سایت باستانی بر اثر انفجار معدن تخریب شد

عصر معدن- انفجارهای ریو تینتو، ( شرکت استخراج معادن و فلزات بریتانیایی-استرالیایی ) در اواخر ماه مه سبب شد تا منطقه مرکزی Hamersley با بیش از هزار کیلومتر مساحت با خاک یکسان شود.;

سایت باستانی بر اثر انفجار معدن تخریب شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از گسترش نیوز، تیمی از باستان شناسان با کاوش‌های خود در منطقه‌ای وسیع از Pilbara در شمال غربی استرالیا سکونتگاهی 4 هزار ساله کشف کردند که در آن هزاران ابزار سنگی و چوبی از جمله استخوان‌های تیز شده کانگورو و موهای بافت‌شده نیز بود.
    معدن‌کاری با تخریب آثار باستانی

    بر اثر فعالیت‌های معدن‌کاری سنگ آهن در اطراف آن سبب شد تا این بخش از سایت باستانی تخریب شود. بدین منظور تیمی از کارشناسان با حضور در محل تخریب این آثار باستانی را تایید کردند.

    انفجارهای ریو تینتو، ( شرکت استخراج معادن و فلزات بریتانیایی-استرالیایی ) در اواخر ماه مه سبب شد تا منطقه مرکزی Hamersley با بیش از هزار کیلومتر مساحت نزدیک پرت با خاک یکسان شود. همین امر سبب شده تا مشکلاتی برای شرکت تولیدکننده مستقر در لندن به‌وجود آورد چرا که ریسک سرمایه‌گذاری در این بخش را افزایش داده است. صادرات سنگ آهن از استرالیا منبع بزرگی از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد به نحوی که پیش‌بینی می‌شود از این بخش درآمدی به میزان 100 میلیارد دلار از 30 ژوئن تا پایان سال داشته باشد.

    با توجه به اتفاقات روی داده پیش‌بینی می‌شود که مقررات سنگین‌تری برای استخراج وضع شود و این امر می‌تواند هزینه‌های شرکت‌های معدنی را بالاتر برده و سبب شود تا ایجاد سایت‌های جدید معدنی را با دشواری همراه سازد چرا که بومیان استرالیایی، قانون‌گذاران و سرمایه‌گذاران که مدیریت تریلیون دلاری دارند به دنبال فشار بر روی شرکت ریو و رقبای آنها هستند تا از این طریق روابط خود را با جوامع بومی گسترش دهند.

    مجوزهای اجتماعی در بهره‌برداری از صنایع در استرالیا با نظارت بیشتری صورت می گیرد و در صورتی که نیازی به تغییر در برنامه‌های معدنی وجود داشته باشد می‌تواند با مصوبات جدید هزینه‌ شرکت‌های معدنی را تحت تاثیر قرار دهد. کامیل سیمئون ، مدیر سرمایه گذاری مستقر در سیدنی در شرکت Aberdeen Standard Investments ، که دارای سهام ریو است دارایی هایی به ارزش حدود 645 میلیارد دلار را مدیریت می کند.

    با ارزش‌ترین منطقه دارای سنگ آهن در استرالیا مساحتی بالغ بر 196 هزار مایل مربع را شامل می‌شود که در این بخش شرکت‌های مهم معدنی از جمله گروه بی‌اچ بی، ریو و گروه فلزات Forrest’s Fortescue در آن فعالیت دارند. همچنین در این میان نیز جوامع بومی قرار دارند که از وضعیت پایین اقتصادی برخوردار هستند که می‌بایست سرمایه‌گذاران در راستای مسئولیت‌های خود به این موضوع هم توجه داشته باشند.

    انتظار می‌رود با اصلاح قوانین به جوامع محلی حق اعتراض داده شود. دولت این کشور در ماه مه اعلام کرد که از میانه سال 2010 تاکنون هیچ درخواست شرکت‌های معدن‌کاری رد نشده و از آن موقع تاکنون 463 مجوز معدن نیز صادر شده است.
    توجه لازم به میراث فرهنگی و آثار باستانی

    فیونا هوک، مدیر مشاوره میراث فرهنگی Archae-aus و یک باستان شناس که در منطقه Pilbara فعالیت داشته است می‌گوید: شرکت‌های معدنی از جمله ریو Tinto و بی‌اچ پی پی باید نسبت به حفاظت از مکان‌های باستانی توجه لازم را داشته باشند.

    توافقات معدن‌کاری با ریو در سال 2013 انجام شد و یک سال بعد از آن و قبل از عملیات استخراج شواهدی مبنی بر اهمیت داشتن این منطقه از نظر باستانی به تایید رسید و اکنون این انتقاد از دو سرمایه‌گذار و شرکت PKKP مطرح است که آیا این شرکت پس از محرز شدن میراث فرهنگی در این منطقه می‌بایست عملیات استخراج را متوقف می‌کرد؟. شرکت BHB متعهد شده است که با بهره‌گیری از مشاوران جدید نسبت به مناطق در معرض خطر در فلانک جنوبی اقداماتی را انجام دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر