یک عضو شورای عالی بورس:

اگر قرار است فولاد در بورس کالا باشد، نباید مشمول قیمت گذاری شود

عصر معدن- یک عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه اگر قرار است فولاد در بورس کالا باشد، نباید مشمول قیمت گذاری شود، گفت: نظام قیمت گذاری و عرضه به طور کامل باید به نظام بازار سپرده شود و در بورس کالا انجام شود، چراکه هر جا ذره ای از سازوکار بازار خارج شده ایم و در روند معاملات یا قیمت، دخالت کرده ایم، رانت توزیع شده است.;

اگر قرار است فولاد در بورس کالا باشد، نباید مشمول قیمت گذاری شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایسنا، سعید اسلامی بیدگلی درمورد حواشی این روزهای بازار فولاد و طرح خروج این معاملات از بورس کالا اظهار کرد: موضع شورای عالی بورس در این باره روشن و مشخص است، انجام معاملات در بورس کالا مورد تایید شورا بوده و شخص وزیر اقتصاد هم از این موضوع حمایت می کند. همچنین قانون نیز پشتیبان این اتفاق است به طوریکه براساس قانون، محصولاتی که در بورس کالا عرضه می شوند از شمول قیمت گذاری خارج شده و نباید در روند قیمت آن دخالت کرد.

    رای حداکثری به نبود دخالت در قیمت های بورسی

    وی افزود: در ماه های اخیر پس از ورود ستاد تنظیم بازار به معاملات فولاد، جلوگیری از نوسان قیمت ها و ابطال معاملات، این موضوع چندین بار در شورای عالی بورس مطرح شد و بر همین اساس اعضای شورا همگی بدون حتی یک مخالف، متفق القول بر این قضیه پافشاری و تاکید داشتند که اگر قرار است فولاد در بورس کالا باشد، نباید مشمول قیمت گذاری شود. دغدغه ستاد تنظیم بازار این بود که با دخالت نکردن در قیمت ها، نرخ کالاها با رشد مواجه می شود که در مقابل استدلال دیگر این است که قیمت تعیین شده برای محصولات در بورس با همان قیمت به دست مصرف کننده نمی رسد و در واقع فقط تکه ای زنجیره از این قیمت گذاری منتفع می شوند.

    این عضو شورای عالی بورس درمورد رویدادهای اخیر و حتی اعلام تضعیف یا خروج معاملات فولاد از بورس کالا، گفت: این موضوع هنوز در شورای عالی بورس مطرح نشده و بنابراین تصمیم گیری جدیدی در این خصوص انجام نشده است که احتمال دارد در هفته جاری این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

    عرضه خارج از بورس، بازار غیر شفاف و بدون کنترل

    بیدگلی همچنین درمورد احتمال تضعیف معاملات فولاد در بورس کالا گفت: به طور حتم خروج محصولات فولادی از بورس کالا عواقب زیادی به دنبال خواهد داشت چرا که خروج محصولات به معنای فاصله گرفتن از شفافیت است و در این صورت، دیگر کنترلی بر قیمت ها وجود نخواهد داشت.

    وی افزود: موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که به چه میزان در حوزه قیمت گذاری کالاها موفق بوده ایم؟ اینکه اگر قیمت یک ماده اولیه را تعیین کردیم آیا این کنترل قیمت تا انتهای زنجیره و زمانی که به دست مصرف کننده می رسد، ادامه دارد؟ پاسخ منفی است و تجربه نشان می دهد که سود اصلی ناشی از قیمت گذاری به عده ای دلال که در میانه این مسیر قرار دارند می رسد.

    بیدگلی در پایان تاکید کرد: نظام قیمت گذاری و عرضه به طور کامل باید به نظام بازار سپرده شود و در بورس کالا انجام شود، چراکه هر جا ذره ای از سازوکار بازار خارج شده ایم و در روند معاملات یا قیمت، دخالت کرده ایم، رانت توزیع شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر