معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خبر داد:

تولید شمش طلا در معدن طلای زایلیک

عصر معدن- معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از به بار نشستن اکتشافات در معدن طلای زایلیک در استان آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: با تلاش کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و ادامه کار توسط بخش خصوصی در اکتشاف طلا این هدف محقق شده است.;

تولید شمش طلا در معدن طلای زایلیک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» عباس گل‌محمدی، ضمن اشاره به افزایش روزافزون قیمت طلا و استراتژیک بودن آن به عنوان پشتوانه نظام سرمایه‌ای و مالی کشور، افزود: سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف طلا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که بر همین اساس در سال‌های اخیر این گروه از فلزات مورد توجه خاصی قرار گرفته تا آنجا که در سال1379  طرح اکتشاف طلا در سازمان زمین‌شناسی کشور راه اندازی شد.
    به گفته وی، در همان سال‌ها پروژه طلای اپی‌ترمال و مس پورفیری زون ارسباران در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با توجه به پتانسیل بالای منطقه تعریف شد و دستاوردهای مناسبی داشته که از آن جمله می‌توان به کشف کانسارهای طلای شرف‌آباد، نبی‌جان، قلقله، قبغلوچه، کرویان و زایلیک اشاره کرد.
    این مقام مسئول صرف نظر از اکتشاف ذخایر جدید، دستیابی به دانش فنی نوین و جهانی اکتشاف طلا و معرفی الگوهای اکتشافی در این زمینه را به عنوان اهداف اصلی این گروه یاد کرد و گفت: با اجرای بیش از 30 پروژه اکتشافی در نقاط مختلف کشور و همکاری مشاوران بین‌المللی، خوشبختانه امروزه این دانش فنی به دست آمده و با توجه به پتانسیل علمی مناسب سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور این فن‌آوری بومی شده است.
    گل‌محمدی خاطرنشان کرد: در نقاط مختلف کشور طعم شیرین تلاش تخصصی گروهی و برون‌سپاری محدوده‌های اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به بخش خصوصی حس شده و دستاوردهای بسیار زیادی برای بخش‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی داشته است.
    معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، از معدن طلای زایلیک در بخش خصوصی به عنوان نمونه قابل ذکر در این زمینه یاد کرد و گفت: با کشف رگه‌های حاوی طلا در محدوده زایلیک در استان آذربایجان شرقی عملیات اکتشافی آن طی مراحل پی‌جویی و اکتشاف عمومی و تهیه نقشه‌های مربوطه توسط کارشناسان اکتشاف این سازمان انجام شده است.
    وی با بیان این‌که محدوده ثبت شده اولیه برای ادامه عملیات اکتشافی حدود 30 کیلومتر مربع بوده، خاطرنشان کرد: بر اساس کار اکتشافی انجام شده در مجموع حدود 12 رگه طلادار در این محدوده شناسایی شد که با توجه به میزان اعتبار تخصیص یافته، عملیات اکتشافی روی دو رگه خیارلو و ساریلار متمرکز شد و ادامه یافت و حدود 1200 متر حفاری مغزه‌گیری در دو مرحله به همراه ترانشه زنی انجام شد.
    گل‌محمدی با بیان این‌که حدود 800 نمونه معدنی برای شناسایی ماده معدنی برداشت شد، تصریح کرد:  تمام عملیات اکتشافی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در سال 1389 به اتمام رسید و منجر به صدور گواهینامه کشف به نام این سازمان شد.
    این مقام مسئول تاکید کرد: سال 1392 این محدوده معدنی با توجه به رسالت قانونی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و تقسیم کار صحیح بین دولت و بخش خصوصی در چهارچوب قانونی به بخش خصوصی واگذار شد و همچنان این سازمان و تیم کارشناسی آن به عنوان همراه و مشاور بخش خصوصی، در ادامه عملیات اکتشاف تکمیلی در کنار بخش خصوصی را راهبری کردند.
    به گفته وی، طی این همکاری مشترک و کارگروهی الگو و مشاوره علمی مناسب و انجام عملیات اکتشافی برای تکمیل اکتشاف در این محدوده معدنی منجر به حفاری مغزه‌گیری و پودری در حدود 8000 متر و برداشت حدود 3000 نمونه معدنی دیگر شد.
    معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که نتایج این عملیات اکتشافی بسیار درخشان شد و ذخیره طلا در این محدوده معدنی به 10 برابر افزایش پیدا کرد، تصریح کرد: مقدار ماده معدنی در گواهینامه کشف به 5 تن طلا با عیار 6/1 تا 7/1 اصلاح شد و در نهایت اولین محموله جهت تست صنعتی در سال جاری به کارخانجات فرآوری طلا ارسال و نتیجه آن تولید 24 کیلوگرم شمش طلا شد که بر همین اساس آینده‌ درخشانی برای این معدن پیش‌بینی می‌شود.
    شایان ذکر است، تهیه اطلاعات پایه‌ای برای کشور و مرجع استناد این اطلاعات از رئوس مهم شرح وظایف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور است. داده‌های تولید شده در این سازمان  در بخش اکتشاف معادن دارای کاربرد وسیعی برای بخش دولتی و خصوصی است.
    همچنین، تهیه و بروزرسانی اطلاعات پایه مورد نیاز بخش اکتشاف کشور مهم‌ترین پایه و اساس مستحکم شناسایی و پی‌جویی مواد معدنی و در بلندمدت توسعه پایدار برای کشور است و اطلاعات پایه بروز رسانی شده و شفاف، مسیر دسترسی به مناطق امیدبخش و پتانسیل‌های معدنی را هموار می‌کند.
    نباید فراموش شود، مهم‌ترین بخش این موضوع در دسترس بودن این اطلاعات برای عموم از جمله سرمایه‌گذاران واقعی معدنی است که با اجرای این سیاست با توجه به شرایط زمین‌شناسی حاکم بر سرزمین ایران بخش معدن در آینده‌ای نزدیک نقش موثری در تولید ناخالص ملی خواهد داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر