وزیر صنعت، معدن و تجارت:

مزایده بیش از ۵ هزار معدن یک بسته سرمایه گذاری است

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مزایده ۵۴۳۹ معدن و محدوده اکتشافی که از امروز آغاز شد، یک بسته سرمایه گذاری است، که شامل معادن کوچک و متوسط می‌شود، چون عمده معادن بزرگ واگذار شده و فعال هستند.;

مزایده بیش از ۵ هزار معدن یک بسته سرمایه گذاری است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، سیدرضا فاطمی امین درباره تأخیر و تعلل گواهی اکتشاف و پهنه‌ها و محدوده‌های اکتشافی افزود: این تأخیر و تعلل نیست بلکه به خاطر این که ما در مرحله نخست تمرکز کردیم به این که چرا تاکنون واگذاری معادن موفق نبوده اند.

    وی گفت: بار‌ها در موارد متعددی با این موضوع مواجه هستیم که برخی از معادن واگذار شده اند و کسانی هم در مزایده برنده شده، اما معادن فعال نشده اند.

    فاطمی امین افزود: اولین کاری که انجام دادیم، یک آسیب شناسی صورت گرفت که در دوره جدید این را رعایت کردیم که یکی از آن نکات این است که کسانی که میخواهند کار اکتشاف و بهره برداری از معادن را انجام دهند باید صلاحیت فنی داشته باشند.

    وزیر صمت افزود: قبل از این فقط صلاحیت مالی مطرح بود و فردی که یک مبلغی را سپرده گذاری می‌کرد و یا یک توانمندی مالی داشت قیمتی می‌داد و معدن را دریافت می‌کرد، اما خودش فرآوری نمی‌کرد و شبه دلالی پیش می آمد که این باعث می‌شد معدن فعال نشود.

    فاطمی امین گفت: در مرحله اول این را آسیب شناسی کردیم و به طور مشخص تمام مقررات در حوزه معدن که بیش از 320 مصوبه، بخشنامه و دستورالعمل بود را یکپارچه و در یک دستورالعمل منتشر کردیم.

    وی با اشاره به بحث بسته های سرمایه گذاری در این خصوص گفت: خیلی وقت‌ها یک معدن آنقدر کوچک است که کسی در مزایده شرکت نمی‌کند و یا اگر شرکت کند و بعد وارد کار شود، می‌بیند که آن مقیاس اقتصادی را ندارد و معدن باز هم غیرفعال می‌ماند.

    وی ادامه داد: ما در این موضوع بعضی از معادن را با هم ترکیب کردیم، مثلاً چند گواهی اکتشاف، چند پروانه اکتشاف، چند پروانه بهره برداری را با هم در یک بسته قرار دادیم و یکجا مزایده برگزار شد که این بسته باعث می‌شود کسی که برنده شود، ترکیبی از یک سبد سرمایه گذاری را داشته باشد و کار را اقتصادی کند.

    فاطمی امین درباره انجام این مزایده در پایان دولت قبلی و توقف آن از سوی دادستان و تاخیر یک ساله وزارت صمت در اجرای این مزایده گفت: من تاکید دارم که تأخیر و تعللی در کار نیست چرا که آن موقع این واگذاری‌ها با یک سرعت عملی که شاید غیر منطقی بود مطرح شد، اما قطعاً اگر کار را دقیق و حرفه‌ای انجام ندهیم وقتی جلوتر برویم کار‌هایی صورت می‌گیرد که باید واگذار کنیم و باعث می‌شود که دوباره به خانه اول برگردیم.

    وی افزود: در خیلی از موارد مخصوصاً در واگذاری که در اصل 44 آمده واگذاری صورت گرفته، اما چون دقیق و درست نبوده، دوباره با مشکلات بیشتری به دولت برگشته است، یک واحد تولیدی سرپا بوده مثلاً 400 کارگر داشته، واگذار شده و کلی بدهی ایجاد کرده و مشکلات فروش و تولید ایجاد شده و دوباره به دولت برگشت داده شده است که اکنون باید دولت دوباره هزینه کند تا آن را سرپا کند.

    وزیر صمت گفت: در این مدت معادن دیگری که قابلیت داشتند را شناسایی کردیم، هر چند مزایده‌ها هم تعطیل نبود و در این مدت هر سه ماه یک بار مزایده‌ها برگزار می‌شد، اما تلاش بر این بود که این‌ها بسته سرمایه گذاری شوند و قوانین و مقررات را و دستورالعمل ها را اصلاح کنیم و بعد واگذاری به طور درست و اصولی انجام شود که این موضوع زمانبر شد، اما این گونه نیست که تعلل صورت گرفته باشد.

    فاطمی امین افزود: نکته مهم این است که در عمده ذخایر و معادن، تقریباً هیچ معدن بزرگی غیرفعال نیست و تمامی این 5 هزار مزایده که برگزار می‌شود معادن کوچک و متوسط هستند که شاید سهم زیادی در تولید ندارند، اما سهم قابل توجهی در اشتغال دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر