رئیس سازمان صمت قم:

۹۸ معدن در قم فعال است

افزایش اشتغال در معدن با مشارکت بخش خصوصی

عصر معدن- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در حال حاضر ۹۸ معدن با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و ۶۵ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۲۹۴ نفر در استان قم فعال است.;

۹۸ معدن در قم فعال است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، محمود سیجانی بیان کرد: به‌طورکلی در قم 182 فقره پروانه بهره‌برداری معدن صادر شده که 98 معدن فعال بوده و 48 معدن نیز در لیست مزایده قرار دارد.

    وی افزود: قم ازجمله مناطق دارای ظرفیت بالا در حوزه معادن است و توجه به این حوزه اقتصادی می‌تواند درآمدزایی بالایی را برای استان به همراه داشته باشد.
    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم ادامه داد: ایجاد رونق تولید در سطح معادن استان برای رسیدن به این هدف ضروری است و در همین رابطه تسهیلات بانکی به بهره‌برداران برای توسعه فعالیت و نوسازی ماشین‌آلات موردنیاز داده می‌شود که باعث افزایش راندمان معادن و تولیدات معدنی می‌شود.

    وی گفت: ثبت پهنه‌های اکتشافی ازجمله پهنه حوض سلطان برای اکتشاف مس توسط شرکت ملی مس ایران، دو پهنه مشترک با استان‌های مجاور در غرب و جنوب غربی قم به مساحت 450 کیلومترمربع توسط سازمان ایمیدرو و محدوده‌های حاصل از پهنه ژئوفیزیک جهت اکتشافات طلا و فلزات آهن توسط سازمان زمین‌شناسی ازجمله فعالیت‌های صورت گرفته برای استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت معادن استان قم است.

    سیجانی بیان کرد: به هراندازه بتوانیم فرآوری محصولات معدنی استخراج شده را در کنار معادن انجام دهیم، درآمد استان از این حوزه مهم اقتصادی را افزایش داده‌ایم و در همین راستا به دنبال جذب سرمایه‌گذاران برای احداث واحدهای فرآوری در کنار معادن با رعایت اصول زیست‌محیطی هستیم.
    وی ادامه داد: درحال حاضر با نظر مثبت مسئولان ارشد استان، امکان توسعه میزان سرمایه‌گذاری و افزایش فرصت اشتغال در بخش معادن قم با مشارکت بخش خصوصی فراهم‌شده است و می‌توان آن را به‌عنوان یکی از مطلوب‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری در سطح استان معرفی کرد.

    لازم به ذکر است که 2 درصد از ذخائر معدنی کشور در قم وجود دارد و همین مسئله ضرورت توجه بیشتر به ظرفیت‌های این حوزه برای افزایش سطح درآمدهای استان را نشان می‌دهد؛ در همین رابطه راهبرد سازمان صنعت، معدن و تجارت قم جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی استخراج‌شده است تا با فرآوری آن‌ها، ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتری در بخش معادن استان ایجاد شود.

    مهم‌ترین ذخایر شناخته‌شده استان شامل سنگ‌های قیمتی مانند عقیق که برند ملی آن به عنوان عقیق به ثبت رسیده است معادن فلزی (سرب، روی، مس، منگنز)، معادن غیرفلزی (کائولن، باریت، نمک و سولفات سدیم) و معادن مواد اولیه مصالح ساختمانی (سنگ‌های تزئینی، مرمریت، گرانیت، سنگ‌های لاشه، سنگ آهک و سنگ گچ) است که با به‌کارگیری طرح‌های جدید و استفاده بهینه از این مواد معدنی می‌توان کسب و کارهای درآمدزا در زمینه صنایع معدنی در استان ایجاد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر