تحول در اشتغال و سرمایه گذاری با توسعه معادن در کردستان

عصر معدن- معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: بخش معدن یکی از ظرفیت های ویژه ای استان کردستان است که با توجه به ظرفیت های موجود می تواند تحول عظیمی را در حوزه های اشتغال، سرمایه گذاری و صادرات ایجاد کرد.;

تحول در اشتغال و سرمایه گذاری با توسعه معادن در کردستان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، مهدی سیفی باغی خانی اظهار داشت: تعداد 357 پروانه بهره برداری در حوزه معدن کردستان صادر شده که منجر به استخراج سالانه 22 میلیون تن انواع ماده معدنی خواهد شد؛ از این تعداد حدود 186 پروانه بهره برداری فعال و 6 مورد در حال تجهیز است.

    وی افزود: تعداد 165 فقره از پروانه های معدنی غیر فعال بوده که بیشتر این تعداد در حوزه سنگ لاشه و شن وماسه کوهی بوده که به دلیل رکود صنعت ساختمان در حال حاضر غیر فعال هستند.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: در خصوص شن ماسه های رودخانه ای و طرح های عمرانی در سال 1400 تعداد 25 فقره مجوز و در سال 1401 تعداد19 فقره برداشت موقت صادر شده است.

    سیفی باغی خانی یادآور شد: 18 گونه مواد معدنی شامل سنگ آهن، کانی های غیر فلزی و انواع کریستال، چینی، گرانیت و طلا در این استان وجود دارد و اشتغال زایی مستقیم بخش معدن حدود 5100 هزار نفر است که سهم عمده آن در حوزه معادن فلزی است.

    وی ادامه داد: تنوع مواد معدنی این استان و تلاش سازمان صمت برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی باعث شده که صنایع معدنی در یک دهه اخیر رونق یافته و در حوزه های طلا، آهن، سنگ تزئینی و مصالح ساختمانی واحدهای زیادی احداث یا در حال تجهیز باشند.

    معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در حال حاضر طلا تا مرحله شمش فرآوری شده و زنجیره فولاد در استان که جزء طرح های اولویت دار قرار گرفته و مرحله کنسانتره به طور کامل در استان راه اندازی و مراحل گندله و آهن اسفنجی و تولید فولاد در مرحله عملیات اجرایی هستند.

    سیفی باغی خانی اظهار داشت: استان در حوزه معدن نیازمند سرمایه گذاری خارجی در 2 بخش مطالعات زمین شناسی و اکتشافات تکمیلی است و ایجاد مجتمع های فولاد و ایجاد فرآوری سنگ کردستان با ظرفیت های بالا از جمله اقدامات اساسی در زمینه ایجاد صنایع جانبی و فرآوری است.

    وی افزود:کردستان از ظرفیت معدنی بالایی برخوردار است و سال 1401 اجرای پروژه طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی استان کردستان توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی آغاز شد و در این راستا بیش از 53 درصد کل استان کردستان زیر پوشش مطالعات اکتشافی قرارگرفت و این مساحت شامل 90 درصد مناطق اولویت‌های اکتشافی استان است که حدود 15 هزار کیلومتر مربع از مساحت استان را در بر می‌گیرد

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر