معاون طرح و برنامه وزار صمت تاکید کرد:

ضرورت تحول دیجیتال و هوشمند سازی در بخش صنایع معدنی

پیگیری استقرار IOT در صنایع معدنی

عصر معدن- معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به افزایش رقابت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، بر نیاز بخش معدن و صنایع معدنی به تکنولوژی‌های نوین و ضرورت تحول دیجیتال و هوشمند سازی در بخش صنایع معدنی تاکید کرد و گفت: استقرار IOT در صنایع یکی از برنامه‌های مهم حوزه معاونت فناوری وزارت صمت در سال ۱۴۰۰ است.;

ضرورت تحول دیجیتال و هوشمند سازی در بخش صنایع معدنی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به‌ گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، سعید زرندی در رویداد هوشمند سازی صنایع معدنی که به صورت آنلاین برگزار شد، با مهم خواندن تحول دیجیتال در حوزه معدن و صنایع معدنی گفت: تحول دیجیتال نیازمند یک نگاه جدید است چرا که در صورت عدم توجه به این موضوع در فرآیندها و مدل‌های کسب‌و کار، با شکست روبرو خواهیم شد.

    معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به افزایش رقابت در حوزه‌های مختلف اقتصادی، بر نیاز بخش معدن و صنایع معدنی به تکنولوژی‌های خوب و جدید تاکید کرد و افزود: کشور ایران در حوزه معدن و صنایع معدنی دارای پتانسیل‌های خوب و در دنیا صاحب برند هستیم؛ امروز دهمین کشور بزرگ تولیدکننده در حوزه فولاد هستیم و ظرفیت تولید شمش کشور به 40 میلیون تن رسیده است و تحولات بزرگی در بخش معدن و صنایع معدنی ما اتفاق افتاده و اقدامات خوبی صورت گرفته است.

    ضرورت نگاه سیستماتیک و منسجم به توسعه فناوری محور در حوزه معدن و صنایع معدنی

    زرندی با تاکید بر ضرورت نگاه سیستماتیک و منسجم به توسعه فناوری محور در حوزه معدن و صنایع معدنی، و پیگیری آن در جهت‌گیری‌های وزارت صمت در بخش معدن، تصریح کرد: اولین مرحله و آغاز زنجیره کار معدن مربوط به بخش اکتشافات است و وزارت صمت با محوریت سازمان زمین شناسی و ایمیدرو موضوعات مختلف این بخش را پیگیری می‌کند.

    وی در ادامه اظهار داشت: موضوع توسعه ژئوفیزیک هوایی به عنوان یک جهت‌گیری جدی در دو سال گذشته مطرح و اقدامات موثری در این راستا انجام شد؛ بحث ریموت سنسینگ و موضوعات مختلف در این زمینه در حال پیگیری است و بخش‌های فناوری محور با تاکید بر نوآوری در این حوزه در سازمان زمین شناسی در حال فعالیت هستند و امیدواریم بتوانیم با یک نگاه جدید و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید در این حوزه، گام‌های موثری را برداریم.

    مراحل استخراج نیازمند تکنولوژی‌های جدید

    معاون وزیر صمت در ادامه صحبت‌های خود، در خصوص استفاده از تکنولوژی‌های جدید در مرحله استخراج گفت: در مرحله استخراج در زمینه‌های مختلف، باربری و حمل و نقل، سرویس دیسپچینگ و فرایند واگذاری نیازمند تحول و تغییر هستیم که خوشبختانه در فرایند واگذاری در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام شد و می‌توان گفت در حال حاضر این فرایند بصورت کاملا الکترونیک انجام می‌شود؛ در حوزه دیسپچینگ نیز در برخی از معادن بزرگ با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی اقدامات خوبی انجام شده است.

    حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه معدن و صنایع معدنی

    وی در ادامه به نیاز کشور و بخش فراوری حوزه معدنی به تکنولوژی اشاره کرد و بیان داشت: در این بخش نیز کارهای خوبی انجام شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه حضور پیدا کرده‌اند که کاهش خام‌فروشی و افزایش تولید با ارزش افزوده بالا را داشته باشیم و این جهت‌گیری در کل زنجیره در حال پیگیری است.

    معاون طرح و برنامه وزارت صمت در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص انقلاب صنعتی چهارم در صنایع فولاد تصریح کرد: بحث سطح آمادگی(ردینس‌لول) معادن مورد بررسی قرار گرفت و برنامه‌ریزی و اقداماتی برای تحقق این موضوع انجام شد؛ در حوزه‌های محیط زیستی معادن و صنایع معدنی با کمک تکنولوژی‌های نو اقدامات خوبی را در چند معدن بزرگ انجام دادیم.

    تزریق فناوری در حوزه معدن و صنایع معدنی

    بر اساس توضیحات زرندی، وزارت صمت چند موضوع را در قالب پروژه‌های مختلف در دستور کار قرار داده است که رسوخ فناوری در حوزه معدن و صنایع معدنی و تزریق فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان به فرآیند تولید یکی از آن‌هاست و در همین زمینه، با مسئولیت ایمیدرو شتاب‌دهنده و مرکز نوآوری راه‌اندازی شده است.

    نظارت استخراج با استفاده از تکنولوژی ماهواره موضوعی دیگری بود که زرندی در این رویداد به آن اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بحث استفاده از پهپاد انجام شد و در سال جاری تمرکز بر روی افزایش دقت و کاهش هزینه هاست که در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان‌های مربوطه انجام داده‌ایم.

    پیگیری وزارت صمت برای استقرار IOT در صنایع معدنی

    زرندی پیگیری ویژه وزارت صمت از IOT را از دیگر اقدامات وزارت صمت در حوزه توسعه تکنولوژی در بخش معدن و صنایع معدنی نام برد و بیان داشت: نقشه راه استقرار IOT در صنایع را سال گذشته کار کردیم و یکی از برنامه‌های مهم حوزه معاونت فناوری وزارت صمت در سال 1400 است.

    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه معدن و صنایع معدنی در ایران ظرفیت رشد چندین برابری را داراست افزود: با استفاده و تغییر تکنولوژی و تجهیزات و ماشین‌آلات معدنی، تا سه برابر وضعیت فعلی پتانسیل استخراج داریم و با یک برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی پنج تا 10 ساله برای صادرات و همچنین فراوری و استحصال مواد با ارزش افزوده بالا می‌توانیم رشد چشمگیری را در بخش صادرات شاهد باشیم و تمامی این موارد به معنای وجود فرصت خوب برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

    وی در پایان یکی از مشوق‌های در نظر گرفته شده برای رقابت‌پذیر کردن معادن و صنایع معدنی و بهره‌ورتر کردن آن‌ها، معافیت‌های مالی در صورت اقدامات مناسب در حوزه بهره‌وری و محیط زیست با کمک فناوری‌های نوین اعلام کرد و نسبت به استفاده هر چه بیشتر از تکنولوژی‌های جدید در این حوزه ابراز امیدواری کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر