه به 33 میلیون تن رسیده است، اظهار داشت: میزان تولید فولاد خام در هفت ماه امسال به 11.4 میلیون تن رسیده و پیش بینی می شود تولید در پایان سال از مرز 21 میلیون تن عبور می کند.

    سنگان و گل گهر پیشتاز ظرفیت های جدید

    معاون ایمیدرو درباره ظرفیت سازی در بخش سنگ آهن گفت: ظرفیت تولید این ماده معدنی (تا افق1404) باید از 80 میلیون تن فعلی به 162 میلیون تن برسد که بخش قابل توجهی از آن از سنگان و گل گهر تامین خواهد شد.

    به گفته وی، مجتمع سنگ آهن سنگان برنامه رسیدن به ظرفیت تولید به 42 میلیون تن و گل گهر برنامه دستیابی به بیش از 40 میلیون تن در سال را دست اجرا دارد، پس از آن سنگ آهن چادرملو و بافق در استان یزد بیشترین ظرفیت های تولید را ایجاد خواهند کرد.

    معاون ایمیدرو افزود: ظرفیت تولید گندله سنگ آهن نیز به 82 میلیون خواهد رسید.

    زیرساخت 13 میلیارد دلار نیاز دارد

    سعدمحمدی به امور زیرساخت اشاره کرد و اظهار داشت: برای توسعه زیرساخت ها نیاز به 13 میلیارد یورو سرمایه سرمایه داریم در حالی که احداث کارخانه های فولاد به 8 میلیارد یورو سرمایه نیاز دارد.

    به گفته سعدمحمدی، در طرح جامع فولاد مصرف آب 1.7 برابر، گاز طبیعی1.6 برابر و مصرف فعلی برق 1.7 شرایط فعلی افزایش پیدا می کند.

    وی ادامه داد: کل شبکه ریلی کشور باید 13هزار کیلومتر افزایش پیدا کند که تحقق این برنامه 5 میلیارد یورو سرمایه نیاز دارد. وی درباره جایگاه صنعت فولاد در اقتصاد گفت: صنعت فولاد ایران نقش 2درصدی در تولید ناخالص داخلی دارد.

    سعدمحمدی اظهار داشت: سال قبل صادرات فولاد به حدود 9 میلیون تن رسید اما در سال جاری باید صادرات افزایش پیدا کند تا تولیدات فولاد روند واقعی -به لحاظ اقتصادی و فروش- پیدا کند.

    وی یادآور شد: ظرفیت تولید فولاد نسبت به قبل انقلاب حدود 10 برابر و تولید حدود 7 برابر فزونی پیدا کرده است.

    ضرورت هدایت سرمایه ها برای تولید فولاد آلیاژی

    معاون ایمیدرو در عین حال گفت: باید جذب سرمایه در این صنعت به سمت تولید فولادهای آلیاژی معطوف تا ارزش افزوده بیشتری نصیب اقتصاد شود.

    وی در مورد سرانه مصرف فولاد در ایران اظهار داشت: سرانه مصرف در ایران اکنون به 125 کیلوگرم رسیده در حالی که در سال های گذشته به مرز 200 کیلوگرم رسیده بود. سعدمحمدی درباره مصرف ساختمانی گفت: مصرف فولاد در ساختمان هایی که اسکلت بتونی دارند حدود40 تا 45کیلوگرم است در حالی که قطعا این رقم برای اسکله های فلزی بیشتر است.

    وی با بیان اینکه بخش خودروسازی نیز از مصرف کننده های بزرگ فولاد است، افزود: در کشور شرکت هایی همچون فولاد مبارکه و ورق چهارمحال و بختیاری تولیدکننده ورق فولادی با استانداردهای جهانی هستند.

    وی گفت: طی سال های گذشته با گوگردزدایی و نیز فیلتراسیون هایی انجام شده، آلودگی های این صنعت بسیار کاهش یافته است.

    ایران جزو 10 تولیدکننده ریل

    معاون ایمیدرو درباره دستاوردهای اخیر در صنعت فولاد گفت: خوشبختانه از یکسال گذشته تولید ریل فولادی در ایران آغاز شد که نقش موثری در حمل و نقل ریلی دارد این در حالی است که کمتر از 10 کشور امکان تولید این محصول را دارند.

    وی افزود: در حال حاضر ایران تولیدکننده ریل های آسانسور و همچنین معادن زیرزمینی نیز است.

    سعدمحمدی تاکید کرد: با توجه به اینکه مواد اولیه تولید فولاد را در اختیار داریم، باید سرمایه گذاری های جدیدی برای تولید فولادهایی با ارزش افزوده بالا انجام شود که در این میان فولادهای آلیاژی از اهمیت خاصی برخوردارند.

    معاون ایمیدرو همچنین یادآور شد: طی سال های اخیر تکنولوژی تولید آهن اسفنجی به روش احیای مستقیم طراحی و ثبت جهانی شد و امروزه 4طرح از هفت طرح فولادی با این روش احداث شده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر