مدیرعامل ذوب آهن اصفهان :

ذوب آهن پیشگام صنایع فولادی کشور در بهره گیری از پساب است

عصر معدن- مجید قلی زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم و جمعی از دست اندرکاران این خبرگزاری چهارشنبه ۵ آذرماه با حضور در ذوب آهن اصفهان ، ضمن بازدید از خط تولید و پروژه های توسعه با مهندس منصور یزدی زاده مدیرعامل این شرکت دیدار و گفت و گو کردند.;

ذوب آهن پیشگام صنایع فولادی کشور در بهره گیری از پساب است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن»، یزدی زاده در این دیدار گفت: خبرگزاری تسنیم از کادر توانمند و متعهدی برخوردار است و در فضای رسانه ای کنونی که افرادی بدون دانش و تعهد لازم، اقدام به نشر اخبار نادرست می کنند ، عملکرد و رسالت رسانه هایی همچون این خبرگزاری در جهت اطلاع رسانی صحیح و دقیق، از اهمیت و حساسیت دوچندانی برخوردار است.
    وی افزود: در حال حاضر با هجمه های خارجی علیه نظام اسلامی از جمله تحریم های ظالمانه و توطئه های رسانه های معاند مواجه هستیم و در این شرایط صنایع و رسانه های کشور در یک جبهه برای مقابله با این هجمه ها و همچنین شکوفایی کشور تلاش می کنند. رسانه ها باقلم در این عرصه مبارزه می کنند و صنایع کشور همچون ذوب آهن با تلاش در جهت افزایش تولید و توسعه اقتصادی ، در برابر این تهدیدات مقابله می کنند.
    مدیرعامل ذوب آهن در ادامه با اشاره به عدم برخورداری این شرکت از سوبسید حامل های انرژی به دلیل روش تولید، گفت: در روش کوره بلند که در ذوب آهن اصفهان استفاده می شود ، از زغال سنگ و تبدیل آن به کک به عنوان انرژی اصلی بهره گرفته می شود که در واقع حمایت از معادن زغال سنگ کشور را رقم می زند اما در روش احیاء مستقیم که بر مبنای گاز است ، شرکت های فولادی از یارانه انرژی بهره مند می شوند و همین امر حداقل در هر کیلو 400 تومان به نسبت ذوب آهن، هزینه آنها کاهش داده می شود که این امر موجب رقابت نابرابر است .
    یزدی زاده در این دیدار با اشاره به اینکه تولید این شرکت در سال گذشته حدود 2 میلیون و 200 هزارتن بوده است، گفت: ظرفیت تولید سالانه این مجتمع عظیم صنعتی بین 3 میلیون و 600 هزار تا 4 میلیون تن است که عدم تامین مواد اولیه به ویژه سنگ آهن به میزان لازم، عامل اصلی معطل ماندن این ظرفیت تولید است.
    وی با اشاره به اینکه ذوب آهن اصفهان در دهه 40، معادن اصلی سنگ آهن و زعال سنگ کشور را، اکتشاف، تجهیز و ساماندهی کرد و پایه گذار فعالیت‌های مدرن معدنی کشور محسوب می‌شود، گفت: این شرکت امروز به دلیل سیاست‌های نادرست در واگذاری معادن طی دوره‌های مختلف، با مشکل مواد اولیه مواجه شده است، در حالیکه سنگ آهن، خام فروشی شده و صادر می شود.
    مدیرعامل ذوب آهن در ادامه به فعالیت های زیست محیطی این شرکت اشاره کرد و گفت :صنعت در ذات خود آلاینده است ، اما آنچه که اهمیت دارد ، تلاش برای کاهش این آلایندگی ها و رسیدن به حد استاندارد است که این شرکت در این زمینه عملکرد بسیار خوبی داشته و با فعالیت های مختلف و هزینه های سنگین ، تا حدود زیادی آلایندگی ها را کنترل نموده است که این امر در بخش کنورتورها به خوبی قابل مشاهده است.
    وی افزود: مطابق استانداردهای جهانی هر شرکت صنعتی باید به اندازه 25 درصد وسعت خود فضای سبز داشته باشد ، در حالیکه فضای تولید این کارخانه 800 هکتار است و باید 200 هکتار فضای سبز ایجاد کند، با صرف هزینه بسیار جهت کمک به حفظ محیط زیست منطقه ، بیش از 16 هزار و 500 هکتار فضای سبز ایجاد کرده است که 20 برابر فضای تولید این شرکت بوده و در جهان بی نظیر است . از این فضای سبز ، تنها 2 هزار هکتار آبیاری می شود و بقیه آن به صورت دیم است که گونه های مقاوم به کم آبی را شامل می شوند. حفظ این فضای سبز سالانه 11 میلیاردتومان برای ذوب آهن اصفهان هزینه دارد.
    یزدی زاده، ذوب آهن اصفهان را پیشگام صنایع کشور در استفاده از پساب شهرهای اطراف دانست و گفت : علاوه بر پروژه های مختلف که جهت کاهش مصرف آب صورت گرفته ، استفاده از قسمتی از پساب زرین شهر نیز انجام شده و استفاده از پساب فولادشهر و نجف آباد نیز در دست اقدام است .
    وی افزود: در حال حاضر میزان مصرف آب ذوب آهن ، 6 لیتر به ازاء هر کیلوگرم است که از استانداردهای جهانی هم کمتر است.
    مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت: با تمام مشکلاتی که گریبانگیر ذوب آهن اصفهان است  و با وجود وابستگی ارزی 25 تا 30 درصدی تولید فولاد کشور ، هم اکنون قیمت محصولات فولادی در داخل 50 درصد قیمت جهانی است در حالیکه قیمت محصولات غذایی در کشور بیش از متوسط جهانی است.
    یزدی زاده با اشاره به افتخارات اخیر این شرکت از جمله تولید ریل ملی و تیرآهن بال پهن، گفت: حل مشکلات ذوب آهن اصفهان در گرو حمایت و همکاری دولت به ویژه در تامین مواد اولیه است تا اشتغال 14 هزار پرسنل این شرکت ، 17 هزار کارگر معادن زغال سنگ و هزاران نفر که به طور غیر مستقیم از این شرکت ارتزاق می کنند، حفظ شود .
    مجید قلی زاده مدیرعامل خبرگزاری تسنیم نیز در این دیدار، ضمن تجلیل از مقام شامخ 286 شهید ذوب آهنی گفت: این صنعت بزرگ با نیم قرن قدمت، به عنوان طلیعه فعالیت صنعتی در کشور شناخته می شود و همواره قوام بخش حرکت های صنعتی کشور قبل و بعد از انقلاب اسلامی بوده است.
    وی افزود: ذوب آهن اصفهان در دوران دفاع مقدس نیز خوش درخشید و در پشتیبانی فنی و تامین تجهیزات نقش عمده ای داشت که از آن جمله می توان به ساخت پل پیروزی در جریان آزادسازی خرمشهر اشاره کرد.
    مدیرعامل خبرگزاری تسنیم، بازدید از ذوب آهن اصفهان و مشاهده تلاش های مجاهدانه کارکنان این شرکت را غرور انگیز توصیف نمود و گفت: تلاش می کنیم که در راستای رسالت خود، حامی خوبی برای این شرکت باشیم و به اصطلاح ورزشی ها، به عنوان یار دوازدهم ذوب آهن اصفهان عمل کنیم .
    دست اندرکاران خبرگزاری تسنیم در جریان این بازدید، ضمن ادای احترام و قرائت فاتحه بر مزار دو شهید گمنام ذوب آهن و بازدید از خط تولید، نشستی با مسئولان روابط عمومی ذوب آهن نیز برگزاری کردند و پیرامون فعالیت های رسانه ای و تعاملات فی مابین گفتگو کردند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر