گزارش شش ماهه فولاد مبارکه اصفهان نشان می‌دهد

فولاد مبارکه با دلار ۴۲۰۰ تومانی سود ساخت/ شفافیت و نبود زیان انباشته، شاخص‌های موفقیت در صورت‌ مالی

عصر معدن- زمانی که شاخص بورس در سطحی کمتر از ۹۰ هزار واحد قرار داشت، یکی از شرکت‌های بزرگ ثبت شده در بازار اول بورس اوراق بهادار با سرمایه ثبت شده ۷۵ هزار میلیارد ریالی، تحرکات مثبتی را به ثبت رساند.;

فولاد مبارکه با دلار ۴۲۰۰ تومانی سود ساخت/ شفافیت و نبود زیان انباشته، شاخص‌های موفقیت در صورت‌ مالی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، در اوایل سال گذشته، سهام شرکت "فولاد مبارکه اصفهان" قیمتی کمتر از 150 تومان داشت و در آن برهه از زمان، برخی از تحلیل گران بازار سرمایه معتقد بودند که سهام این شرکت می‌تواند قیمت‌هایی به مراتب بالاتر را نیز تجربه کند. این در حالی است که سهام "شرکت فولاد مبارکه اصفهان" در سال 96 از قیمت حوالی 130 تومان وارد موج صعودی شد و تا قیمت‌های 280 الی 300 تومان نیز پیش رفت. در سال 97 روند صعودی قیمت سهام شرکت افزایش یافت و از سوی دیگر با توجه به افزایش نرخ ارز و از آنجایی که قیمت فروش محصولات شرکت‌های فولادی از قیمت جهانی و نرخ ارز تبعیت می‌کند، تحلیلگران معتقد بودند که با توجه به روند افزایش قیمت ارز این شرکت می‌تواند محصولات خود را به مراتب با قیمت‎های بالاتری بفروشد و این اتفاق می‎تواند سودسازی بیشتر شرکت را در بر داشته باشد. این شایعات ادامه داشت تا اینکه بحث جدی بین بورس کالا و وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر قیمت فروش محصولات شرکت‎های مختلف در بورس کالا شکل گرفت. سرانجام این بحث به نفع شرکت‎های تولیدکننده رقم خورد و مصوب شد که شرکت‎های تولیدکننده محصولات خود را با قیمت نیمایی در بورس کالا به فروش برسانند. شرکت‌های فولادی از جمله فولاد مبارکه اصفهان نیز از این دسته بندی مستثنی نبوده و توانست تا با قیمت گذاری جدید محصولات، شرایط مناسب‌تری از نظر سودسازی به دست آورد.
    فولاد مبارکه با دلار 4200 تومانی هم سود ساخت
    اما این مجوز تقریبا در اواخر فصل تابستان اعطا شد که تاثیر چندانی بر گزارش شش ماهه شرکت ندارد، چرا که بخش اعظمی از محصولات شرکت با ارز 4200 تومانی قیمت‌گذاری شد و به فروش رسید. بنابراین، در گزارش شش ماهه شرکت نمی‌توان انتظار خاصی داشت؛ اما با این وجود، باز هم گزارش شش ماهه شرکت مناسب بود و می‌توان اینگونه اعلام کرد که انتظار فعالان بازار را برآورده ساخت. در ادامه به بررسی وضعیت گزارش شش ماهه شرکت خواهیم پرداخت.
    مهمترین بخش از صورت‌های مالی شرکت‌های تولیدی، سود یا زیان ناخالص شرکت است. سود ناخالص از اختلاف درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده به دست می‌آید. این قسمت برای شرکت فولاد مبارکه اصفهان حدود 46 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 37 درصد افزایش را به ثبت رسانده است. بخشی از افزایش مذکور به افزایش قیمت فروش محصولات در اواخر فصل تابستان باز می‎‌گردد؛ اما بخشی از رشد نیز به دلیل افزایش میزان فروش و قیمت جهانی فولاد باز می‌گردد. به هر حال فولاد مبارکه در بخش سود ناخالص وظیفه خود را به درستی انجام داده و از سهامداران خود نمره قبولی کسب می‌کند. این قسمت از صورت‌های مالی که به صورت سود و زیان مربوط می‌شود، به احتمال زیاد در نیمه دوم سال 97 شرایط مناسب‌تری خواهد داشت و شاهد افزایش سودآوری شرکت در سال 97 خواهیم بود. چرا که مجوز افزایش نرخ فروش به صورت رسمی اعلام شده و مشکلی در این راستا وجود نخواهد داشت.
    نکته مثبت بعدی که در صورت‌های مالی شرکت وجود دارد، افزایش سود عملیاتی نسبت به سود ناخالص است. به بیان دیگر، گزارش نشان می‌دهد که سایر درآمدهای عملیاتی شرکت نیز مثبت بوده و توانسته حدود 30 درصد سود ناخالص شرکت را افزایش دهد. این در حالی است که سایر درآمدهای عملیاتی شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 600 درصد افزایش داشته است که باز هم نشان دهنده عملکرد مثبت شرکت در نیمه نخست سال است.
    با توجه به وضعیت کلی شرکت، فولاد مبارکه اصفهان موفق شد تا در نیمه نخست سال 97 به ازای هر سهم مبلغ 533 ریال سود بسازد. با توجه به تحلیل‌های بنیادی سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان، مشخص شد که اگر مشکل خاصی در زمینه فروش محصولات شرکت ایجاد نشود، شرکت می‌تواند در سال 97 رقم‌هایی بالاتر از 90 تومان به ازای هر سهم سود بسازد. رقم سود بیش از 90 تومان برای شرکت فولاد مبارکه اصفهان به ازای هر سهم، اتفاق بسیار مناسبی است که هم برای کلیت بازار سرمایه مناسب است و هم به صورت تخصصی سهامداران فولاد مبارکه اصفهان را خشنود و خرسند خواهد ساخت.

    شفافیت و نبود زیان انباشته، دو موفقیت در صورت‌های مالی
    اما از نکات بسیار مثبتی قابل مشاهده در صورت‌های مالی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شفافیت بالای صورت‌های مالی و عدم وجود زیان انباشته در ترازنامه شرکت است. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های فعال در ابزار سرمایه، با توجه به شرایط نامناسبی که برای اقتصاد رخ داد، در سال‌های گذشته صورت‌های مالی خود را با زیان همراه ساختند و به دلیل سنگین بودن زیان شناسایی شده، تا چند سال قادر به تقسیم سود نخواهند بود. اما خوشبختانه فولاد مبارکه در گروه این شرکت‌ها قرار نداشته و صورت‌‍های مالی بسیار شفاف و عاری از هرگونه زیان انباشته‍ای را روانه کدال کرده است. زیان انباشته نداشتن شرکت منجر خواهد شد تا شرکت در تقسیم سود مشکل خاصی نداشته باشد.
    اما نگاه تکنیکالی به سهام شرکت نیز می‌تواند به بررسی قیمتی سهام کمک کند. سهام شرکت پس از حرکت صعودی که تا 300 تومان انجام داد، وارد موج اصلاحی شد که این موج در چند ریز موج به اتمام رسید. روند اصلی صعودی سهام شرکت از 300 تومان آغاز شد و تا حوالی 400 تومان ادامه یافت. پس از تکمیل موج اصلاحی در 400 تومان که در سه ریز موج به ثبت رسید، سهام شرکت وارد موج صعودی بعدی شد که تا قیمت های 500 و سپس 650 تومان ادامه یافت. به نظر می‌رسد که هنوز روند صعودی سهام شرکت پایان نیافته و یا حداقل نشانه‍های ریزش قیمت سهام در روند قیمتی سهام شرکت دیده نمی‌شود. بر همین اساس سهام شرکت می‍تواند یک موج صعودی دیگر را نیز در کارنامه خود ثبت کند که برای ثبت این موج باید سقف قبلی خود که 650 تومان بود را بشکند.

    پیش‌بینی افزایش سود در سال 97
    اما به طور کلی وضعیت شرکت فولاد مبارکه اصفهان کاملا مناسب بوده و به نظر می‌رسد که در سال 97 و در نیمه دوم سال جاری، شاهد بهبود وضعیت سودسازی شرکت خواهیم بود. از سوی دیگر صنعت فولاد در هر کشوری، دماسنج اقتصادی محسوب می‌شود و بعضا برای سنجش میزان پیشرفت اقتصادی یک کشور و یا میزان توسعه یافتگی آن، روند مصرف فولاد در آن کشور را می‍سنجند. این نکته اهمیت صنعت فولاد را در اقتصادهای جهان نشان می‌دهد. کشور ایران نیز از تولیدکنندگان مطرح فولاد در منطقه محسوب شده و به نظر می‌رسد با برنامه‌ریز دقیق متولیان این صنعت و همچنین دولت‌مردان، وضعیت این صنعت در آینده شرایط بسیار مناسب‌تری را پیدا خواهد کرد.
    در اوایل سال، زمانی که شاخص بورس اوراق بهادار در ابتدای روند صعودی خود قرار داشت، صنایع فلزی از جمله فولاد لیدر بی‌چون و چرای بازار سرمایه بودند که در این بیان، فولاد مبارکه اصفهان یکی از لیدرهای قدرتمند بازار سرمایه در نیمه نخست به شمار می‌رفت. پتانسیل‌های این شرکت برای رشد بر همگان عیان است، بنابراین امید است تا در روزهای آتی نیز این شرکت بتواند نقش لیدری بازار در روند صعودی را ایفا کند و مجددا شاهد رونق بازار سرمایه باشیم.
    محمود احترامی، کارشناس شرکت بین المللی آلپاری

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر