سرنوشت فلز سرخ در گرو سیاست‌های امریکا

عصر معدن- بهای فلز مس در هفته قبل در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، اما به طور کلی در هفته گذشته روندی صعودی داشت به نحوی که قیمت این فلز بنیادین از قیمت ۵۹۶۳.۰۰ دلار به ازاء هر تن در تاریخ ۲۰ ماه آگوست سال ۲۰۱۸ میلادی، به قیمت ۶۰۰۱.۰۰ دلار به ازاء هر تن در تاریخ ۲۴ ماه آگوست سال جاری میلادی، صعود کرد.;

سرنوشت فلز سرخ در گرو سیاست‌های امریکا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، افزایش اندک  قیمت مس که معادل0.6 درصد داشت و در مقطعی از زمان تا قیمت 6026 دلار به ازای هر تن نیز افزایش یافت.

    الف- تحلیل بنیادی:
    شکل زیر نمودارهای قیمتی یک ماهه و یک هفته اخیر فلز مس(تحویل فوری) برحسب دلار/تن در بورس فلزات لندن آورده شده است:

    عوامل زیادی در هفته قبل بر قیمت فلز مس در بازارهای جهانی اثر داشتند که مهم ترین آن به شرح زیر است.
    گروه تحلیلی کارگزاری سی ولکس در گزارشی نوشت: در هفته معاملاتی گذشته براساس گزارش خبرگزاری Reuters، تداوم جنگ تعرفه ای آمریکا با کشورهای نظیر چین، اتحادیه اروپا و اخیرا کشور ترکیه موجب شد تا ارزش نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل سبدی از ارزهای عمده جهان مانند یورو در هفته قبل در بازارهای جهانی کاهش یابد.
    به دنبال این مساله که بازدهی اوراق قرضه آمریکا به زیر 3 درصد رسید.، اقبال معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی به خرید فلزات اساسی مانند مس در هفته اخیر افزایش یافت و به دنبال آن قیمت این فلز پرکاربرد و صنعتی نیز روندی صعودی داشت. این مساله در حالی است که بروز مشکلات و اعتصابات کارگری در برخی از معادن کشور شیلی- که بزرگترین کشور تولید کننده مس در دنیا است- نیز موجب بروز کسری عرضه در بازارهای جهانی شده است که به نوبه خود موجب افزایش قیمت مس در هفته گذشته شد.

    تحلیل تکنیکال
    با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، فلز مس روند بلند مدت صعودی دارد  و لازم به ذکر است که این فلز بنیادین، نوساناتی را نیز در این بین تجربه خواهد کرد. در هفته گذشته فلز بنیادین مس روندی صعودی داشت و این پیش بینی برای هفته آینده وجود دارد که فلز مس مجدداً روندی صعودی داشته باشد.
    در این صورت فلز اگر مس بخواهد روندی صعودی داشته باشد در صورت عبور کردن از نزدیکترین مقاومت مهم و استراتژیک خود که 6000 دلار به ازاء هر متریک تن است، احتمالا تا مقاومتهای 6200 دلار و 6500 دلار به ازای هر متر یک تن نیز افزایش خواهد یافت. در غیر این صورت چنانچه مس بخواهد نزول یابد، با عبور از نزدیکترین ساپورت مهم خود یعنی 5800 دلار به ازای هر تن، احتمال اینکه قیمت مس، تا سطح حمایتی و تاریخی  5500 دلار به ازاء هر متریک تن نزول یابد، وجود دارد.
    اتفاقات فوق در حالی است که علاوه بر موارد فوق، عوامل مهمی مانند میزان رشد GDP کشورهای بزرگ جهان نظیر آمریکا، چین و منطقه یورو، بروز بلایای طبیعی، مسئله تنشهای سیاسی در دنیا مانند تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه و ایران، تغییرات در توافق برجام و همچنین مسئله جنگ اقتصادی بین دو کشور آمریکا و چین، سیاستهای تورم‌زدایی چین، سیاستهای فدرال رزرو آمریکا در تثبیت یا عدم تثبیت نرخ بهره بانکی، اقدامات سایر بانکهای مرکزی دنیا، نگرانی‌های ناشی از افزایش نرخ تورم جهانی و همچنین بروز اعتصابات کارگری در معادن مهم مس در دنیا بخصوص کشور شیلی، در تعیین روند آینده فلز بنیادین مس در بازارهای جهانی تاثیرگذار خواهند بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر