تدوین طرح جامع ۱۰ ساله مطالعات زمین‌شناسی دریایی

عصر معدن- به‌منظور آشنایی بیشتر با بستر و زیربستر دریا در محدوده آب‌های سرزمینی ایران، طرح جامع ۱۰ ساله مطالعات زمین‌شناسی دریایی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران تدوین شد .;

تدوین طرح جامع ۱۰ ساله مطالعات زمین‌شناسی دریایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، مدیریت زمین‌شناسی دریایی از تدوین طرح جامع مطالعات زمین‌شناسی دریایی در این مدیریت خبر داد.

    مسعود زمانی پدرام، با بیان این‌که از جمله اثرات و نتایج این طرح آشنایی بیش از پیش با بستر دریا در محدوده آب‌های سرزمینی کشورمان است، گفت: این اطلاعات بدون شک در هر زمان و مکان در خور و مورد نیاز جهت تصمیم گیری‌های کلان کشور است.
    مدیرکل زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خاطرنشان کرد: در این طرح پژوهشی، گسترش افقی و پراکندگی واحدهای رسوبی سطحی و سنگی برون‌زده در بستر دریا و سواحل، پارامترهای فیزیکی و شیمیایی موثر در رسوبگذاری و فرسایش رسوبات عهد حاضر، گسل های فعال، تصویربرداری مورفولوژی بستر، مطالعه زمین‌ساخت و ساختارهای رسوبی از طریق تصویرسازی لایه‌های زیر بستر دریا، اندازه‌گیری تغییرات میدان مغناطیسی زمین و شناسایی عمق پی‌سنگ، تعیین وضعیت چینه‌شناسی و رخساره‌ای رسوبات هولوسن، چینه‌نگاری لرزه‌ای و الگوی انباشتگی رسوبات، شناسایی اختلالات رسوبگذاری و ناپیوستگی‌ها، بازسازی تاریخچه حوضه رسوبی، تعیین نوسانات نسبی سطح آب دریا، رسوب‌شناسی، ژئوشیمی رسوبی و آلاینده‌های زیست محیطی و ژئومورفولوژی سواحل مورد بررسی قرار می‌گیرد.
    وی افزود: جستجوی اشیای غرق شده و باستان‌شناسی، شناسایی مسیر خطوط انتقال انرژی، مطالعه و شناسایی پتانسیل‌های اقتصادی در محدوده ساحلی، دریایی، دریاچه‌ای و رودخانه‌ای کشور از دیگر کاربردهای این طرح پژوهشی است.
    زمانی پدرام، در ادامه گفت: جهت ساخت کلیه سازه‌های دریایی مانند اسکله، سکوهای نفتی، پل‌ها، تونل‌هاو... همچنین عبور کابل‌های زیردریایی و لوله گذاری‌های نفت و آب نیاز به اطلاعات سنگ‌شناسی، رسوب‌شناسی، زمین‌ساخت و عوارض زمین‌شناسی است که بر همین اساس مطالعات زمین‌شناسی و برداشت‌های ژئوفیزیک دریایی از جمله به‌کارگیری دستگاه‌های لرزه‌نگاری کم عمق با قدرت تفکیک بالا و تصویربرداری از طریق امواج صوتی از بستر و زیر بستر دریا به عنوان یک ضرورت می‌تواند اساس کلیه فعالیت‌های عمرانی قبل از شروع پروژه در پهنه‌های آبی باشد.
    این کارشناس‌ارشد زمین‌شناسی افزود: شناسایی اثرات فرسایشی در نوار ساحلی و تاثیر این پدیده‌ها بر اجرای پروژه‌های در دست مطالعه با هدف تعیین موقعیت های مناسب برای اسکله‌سازی، احداث سازه ها، احداث موج‌شکن، ساحل‌سازی و محوطه‌سازی در نوار ساحلی ضرورت اجرای طرح را بیشتر نمایان می‌کند.
    وی؛ تهیه نقشه‌های رسوب‌شناسی و زمین‌شناسی دریایی، مطالعه و بررسی زیست دریا و دریاچه، مطالعات ژئوفیزیک دریا، تهیه نقشه‌های ژئوشیمی رسوبی و بررسی آلاینده‌های زیست محیطی، تهیه نقشه‌های ژئومورفولوژی ساحلی، تهیه نقشه‌های گردشگری و ژئوپارک پیشنهادی و تهیه بانک داده‌های زمین شناسی سواحل  و دریا را به عنوان اهداف انجام این پروژه برای مجریان یاد کرد.

    شایان ذکر است، اجرای جامع 10 ساله مطالعات زمین‌شناسی دریایی را دکتر علیرضا شهیدی و نظارت علمی را نیز دکتر مسعود زمانی‌پدارم و دکتر راضیه لک به عهده داشته‌اند. همچنین خانم‌ها و آقایان انسانی، درویشی‌خاتونی، زمانی‌پدرام، شکیباآزاد، محمدی‌عراق و نجفی‌ها از مدیریت زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور این طرح را تهیه‌ کرده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر