تداوم برنامه‌های رونق تولید در جهت تحقق جهش تولید معدنی کشور

عصر معدن- به دنبال اجرای پروژه احیا و فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، در سال جدید نیز برنامه‌های احیای معادن غیرفعال و کشف و شناسایی معادن جدید در جهت تحقق جهش تولید در دستور کار قرار گرفته است که به گفته مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، با توجه به اینکه معدن موتور محرک بخش تولید و به عنوان یکی از پارامترهای اصلی در صنایع معدنی است، با تقویت این بخش می توان تولید پایدار ایجاد کرده و با قطع وابستگی به واردات در شرایط تحریم، شعار جهش تولید را محقق کرد.;

تداوم برنامه‌های رونق تولید در جهت تحقق جهش تولید معدنی کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، همانطور که پیش از این توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام شد، در راستای طرح فعال‌سازی معادن کوچک و متوسط در نقاط مختلف کشور، معادن بخش خصوصی که به دلیل شرایط داخلی یا بین‌المللی نیمه فعال و یا تعطیل شده بودند، 146 مورد احیا شدند. در راستای اجرای پروژه احیا و فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در سال1398 (سال رونق تولید)، 146 معدن احیا و 2130  پتانسیل معدنی در قالب 364 پروژه مورد شناسایی قرار گرفت.

    طبق اعلام شبکه تولید و تجارت(شاتا)،   برنامه های احیا و فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس همچون روال سال گذشته، در سال 1399 نیز تداوم خواهد داشت تا جهش تولید محقق شود.

    وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال 1398 هفت محور کاری مهم داشت که محور توسعه معادن و صنایع معدنی یکی از این هفت محور بود. در این حوزه پنج ردیف پروژه کاری تعریف شده بود که اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی، توسعه فعالیت های اکتشافی، احیا و فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی(فولاد، مس و آلومینیوم) و تجهیز و نوسازی معادن کشور این پنج ردیف پروژه بودند. در زمینه توسعه فعالیت های اکتشافی تهیه 250 ورقه نقشه و اجرای اکتشاف 110 هزار کیلومتر مربع و 300 هزار کیلومتر خطی هدف گذاری شده بود که 45 ورقه نقشه آماده شد و 95 هزار کیلومتر مربع و 70 هزار کیلومتر خطی اکتشاف به انجام رسید.

    شناسایی و پی جویی مواد معدنی در کشور بر اساس زون های ساختاری، پهنه‌ها و اولویت‌های اکتشافی و برداشت و تعبیر و تفسیر اطلاعات پایه ژئوفیزیک هوابرد با قدرت تفکیک بالا (برداشت: استان مرکزی و پردازش: استان خراسان شمالی) از دیگر اقدامات انجام شده بود.

    همچنین در بخش اجرای پروژه احیا و فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس، احیای 150 معدن در کشور و شناسایی 600 پتانسیل معدنی هدف گذاری شد که در همین راستا 146 معدن احیا و 2 هزار و 130 پتانسیل معدنی در قالب 364 پروژه، مورد شناسایی قرار گرفت. درصد پیشرفت این برنامه 100 درصد بوده است و شناسایی 4 هزار و 496 معدن غیرفعال و انجام اقدامات کلینیکی بر روی 970 معدن از دیگر اقدامات انجام شده بود.

    از سوی دیگر در اجرای پروژه تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی(فولاد، مس و آلومینیوم) در سال 1398، رسیدن به ظرفیت تولید 50 میلیون تنی شمش فولاد، 510 هزار تنی کاتد مس و 775 هزار تنی شمش آلومینیوم تا سال 1400 هدف گذاری شده است.

    در این راستا در سال 1398، تولید شمش فولاد 36.9 میلیون تن، تولید کاتد مس 502 هزارتن و تولید شمش آلومینیوم 446 هزارتن بوده است.

    مجموعه این فعالیت ها در سال 1399 که به تدبیر مقام معظم رهبری به سال جهش تولید نامگذاری شده است، تداوم خواهد یافت و تکمیل و بهبود مجموعه اقدامات انجام شده در دستور کار ویژه برای تحقق جهش تولید است.

    در این رابطه، سیدرضا عظیمی- مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس- در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در سال 1399 با جهش تولید مواد معدنی در کشور و هدف گذاری طرح جهت احیای 200 معدن کوچک مقیاس همراه خواهد بود. طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس در سال  1398 با عنوان “رونق تولید” موفق شد تا با شناسایی تعداد 4496 معدن کوچک مقیاس در کشور، تعداد 2130 معدن را در قالب 364 پروژه بررسی و ضمن انجام اقدامات کلینیکی بر روی تعداد 970 معدن کوچک، در نهایت در سال 1398 مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته، 146 معدن کوچک مقیاس را از 150 معدن هدفگذاری شده در کشور احیا کند.

    وی با اشاره به اهمیت معادن طلا در کشور، ادامه داد: در آینده نزدیک برنامه های ویژه ای برای مشارکت و سرمایه گذاری در معادن کوچک مقیاس طلا در نظر داریم. با توجه به نام گذاری سال 1399 با عنوان "جهش تولید"  که خود نشان دهنده اهمیت و ضرورت تولید و حمایت قاطع تولید کنندگان از نگاه مقام معظم رهبری است، لذا لزوم ایجاد و توسعه بسترهای مناسب حمایتی از تولید کنندگان و به خصوص تولید کنندگان بخش معدن که سربازان جنگ اقتصادی هستند، بیش از پیش بر همگان آشکار شده است.

    عظیمی افزود: یکی از عوامل موفقیت طرح هم افزایی تشکل ها و انجمن هاست که در آغاز سال جدید لازم است تشکر از همکاری صمیمانه و همراستایی آنها با طرح را اعلام کنم. کمیته های مشترک با تشکل ها مخصوصاً صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و طرح زیرساخت ایمیدرو در طرح ایجاد شده که تصمیم گیری های برنامه های مرتبط در این کمیته ها شکل خواهد گرفت. معدن موتور محرک بخش تولید و به عنوان یکی از پارامترهای اصلی در صنایع معدنی است که با تقویت این بخش قطعاً تولید پایدار، توسعه مناطق محروم و قطع وابستگی به واردات در شرایط تحریم های ظالمانه محقق خواهد شد.

    مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس اعلام کرد: مطابق برنامه‌ریزی های انجام شده، با توجه به مهیا بودن زیرساخت‌های اجرایی و نرم افزاری، روند احیای معادن کوچک مقیاس در سال 1399 با شتاب بیشتری حرکت خواهد کرد که ضمن پایش وضعیت معادن احیا شده در سال 1398، نسبت به آمایش، بررسی‌های کلینیکی و انجام پروژه های زیرساخت سایر معادن نیز اقدام خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر