رییس خانه معدن:

بخش معدن نیازمند سند راهبردی است

عصر معدن- رییس خانه معدن ایران گفت: بخش معدن نیازمند سند راهبردی است تا بتوان بر اساس آن برنامه‌های بلندمدت را در این بخش تعریف کرد.;

بخش معدن نیازمند سند راهبردی است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا،«محمدرضا بهرامن»  افزود: ایران دارای یک ساختار زمین‌شناسی ویژه است که بر مبنای آن می‌توان خوراک و مواد اولیه بسیاری صنایع داخلی را تامین کرد؛ بر این اساس بخش معدن نیازمند سند راهبردی است.

    وی ادامه داد: پس از آن، باید نگاه‌مان بر مبنای آمایش سرزمینی و توجه به سایر بخش‌ها از جمله محیط زیست، منابع طبیعی و غیره باشد و در این صورت است که می‌توان انتظار داشت بخش معدن در رشد و توسعه اقتصادی کشور تاثیر لازم را داشته باشد.

    بهرامن در ادامه با اشاره به برگزاری مراسم نکوداشت «روز ملی معدن» در روز دوشنبه هفته جاری (یکم خرداد)، یادآور شد: ‌بزرگداشت روزی در کشور به نام روز معدن به سال 67 برمی‌گردد، اما در سال‌های بعد به عنوان روز «صنعت و معدن» گرامی داشته می‌شد که از نظر فعالان معدنی، یک «اشتباه استراتژیک» بود.

    وی گفت: روز معدن در همه کشورهای معدن‌خیز جهان با مراسم و تشریفات خاص گرامی داشته می‌شود که در حقیقت روز قدردانی از این ثروت و موهبت الهی است، اما ادغام گرامیداشت معدن در روز صنعت و معدن سبب شد تا به‌درستی ندانیم چه نعمتی در اختیار داریم.

    رییس خانه معدن ایران تاکید کرد: این روز فرصت مغتنمی است تا مسائل، اهداف و برنامه‌های دست‌کم یک سال آینده بخش معدن را بررسی و تبیین کنیم، زیرا فعالان معدنی همواره نگرانی‌هایی از برخی تصمیم‌گیری‌های تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران دارند.

    وی به‌طور نمونه به چالش سه سال گذشته کشور در موضوع ماشین‌آلات معدنی اشاره و اضافه کرد: اگر چنین روز و برنامه‌ریزی‌هایی وجود داشت، آنگاه به‌طور حتم تصمیمات اشتباه در این حوزه و سایر حوزه‌ها کاهش می‌یافت.

    بهرامن تصریح کرد: حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، ژئوتوریسم معدنی، استفاده از فناوری‌های روز و شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه بخش و رشد و توسعه کشور، تعریف برنامه‌های بخش و ارج نهادن به نعمت معادن در کشور و غیره، از جمله مسائلی است که از نام‌گذاری روزی به نام «روز ملی معدن» در کشور دنبال می‌شود.

    به گزارش ایرنا، دوشنبه گذشته (یکم خرداد) مراسم نکوداشت روز ملی معدن با حضور برخی معاونان وزارت صمت، نمایندگان تشکل‌ها و فعالان معدنی در محل دائم نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر