در عملکرد ۱۰ ماهه ۹۷؛

ارزش صادرات مواد معدنی به یک میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار رسید

عصر معدن- ۲۰ میلیون و ۲۷۹ هزار تن مواد معدنی به ارزش یک میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار در ۱۰ ماهه امسال (منتهی به دیماه) به بازارهای هدف صادر شده که از لحاظ وزن و ارزش نسبت به دوره مشابه پارسال کاهش داشته است.;

ارزش صادرات مواد معدنی به یک میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار رسید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، برپایه داده های آماری گمرک ایران در مدت مشابه سال گذشته 24 میلیون و 160 هزار تن مواد معدنی به ارزش یک میلیارد و 771 میلیون دلار صادر شده بود.

    صادرات مواد معدنی در 10 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 16 و 34 درصد کاهش نشان می دهد.

    سهم 3 درصدی معدن
    آمار صادرات غیرنفتی در دوره مورد بررسیی حاکی از آن است که در مجموع 94 میلیون و 875 هزار تن کالا به ارزش 35 میلیارد و 563 میلیون دلار به بازارهای مختلف صادر شده که از نظر وزن در مقایسه با 10 ماهه 96 کاهش 4.5 درصدی دارد، اما از لحاظ ارزشی 2.2 درصد افزایش نشان می دهد.
    سهم معدن از مجموع ارزش صادرات به سه درصد رسیده است که در مقایسه با 10 ماهه 96 کاهش 2 درصدی دارد.
    سهم ارزش صادرات بخش معدن از صادرات غیرنفتی کشور در 10 ماهه 96 حدود 5درصد بود.

    سهم 45 درصدی صنعت
    بررسی آمار صادرات غیرنفتی در دوره مورد بررسی نشان می دهد که بخش صنعت با 45 درصد از ارزش کل صادرات 10 ماهه امسال بالاترین سهم را به خود اختصاص داده است، پتروشیمی با 34 درصد و کشاورزی با 9 درصد در جایگاه های بعدی قرار دارند.
    میعانات گازی با هشت درصد و فرش و صنایع دستی با یک درصد، رتبه های بعدی را در اختیار گرفته اند.
    سال گذشته سهم بخش صنعت از مجموع ارزش صادرات غیرنفتی 41 درصد بود، سهم بخش پتروشیمی و میعانات گازی نیز به ترتیب 28 و 16 درصد بود.
    کشاورزی و فرش و صنایع دستی نیز به ترتیب 9 و یک درصد از ارزش صادرات را در دوره 10 ماهه پارسال به خود اختصاص دادند.

    ** دستیابی به 73 درصد هدف 10 ماهه
    دستیابی به رقم 33.3 میلیارد دلار ارزش صادرات غیر نفتی این دوره، گویای آن است که 73 درصد از برنامه پیش بینی شده برای صادرات محقق شده است.
    به گزارش ایرنا، سالیانه حدود 400 میلیون تن مواد معدنی از سه هزار و 300 معدن فعال استخراج می شود که انتظار می رود تا پایان افق چشم انداز( 1404 ) به 700 میلیون تن برسد.
    ایران با شناسایی حدود 60 میلیارد تن ذخیره معدنی که حدود 40 میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است، در بین 15 کشور شاخص معدنی جهان جای دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر