پیمان سپاری ارزی، چالش جدید تولیدکنندگان و صادرکنندگان

عصر معدن- محمد رضا بهرامن رییس خانه معدن ایران در میزگرد تخصصی معادن متروکه اظهار کرد: درباره این موضوع به طرح کلان نگر دست یافته ایم.;

پیمان سپاری ارزی، چالش جدید تولیدکنندگان و صادرکنندگان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، بهرامن افزود: این طرح با ایده فعال سازی 500 معدن در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی آغاز و به ایمیدرو ارایه شد اما سپس با همگرایی بخش خصوصی و دولتی به صورت یک طرح استراتژیک و کلان نگر تبدیل شد.
    وی ادامه داد: حضور شرکت های بزرگ در این طرح سبب شد تا تفکر حاکم بر احیای این معادن موجب ایجاد یکپارچگی و قرار گرفتن در زنجیره تولید شود.
    به گفته بهرامن، توسعه، ابزار و استاندارد می خواهد،‌ فقط با نیت،‌ نمی توان به توسعه دست یافت.
    رییس خانه معدن اظهار کرد:  پایه توسعه معادن، استانداردسازی است به طوری که نتوان بایک تصمیم غیرمنطقی، کسب و کارهای بسیاری را به خطر انداخت.
    وی همچنین اضافه کرد: امروزه سازمان حفاظت محیط زیست و اداره منابع طبیعی به اهمیت توسعه بخش معدن پی برده اند.
    بهرامن تاکید کرد: در شرایط تحریم باید به گونه ای برنامه ریزی داشته باشیم که بتوانیم از بازار کشورهای منطقه حداکثر استفاده را به عمل آوریم.
    وی در این نشست موضوع پیمان سپاری ارزی، را چالشی جدید برای تولیدکننده و صادرکننده دانست و تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که تولیدکننده صادرات گرا به طور طبیعی برای ادامه فعالیت، ارز صادراتی را در جهت چرخه تولید، به کشور بر می گرداند.

    درادامه این نشست مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ آهن ایران نیز با بیان اینکه تحولات از سال آینده، عینی می شود، اظهار کرد: بسیاری از معادن و ذخایر خدادادی در مناطق کم برخوردار همچون جنوب استان کرمان، استان هرمزگان و جنوب استان فارس واقع شده اند.
    وی تاکید کرد:  بخش خصوصی واقعی در معادن کوچک و متوسط فعالیت دارد.
    اکبریان افزود: تکنولوژی های جدید، تمرکز خاصی روی مقیاس فعالیت معادن کوچک دارند.
    به گفته رییس انجمن سنگ آهن، هم افزایی شرکت های بزرگ، تشکل ها و دولت، یکی از مهمترین اتفاقاتی است که در مسیر توسعه این معادن رخ داده است.
    وی ادامه داد:  بررسی های ما نشان داده معادن سنگ آهن هماتیتی با پتانسیل بالا در استان هرمزگان وجود دارد که از ذخایر آن ها استفاده نشده است.
    وی با بیان اینکه کردستان به زودی جزو قطب های تولید سنگ آهن کشور می شود، اظهار کرد:  سال آینده حرکت بزرگی در این مسیر انجام می شود که تحولات بزرگی را رقم می زند.
    اکبریان گفت: تولید؛ برای فروش به بازار داخل یا صادراتی است اما اکنون به سبب مشکلاتی که در اجرای طرح های عمرانی داریم، مصرف فولاد کاهش یافته و فروش از بخش معدن را با مشکل مواجه کرده است.
    وی افزود: یکی از بزرگ ترین نگرانی های من، فروش و بازاریابی است. کارخانه ای که برای فعال سازی آن تسهیلات دریافت شده، اگر نتواند فعالیت کند، از همان لحظه نخست دچار مشکلات جدی شده است. سرنوشت ما با صنعت گره خورده، نگران وضعیت تولید و بازاریابی هستم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر