با وجود تجدیدناپذیر بودن این منبع خدادادی صورت می گیرد؛

سرمایه گذاری کلان بانک‌های جهانی در پروژه‌های زغال سنگ

عصر معدن- تحقیقات نشان می‌دهد که غول‌های مالی جهانی ۱.۵ تریلیون دلار به صنایعی که به محیط‌زیست جهانی ضرر می‌رساند، اختصاص داده اند.;

سرمایه گذاری کلان بانک‌های جهانی در پروژه‌های زغال سنگ
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مهر، بانک‌های تجاری سراسر دنیا از سال 2019 تاکنون حدود 1.5 تریلیون دلار در صنعت زغال سنگ سرمایه گذاری کرده اند به طوری که مطالعات منتشر شده نشان می‌دهد عمده این غول‌های مالی از ایالات متحده، چین، ژاپن، هند، کانادا و بریتانیا بوده اند.

    صنعت زغال سنگ صنعتی شناور است، در حالی که سیاست گذاران و رهبران تجاری دنیا به طور مداوم خواستار انتقال انرژی هستند به همین دلیل سرمایه گذران بزرگ کشورهای یاد شده مسئول تأمین مالی و سرمایه گذاری بیش از 80 درصد از منابع زغال سنگ دنیا هستند.

    کاترین گانسویندت، تحلیلگر بازارهای مالی گفت: «این مؤسسات مالی و بانک‌ها باید از همه جانب از جمله سازمان‌های مدنی، ناظران مالی، مشتریان و سرمایه‌گذاران مورد انتقاد قرار گیرند تا به تأمین مالی پروژه‌های زغال سنگ پایان دهند.

    بانک‌ها دوست دارند اینگونه استدلال کنند که می‌خواهند به مشتریان زغال‌سنگ در پیشبرد پروژه‌هایشان کمک کنند، اما واقعیت این است که تقریباً هیچ یک از این شرکت‌ها در حال انتقال انرژی (از ذغال سنگ به انرژی‌های تجدید پذیر) نیستند و تا زمانی که بانکداران به نوشتن چک‌های سفید برای آنها ادامه می‌دهند، انگیزه کمی برای انجام این کار ندارند.

    طبق گزارش‌ها، میزوهو فایننشال ژاپن، بخش مالی میتسوبیشی UFJ و گروه SMBC سه وام‌دهنده برتر هستند به بخش زغال سنگ هستند و پس از آنها، بارکلیز بریتانیا و سیتی گروپ وال استریت قرار دارند.

    این تحقیق همچنین نشان می‌دهد نزدیک به 5 هزار سرمایه گذار دولتی با مجموع دارایی‌های بیش از 1.2 تریلیون دلار در صنعت زغال سنگ مشغول به فعالیت هستند.

    بر اساس گزارش‌ها، مدیران دارایی‌های ایالات متحده، بلک راک و ونگارد، بزرگترین سرمایه گذاران دولتی در زغال سنگ هستند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر