مدیر دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به «عصر معدن» گفت:

رانت، دستاورد قیمت گذاری دستوری

عصر معدن- مدیر دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اگر قیمت ها را کم یا زیاد کنند رانت ایجاد می شود. یعنی دستاورد قیمت دستوری برای عده ای رانت خواهد بود.;

رانت، دستاورد قیمت گذاری دستوری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸:۰۰

    سیف اله امیری درباره فرمول پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای قیمت‌گذاری محصولات فولادی، مس و آلومینیوم به « عصر معدن» گفت: در حال حاضر نتیجه قطعی به دست نیامده است. ابتدا آنکه ارز مبادله ای دیگر نداریم و به طور کلی ارز متقاضی است، اما تصمیم قطعی گرفته نشده است. قرار است امروز جلسه ای با همکاران در این باره داشته باشیم.
    وی ادامه داد: این نامه منتشر شده اما نکته آن است که دیگر ارز مبادله ای نداریم. با این شرایطی که بازار ارز داشته و مشکلاتی که در این باره وجود دارد، تقریبا تمامی کالاهای ما با ارز متقاضی هستند.
    امیری ادامه داد: اگر معاملات با قیمت هایی که برای همه عادی است، انجام شود مشکلی وجود ندارد. اما اگر قیمت ها را کم یا زیاد کنند رانت ایجاد می شود. یعنی قیمت دستوری برای عده ای رانت ایجاد می کند.
    به هر حال یک سرمایه گذار خصوصی علاقه دارد کالای خود را با قیمت بالایی بفروشد، ما نمی توانیم بروی کالای آن قیمت گذاشته  و آن را به بورس ببریم. حتی خود سرمایه گذار هم چنین موضوعی را قبول نمی کند. این موضوع ایجاد کننده رانت است که امیدوارم  بررسی کارشناسی بر روی آن انجام شود.
    به گزارش «عصر معدن»، در فرمول پیشنهادی قیمت پایه محصولات فولادی در بورس، نرخ ارز مبادله‌ای ضربدر 95 درصد فوب خلیج فارس ارائه شده است و همچنین برای قیمت  پایه شمش آلومینیوم و کاتد مس نیز  نرخ ارز مبادله ای  ضربدر پریمیوم دلار به اضافه  LME لندن بر مبنای دلار در نظر گرفته شده است .بدیهی است، پرمیوم مربوط به هریک از محصولات آلومینیوم و کاتد مس در جلسات هم اندیشی کارشناسی در مقاطع مختلف احصاء و در فرمول یاد شده لحاظ می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر