مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان:

پیمانکاران در قالب کنسرسیوم، طرح های تکمیل زنجیره فولاد کردستان را تامین مالی کنند

مزایای کردستان برای توسعه صنعت فولاد کشور

عصر معدن- مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان گفت: با توجه به حجم بالای میزان سرمایه گذاری و محدودیت های تأمین مالی خارجی، پیمانکاران در قالب کنسرسیوم، طرح های تکمیل زنجیره فولاد کردستان را تامین مالی کنند.;

پیمانکاران در قالب کنسرسیوم، طرح های تکمیل زنجیره فولاد کردستان را تامین مالی کنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، محمدرضا احمدی در جلسه پرسش و پاسخ فراخوان عمومی مناقصه انتخاب پیمانکار طرح های تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان با بیان این مطلب گفت: در استان کردستان، احداث یک واحد آهن اسفنجی (با ظرفیت تولید سالانه 1.6 میلیون تن) در شهرستان بیجار و یک واحد فولاد سازی و ورق نورد گرم فولادی (با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون تن) در شهرستان قروه در برنامه قراردارد.

    وی افزود: با توجه به حجم بالای سرمایه گذاری در این طرح ها و محدودیت های خاص، تامین این میزان سرمایه گذاری در شرایط تحریم و شرایط سخت اقتصادی، این شرکت در سال جهش تولید، ایده ایجاد کنسرسیوم را برای اجرای پروژه های مذکور مطرح کرد تا با هم افزایی و همگرایی از ظرفیت بسیار ارزشمند موجود میان پیمانکاران قدرتمند و صاحب فناوری حاضر در فرآیند مناقصه ، پروژه ها را اجرایی کرده و صنعت فولاد را در استان کردستان ایجاد کند.

    سرمایه گذاری ثابت 450 میلیون یورو

    احمدی با اشاره به میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده برای طرح آهن اسفنجی و ورق نورد گرم کردستان گفت: کل سرمایه گذاری ثابت این 2 پروژه به صورت ارزی حدود 450 میلیون یورو است.

    وی ادامه داد: میزان اشتغال آن نیز بیش از 10 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم است که 1450 نفر نیروی کار تحصیل کرده بومی به طور مستقیم و حدود 9500 فرصت شغلی نیز به طور غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

    دلایل انتخاب استان کردستان

    مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان با اشاره به دلایل انتخاب استان کردستان برای اجرای پروژه های فولادی گفت: از جمله مزیت های این استان، وجود ذخایر غنی معدنی (بیش از 100 میلیون تن سنگ آهن قابل استخراج)، مدیریت منابع آب های سطحی و امکان حمل و نقل ریلی متصل به شبکه سراسری کشور است.

    وی ادامه داد: وجود زیر ساخت های در دسترس به ویژه بهره مندی از گاز، استفاده از شبکه برق سراسری کشور (210 مگاوات) و بهره مندی از مرز مشترک صادراتی با اقلیم کردستان عراق، از دیگر مزیت های استان مذکور است.

    اقدامات انجام شده در سال 98

    احمدی با اشاره به مهمترین اقدامات انجام شده در سال 98 به منظور تحقق اهداف شرکت صنایع فولاد کردستان، تصریح کرد: دریافت مجوز تاسیس پروژه ها از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، دریافت مجوز محیط زیست، انعقاد تفاهم نامه تامین خوراک 20 ساله زنجیره با سهام داران و نیز به روز رسانی گزارش مطالعات توجیهی و امکان سنجی مالی، فنی پروژه های مذکور، بخشی از اقدامات صورت گرفته است.

    وی ادامه داد: انعقاد قرارداد خرید خدمات مشاوره و نظارت عالیه و کارگاهی بر عملیات اجرایی پروژه ها با شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه مهرجی، انعقاد قراردادهای تأمین آب دوران ساخت طرح ها، انعقاد قرارداد اتصال به شبکه برق پروژه آهن اسفنجی بیجار با شرکت برق منطقه ای غرب و برگزاری مناقصه های انتخاب پیمانکار، بخش دیگری از فعالیت های صورت گرفته در سال گذشته است.

    سرفصلی برای رفع محرومیت زدایی استان کردستان

    علی یزدانی، رئیس هیات مدیره شرکت صنایع فولاد کردستان در این جلسه با اشاره به طرح های اجرایی این استان گفت: با همت و پشتیبانی پیمانکاران برای اجرای پروژه های فولادی در این استان، زمینه اشتغال قابل توجهی فراهم شده و درنتیجه، سرفصلی برای رفع محرومیت زدایی از این استان شکل خواهد گرفت.

    وی افزود: سرمایه های بسیاری در حوزه نقدینگی در کشور هست و امکان تشکیل کنسرسیوم متشکل از شرکت های توانمند وجود دارد. برخی تجهیزات مورد نیاز این پروژه ها، امکان ساخت داخل دارند و می توان در قالب فاینانس عمل کرد.

    یزدانی با اشاره به اینکه شرکت صنایع فولاد کردستان با ترکیب سهامداری خود، هیات مدیره ای کاملا یکدست داشته و از طرح ها شناخت کامل دارد، گفت: پیمانکاران با به ثمر رساندن 2 پروژه مهم اقتصادی، زمینه گام برداشتن استان کردستان در راستای صنعت فولاد کشور را فراهم می کنند.

    وی افزود: در شرایط تحریم، پیشنهاداتی را برای تامین مالی این طرح ها داشته ایم و بدون شک با هم گرایی بیشتر شرکت ها، امکان تحقق این اهداف هست.

    اجرای 36 ماهه طرح ها

    مهدی تولاییان، مدیرعامل شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه مهرجی نیز در این جلسه ضمن تشریح فنی پروژه های احداث طرح های آهن اسفنجی و ورق نورد گرم فولاد کردستان گفت: مصرف کنندگان محصولات این کارخانه ها، صنایع خودرو، لوله سازی، نفت، گاز و پتروشیمی، ساختمان، مخازن تحت فشار و غیره است.

    وی افزود: مدت زمان اجرای هر کدام از این پروژه ها، 36 ماهه است و قراردادها به صورت EPCF/EPC+F خواهد بود.

    تولاییان خاطرنشان کرد: در ارزیابی شرکت ها، اعلام فاینانس کننده و سرمایه گذار و میزان سرمایه گذاری و فایناس از طرف مناقصه گران مورد توجه است.

    در این جلسه، یزدانی، احمدی و درودی، مشاور حقوقی شرکت صنایع فولاد کردستان به سئوالات مطرح شده از سوی پیمانکاران درباره ضرورت ظرفیت بالاتر کارخانه ها، نوع تضامین برای فاینانس، نوع روش در واحد احیای مستقیم و غیره پاسخ دادند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر