دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد:

آثار مثبت منطقی شدن نرخ فولاد مشهود و مداوم است

عصر معدن- دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: مصرف سالانه فولاد در کشور ۱۵میلیون تن است و هدف صنایع فولاد برای تولید سال جاری ۳۰میلیون تن است.;

آثار مثبت منطقی شدن نرخ فولاد مشهود و مداوم است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از مهر، سیدرسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با انتقاد از سیاست سابق قیمت‌گذاری دستوری برای فولاد در بورس کالا، گفت: برخی از مسئولان تصور می‌کنند که با تعیین سقف و کف قیمت‌ها می‌توانند نرخ فولاد را تعدیل کنند؛ اما برخلاف این سیاست گذاری اشتباه، اگر قیمت را بازار تعیین کند، دیگر با افزایش غیر منطقی مواجه نخواهیم بود؛ چرا که بازار به صورت مداوم در حال جست وجوی قیمت واقعی است.

    دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: تا قبل از سال 1396 یعنی زمانی که هنوز قیمت‌گذاری فولاد دستوری نشده بود، تولیدکنندگان ایرانی ارزان‌ترین فولاد جهان را در اختیار مشتریان داخلی قرار می‌دادند.

    وی با بیان اینکه حذف مداخله قیمتی در بازار فولاد به کاهش نرخ منجر شده است، گفت: از وقتی بازار از سیاست سقف قیمتی آزاد شده، عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین می‌کند و انگیزه سوءاستفاده از تفاوت قابل توجه قیمت دستوری و آزاد از بین رفته است؛ ضمن اینکه بعد از جلوگیری از قیمت‌گذاری دستوری در بازار بورس فولاد، تأثیرات مثبت این اقدام مشاهده و قیمت‌ها در بازار آزاد تعدیل شد.

    خلیفه سلطانی نگرانی‌ها در مورد افزایش افسارگسیخته قیمت فولاد را غیر قابل اعتنا دانست و افزود: میزان تولید فولاد در کشور مناسب است، به طوری که مصرف سالانه فولاد در کشور نزدیک به 15 میلیون تن است، این در حالی است که هدف صنایع فولاد برای تولید سال جاری نزدیک به 30 میلیون تن خواهد بود. آزادسازی نرخ منجر به عرضه حداکثری مقاطع تولیدی در بازار و به تدریج تعدیل قیمت‌ها می‌شود.

    وی ادامه داد: با بررسی آمار تولید و مصرف فولاد در سال‌های اخیر، می‌توان ثبات نسبی نظام عرضه و تقاضا را پیش‌بینی کرد.

    دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران وضعیت تولید مقاطع طویل فولادی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: میلگرد و تیرآهن به میزان کافی در کشور تولید شده و فعالان اقتصادی و مردم نباید نگران کمبود و گرانی بی‌مورد این محصولات باشند.

    خلیفه سلطانی با تاکید بر اهمیت همکاری مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی در فولاد اظهار داشت: تمامی دست‌اندرکاران صنعت فولاد می‌بایست شرایطی را ایجاد کنند که خرید و فروش فولاد در کشور به ساده‌ترین شکل ممکن انجام شود و علاوه بر آن مناسبات لازم برای صادرات این کالا نیز روان و پرسرعت باشد.

    وی افزود: شرایط باید به گونه‌ای باشد که جذابیت سرمایه‌گذاری در بخش فولاد افزایش یافته و در نتیجه کمبود تولید ورق فولادی نیز پایان یابد.

    به گفته وی، همانطور که افسار گسیختگی قیمت‌ها قابل قبول نیست، کنترل نادرست و دستوری قیمت‌ها نیز منطقی به نظر نمی‌رسد و بر همین اساس تعادل نظام عرضه و تقاضا نیازمند یک برنامه ریزی توزیعی منظم و مناسب است.

    دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: تمامی دست‌اندرکاران صنعت فولاد مانند وزارت اقتصاد، وزارت صمت، سازمان بورس و دیگر نهادهای مرتبط صنعت فولاد به دنبال رشد و توسعه خانواده صنعت فولاد هستند و نمی‌توان گفت کسی با قصد و نیت نامناسب سعی در نابسامانی بازار دارد.

    وی در همین رابطه اظهار داشت: شاید به علت ترس از رهاسازی قیمت‌ها، تصمیماتی گرفته شد که در نهایت به نفع صنعت فولاد نبود. اما امروز همه افراد معتقدند که رهاسازی قیمت فولاد با مدیریت عرضه و تقاضای بازار در مجموع می‌تواند به سود زنجیره تولید، توزیع و مصرف باشد.

    خلیفه سلطانی در پایان با بیان اینکه نظام عرضه و تقاضای فولاد نیازمند اصلاح ساختاری است، گفت: به طور کلی در حوزه پتروشیمی و فولاد و بعضی دیگر صنایع نگرانی در مورد موجودی و میزان تولید وجود ندارد. اما با اصلاح رویه‌های موجود در بورس، بهین‌یاب و دیگر تنظیم کننده‌های بازار، مشکلات مربوط به ورق فولاد نیز مرتفع خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر