با بومی‌سازی محقق شد:

صرفه‌جویی ۳میلیون دلاری در فولاد امیرکبیر کاشان

عصر معدن- مدیرعامل فولاد امیرکبیرکاشان گفت: با بومی سازی قطعات در فولاد امیرکبیر شاهد صرفه جویی ۳میلیون دلاری در این شرکت هستیم.;

صرفه‌جویی ۳میلیون دلاری در فولاد امیرکبیر کاشان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳:۰۰

    عزیز قنواتی در گفت و گو با «عصرمعدن» با اشاره به موضوع بومی سازی و تاثیرات آن، اظهار کرد: به طور معمول ما با واژه تحریم بیگانه نیستیم، تحریم را از سال‌های پیش تجربه و برای آن راهکارهایی نیز پیدا کرده ایم. البته این موضوع تنها مختص ما نیست بلکه دیگر شرکت های فولادی و دیگر صنعتگران برای این موضوع راهکارهایی را پیدا کرده اند.
    وی اضافه کرد: در واقع بسیاری از شرکتها، خود را برای مقابله با تحریم های ظالمانه امریکا آماده کرده اند، ما نیز مانند دیگر صنایع خود را برای این شرایط آماده کرده بودیم اما در یک الی 2 سال اخیر این موضوع شدت گرفت، به طوری که تنها در سال جاری بیش از 170 قطعه در فولاد امیرکبیر بومی سازی شد که در نتیجه آن شاهد حدود 3 میلیون دلار صرفه جویی ارزی بودیم.
    مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان ادامه داد: امروز با قطعاتی که بومی سازی شده است، تقریبا 95 درصد قطعات مورد نیاز را داخلی تامین می کنیم. در ارتباط با 5 درصد باقی مانده نیز، استراتژی ما این است که برای سال آینده 100درصد قطعات مورد نیازمان داخلی شود که به نظر بنده بدون شک این موضوع اتفاق خواهد افتاد.
    قنواتی با اشاره به نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، تصریح کرد: هدف نمایشگاه این بود که مسیرهای رسیدن به بومی سازی را که هر شرکتی برای خود یک تجربه خاص داشته را به اشتراک گذاشته و مشاهده کنیم آن شرکت هایی که پیش از ما این مسیر را رفته اند چگونه مسیر را طی کرده اند تا آزمون خطا نداشته باشیم.
    وی بیان کرد: خوشبختانه استقبال از این نمایشگاه بسیار خوب بود، زیرا سازندگان قطعات و تولیدکنندگان فولاد در کنار هم جمع هستند و تکنولوژی را به اشتراک گذاشتند و درباره آن گفت و گو کردند. به اعتقاد بنده این یک رویداد بسیار خوب بود و دستاوردهای فراوانی به همراه داشت. بدون شک در آینده شاهد کاهش واردات قطعه مورد نیاز در صنعت فولاد خواهیم بود و امیدواریم که روزی این میزان به صفر برسد.
    به گفته مدیرعامل شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، بومی سازی 95 درصد از قطعات مورد نیاز این مجموعه باعث شده تا اشتغالزایی خوبی به واسطه این شرکت ایجاد شود. ما پیش تر 3میلیون دلار اشتغالزایی برای کشورهای دیگر داشتیم زیرا کارگاه‌های آنها این قطعات را تولید می کردند اما امروز این قطعات در کارگا‌ های داخلی خودمان تولید می شود. جالب است بدانید یکی از اهداف نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران، اشتغالزایی است.
    وی همچنین با اشاره به تولید 8 ماهه این شرکت نیز اظهار کرد: فولاد امیرکبیر کاشان براساس استراتژی هدف گذاری کرده است که خوشبختانه تا به این لحظه 20درصد از برنامه‌ها جلو هستیم و تا پایان سال نیز این موضوع را حفظ کرده و شاهد افزایش تولید 20 تا 25درصدی نسبت به سال گذشته باشیم.
    قنواتی درباره طرح های توسعه ای نیز بیان کرد: در این بخش طرحی در دستور کار است و اسناد مناقصه آن آماده شده است. اکنون نیز در حال مذاکره با شرکت‌هایی هستیم که چندان به این تحریم مقید نیستند، تا انشااله طرح 300هزار تن گالوانیزه با استحکام بالا را در سال آینده شروع کنیم.
    وی همچنین با اشاره به بازار داخلی و خارجی افزود: بازار نسبت به هر پدیده ای با تاخیر واکنش نشان می دهد، تا به این لحظه ما مشکلی نداشتیم یعنی هم فروش حدود 30درصد رشد داشته و هم تولید با رشد 20 درصدی همراه بوده است. در حوزه صادرات نیز بازارهای جدید پیدا کرده ایم و صادرات ما تقریبا نسبت به سال گذشت با افزایش 300درصدی همراه بوده است. خوشبختانه  به کشورهای حاشیه خلیج فارس، حوزه CIS، عراق و اروپا نیز صادرات داشته ایم.
    قنواتی با اشاره به اخذ تعرفه از سوی عراق نیز بیان کرد: به هر حال عراق هم به دنبال درآمدزایی برای خود است. ما نباید فکر کنیم عراق همیشه به این صورت می ماند زیرا آن هم به تناسب نیاز خود قوانینی را وضع می کند درنتیجه باید خود را برای آن آماده کرده و جهانی فکر کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر