ایران چهارمین ذخایر سنگ جهان را دارد

عصر معدن- سنگ و فعالیت بر روی آن در ایران سابقه ۴هزار ساله دارد و کشور ما دارای ذخایر عظیم انواع سنگ مختلف تزئینی است به نحوی که در حال حاضر ایران چهارمین ذخایر بزرگ معدن‌های سنگ جهان را در اختیار دارد.;

ایران چهارمین ذخایر سنگ جهان را دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایلنا، محمود بندرچی رئیس ستاد برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته گفت: افزایش حجم مبادلات بازرگانی و یافتن بازارهای جدید و توسعه صادرات مواد سنگی به کشورهای مختلف جهان، توسعه و بهینه سازی معادن سنگ کشور، تلاش برای رونق و توسعه تولید ملی، بهبود فضای کسب و کار و معرفی ظرفیت‌های کشورمان در حوزه این صنعت برای جهانیان برخی از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

    گفتنی است سنگ و فعالیت بر روی آن در ایران سابقه 4هزار ساله دارد و کشور ما دارای ذخایر عظیم انواع سنگ مختلف تزئینی است به نحوی که در حال حاضر ایران چهارمین ذخایر بزرگ معدن‌های سنگ جهان را در اختیار دارد.

    باید به این نکته هم اشاره کرد که در سال 1368 فقط 330 معدن در کشور وجود داشت اما امروز در کشورما هزار و 800معدن با 6000 کارخانه سنگبری وجود دارد با این همه ، سهم ما از صادرات سنگ‌های تزئینی ناچیز است. صادرات سنگ خام و سنگ فرآوری کشورمان حدود 200 میلیون دلار است که سنگ خام بیشترین حجم صادراتی را دارد و متاسفانه سنگ فرآوری شده، نقش بسیار کمرنگی در صادرات دارد. البته برنامه‌ریزی شده است که در یک برنامه 5 ساله این رقم به 2 میلیارد دلار افزایش یابد.

    جمهوری اسلامی ایران بیش از 60 میلیارد تن ذخایر مواد معدنی دارد که چهارمیلیارد تن آن ذخایر سنگ‌های تزیینی است لذا برگزاری این نمایشگاه فرصتی است تا در چهارچوب اقتصاد مقاومتی،تلاش شود تا این صنعت و بویژه معدن را جایگزین صنعت نفت کرد.

    طبق برنامه ریزی صورت گرفته دراین دوره از نمایشگاه و در کنار مشارکت‌کنندگان مطرح داخلی، مشارکت‌کنندگانی از کشورهای خارجی از جمله چین، ایتالیا، روسیه و اسپانیا یز حضور خواهند داشت.

    وی اضافه کرد: در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته همچنین شرکت کنندگانی از استان های مختلف کشور ازجمله استان مرکزی، فارس، خراسان رضوی،یزد،سمنان، تهران و اصفهان حضور خواهند داشت.

    گفتنی است این نمایشگاه از سوی شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان با حمایت سازمان صمت استان اصفهان، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، سازمان نطام مهندسی معدن استان اصفهان، شرکت شهرک های صنعتی استان اصفهان، خانه معدن ایران، انجمن سنگ ایران و انجمن معدنکاران استان اصفهان برگزار می شود.

    وی با بیان اینکه مراکز علمی و تحقیقاتی، انجمن ها، نشریات تخصصی و مراکز بازرگانی نیز ازدیگر شرکت کنندگان دراین نمایشگاه هستند،گفت: پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ، معادن و صنایع وابسته در فضایی بالغ بر 7 هزار متر مربع و در چهار بخش اصلی اکتشاف، استخراج، فرآوری و صادرات برگزار خواهد شد و در آن کارخانجات سنگبری، معادن سنگ، سازندگان ماشین آلات معدن و حفاری و فرآوری سنگ، تولید کنندگان ابزارآلات فرآوری معدن و صادرکنندگان و وارد کنندگان با یکدیگر به رقابت می پردازند.

    بندرچی افزود: قرار است همزمان با برگزاری این نمایشگاه؛چند هیات بازرگانی، تجاری و سرمایه گذاری داخلی و خارجی با حضور در محل نمایشگاه های بین المللی اصفهان،ضمن بازدید از سالن ها و غرفه های نمایشگاهی؛ با تولید کنندگان، تجار، بازرگانان و انجمن های تولیدی سنگ کشورمان وارد مذاکرات تجاری شوند.

    وی برگزاری چند نشست تخصصی و علمی با حضور استادان دانشگاه و متخصصان با موضوعات مختلف، از جمله برنامه های جانبی پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ معدن و صنایع وابسته دانست و گفت:در این نمایشگاه انواع سنگ‌های فرآوری شده ساختمانی، صادراتی، عمرانی و تزیینی، تجهیزات و ماشین آلات و ابزار آلات سنگبری و فرآوری سنگ، معادن و تکنولوژی استخراج، تجهیزات و ماشین آلات سنگبری، انواع سنگ‌های طبیعی و مصنوعی، ابزار برش، صیقل، رزین، پولیش، تجهیزات ایمنی،حمل و نقل و تجهیزات و لوازم و قطعات یدکی تشکل ها و همچنین نشریات تخصصی سازمان ها و موسسات دولتی و خصوصی،بانک ها و بیمه ها حضور دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر