رحمانی خبر داد:

بازار خوب در انتظار فولادی ها

عصر معدن- وزیر صنعت، معدن و تجارت از فعال شدن صنعت ساختمان سخن به میان آورد و بیان کرد: در سال آینده حوزه مسکن رونق پیدا خواهد کرد لذا بازار خوبی برای صنعت فولاد در سال آینده ایجاد خواهد شد.;

بازار خوب در انتظار فولادی ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، "رضا رحمانی" صبح امروز دوم بهمن‌ماه در آئین افتتاح کارخانه فولادسازی بردسیر با حضور معاون اول رییس جمهوری گفت: برنامه‌های کاملی در حوزه معدنی از اکتشاف تا تولید در وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی شده است.

    وی به تبیین اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن و تکمیل زنجیره فولاد پرداخت و بیان کرد: انجمن جهانی فولاد در سال 2017 اعلام کرده است که یک هزار و 680 میلیون تن فولاد خام در دنیا تولید شده که از این میزان 22 میلیون تن مربوط به ایران بوده که 22 درصد نسبت به گذشته رشد داشته این در حالی است که رشد تولید فولاد خام در جهان 6 درصد بوده که نشان دهنده آن است که ایران بالاترین رشد در تولیدکنندگان عمده جهان را به خود اختصاص داده است.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: 16 میلیون و 600 هزار تن تولید فولاد کشور در سال گذشته بوده که نسبت به گذشته رشد 8 درصدی را نشان می دهد ضمن آنکه هم اکنون 62 درصد فولاد خام خاورمیانه متعلق به جمهوری اسلامی ایران است.

    وی بیان کرد: خوشبختانه با همت جوانان این مرز و بوم توانسته‌ایم در 6 سال گذشته کشورهای مطرح فولادی جهان را پشت سر بگذاریم به طوری که هم‌اکنون به رتبه دهم تولید فولاد خام دنیا رسیدیم این درحالی است که در ابتدای دولت تدبیر و امید رتبه جمهوری اسلامی در تولید فولاد خام در دنیا، پانزدهم بوده است.

    رحمانی بیان کرد: در حال حاضر 110 میلیون تن پروژه تعریف شده در زنجیره فولاد در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال اجراست و همچنین 20 میلیون تن پروژه بزرگ فولادی در سواحل جنوبی کشور تعریف شده که به این زنجیره اضافه خواهند شد.

    وی ادامه داد: در سال 1357 میزان تولید زنجیره فولاد کشور؛ 2.4 میلیون تن بوده که امروز این رقم به حدود 205 میلیون تن رسیده است و در ابتدای دولت یازدهم و دوازهم میزان تولید ما در زنجیره فولاد 123 میلیون تن بوده که در دهه فجر امسال با افتتاح چند طرح فولادی دیگر، به 220 میلیون تن خواهد رسید.

    رحمانی از پیشرفت ایران در سخت‌ترین شرایط سخن گفت و بیان کرد: خوشبختانه هم اکنون زنجیره تولید فولاد در کشور تکمیل و متوازن شده است و به جرات می‌توان این ادعا را داشت که در سالهای اخیر خام فروشی در این حوزه بسیار کاهش یافته است.

    وی از فعال شدن صنعت ساختمان سخن به میان آورد و بیان کرد: در سال آینده حوزه مسکن رونق پیدا خواهد کرد لذا بازار خوبی برای صنعت فولاد در سال آینده ایجاد خواهد شد.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در کشور 55 میلیون تن تولید زنجیره فولاد هدف گذاری شده که تا سال 1404 شرایط صادرات آن باید حداقل سالی 15 میلیون تن باشد که این قابل تحقق است لذا برای تکمیل این زنجیره به منابع مالی حدود 8 میلیارد یورو نیاز داریم.

    رحمانی با اشاره به اینکه ایران هم اکنون در حوزه مس رتبه پانزدهم دنیا را به خود اختصاص داده است گفت: به دنبال آن هستیم که رتبه جمهوری اسلامی ایران را در حوزه تولید مس به دوازدهم دنیا و رتبه تولید آلومینیوم را از هجدهم دنیا به چهاردهم برسانیم ضمن آنکه هدف گذاری تولید 55 میلیون تن فولاد نیز برنامه ریزی شده است که سهم استان کرمان 10 میلیون تن خواهد بود.

    وی ادامه داد: هم اکنون در صنعت فولاد از صفر تا صد در داخل کشور تولید می شود و می‌توان این ادعا را داشت که کاملا این صنعت در کشور بومی شده و این مهم یکی از دستاوردهای چهل سالگی انقلاب اسلامی است.

    رحمانی اظهار کرد: در ابتدای دولت تدبیر و امید تولید سنگ آهن در کشور 63 میلیون تن و امروز این تولید به حدود 80 میلیون تن رسیده است، ضمن آنکه با اکتشافات جدید ذخیره سنگ آهن کشور به حدود 2.5 برابر خواهد رسید.

    وی به وضعیت استان کرمان در حوزه صنعت، معدن و تجارت نیز اشاره و تصریح کرد: 36 درصد واحدهای تولیدی استان کرمان زیر ظرفیت خود کار می‌کنند که طی بررسی‌های صورت گرفته؛ یکی از موانع این واحدها، عدم وجود نقدینگی است که استاندار کرمان باید پیگیر این موضوع باشد.

    وزیر صمت با بیان این مطلب که همه منابع طرح رونق تولید در استان کرمان جذب نشده است، اظهار کرد: در استان کرمان حدود 24 پهنه اکتشافی تعریف شده که 19 مورد آن واگذار شده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این استان ظرفیت استخراج 66 میلیون تن انواع محصولات معدنی را دارد که خود می‌تواند اشتغال خوبی را ایجاد کند ضمن آنکه باید اعلام کرد که هم‌اکنون تنها در حوزه معدن در استان کرمان برای 23 هزار نفر شغل مستقیم ایجاد شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر