عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت استان اصفهان در گفت وگو با عصرمعدن :

قوانین بالاسری مانع تحقق رونق تولید شده است

عصر معدن- رییس سابق خانه صنعت،معدن و تجارت استان اصفهان وضعیت حاکم بر صنایع استان را به تبع اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور و منطقه دانست و افزود: علاوه بر مسائل بین المللی و سیاست خارجی کشور، دلیل رکود حاکم بر صنایع ناشی از بی برنامگی و عدم مدیریت صحیح و مقررات و آیین نامه های دست و پاگیر است که بیشتر از چالش های خارجی و بین المللی مسائل داخلی کشور موجب توسعه و رونق صنعت شده است.;

قوانین بالاسری مانع تحقق رونق تولید شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷:۰۰

    محمد رضا برکتین،عضو هیات مدیره خانه صنعت معدن و تجارت استان اصفهان و مدیرعامل شرکت تامکار با بیان این مطلب به «عصرمعدن» در ادامه افزود: در ایران برای هراداره ای، یک سیستم بالا سری به عنوان وزارتخانه وسازمان بازرسی وجود دارد واین بدان معناست که یک وقت کاری از چارچوب این مقررات پیچیده ،کار دیگری انجام نشود.

    وی افزود: عیب اساسی است که در کشور ما اگر هم ظرفیت وتوانایی داشته باشند آیین ومقررات به  آنها اجازه نمی دهد.
    برکتین به تمرکز گرایی در وضع قوانین و مقررات به عنوان یکی از مشکلات اصلی بخش تولید اشاره کرد و گفت: پخش اختیارات از وزارتخانه به استان ها صورت نگرفته و اینکه مدیران بتوانند درچارچوب شرایط منطقه ای خود با حفظ مسایل اصلی وچارچوب های اصلی بتوانند تصمیم بگیرند، رخ نداده است و واگذاری امور به صورت خیلی ضعیف و حرکت لاک پشتی است.

    وی از مدیریت، تخصص و دانش مدیران در استان ها بعنوان یک روزنه باریک امید برای تولیدکنندگان یاد کرد و افزود: خوشبختانه در استان اصفهان با حضور  مهندس احمدیه در سازمان صنعت و معدن و تجارت، کارها بصورت کارشناسی شده و از پختگی لازم برخوردار است  اما قوانین بالاسری مانع تحقق کامل برنامه های مدیران می شود‌.
    برکتین با اشاره به لازمه دانش و تدبیر  برای مدیریت سازمان در استان ها افزود: آقای احمدیه به عنوان فردی که علاوه بر شناخت به قوانین وضوابط و آیین نامه ها، به عنوان شخصی که علاقمند است که در کارها گشایشی صورت گرفته و کاری انجام بشود و راهی برای رونق باز کند و همواره در این مسیر بر حمایت از تولید و تولید کننده اصرار و پافشاری دارد.

    وی افزود: بارها در جلسات متعددی که در استانداری ودر جاهای دیگربا حضور استاندار یا هرکدام از مقامات ومدیران کل تشکیل شده است ایشان به مسایلی که اشراف دارند  وازآنها اطلاع  دارد بیان نموده و به هیچ وجه عقب نشینی نمی کند.
    وی با اشاره به چالش های پیش روی صنایع استان افزود: اگر الان وضعیت صنعت، کسب وکار و تولید در حد مطلوب نیست به  این دلیل است که مسایل و مشکلات ملی است و در سطح استان نبوده واین مسایل باید در سطح ملی مطرح شود.

    وی به برگزاری منظم شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت:  تاکنون بسیاری از چالش های مدیران واحد های تولیدی از طریق این شورا مرتفع گردیده است و استان اصفهان مقام اول در برگزاری این شورا را دارد. 
    وی افزود: سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان به عنوان دبیر ستاد تسهیل و طرح رونق تولید و بهبود کسب و کار از تمام پتانسیل فکری، مشورتی و توان اجرایی و عملیاتی تشکل های صنفی و انجمن های تخصصی و اتاق بازرگانی و خانه صنعت  بهره گرفته که موجب شده شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان که با ریاست شخص استاندار اصفهان برگزار می شود، بیشترین خروجی و دستاورد را داشته باشد و این شورا تسهیل گر رابطه تولید کنندگان و دولت است.
    وی افزود: سازمانهای امور مالیاتی و تامین اجتماعی خود را فراقانون میدانند و از هر طریقی به تولیدکنندگان فشار می اورند.

    به گفته برکتین، مسایل مربوط به بیمه تامین اجتماعی و مالیات  سد راه تولیدکننده است و مالیات باشیب تندی جامعه را تحت فشار قرارداده که باعث میشود جامعه نسبت به آن عکس العمل نشان دهد.
    وی افزود: سازمان تامین اجتماعی قانون و مقررات را به درستی رعایت نمی کند و فرا قانون رفتار می کند ودر بخشنامه های داخلی خود یک تصمیماتی را می گیرد که به نفع تولید نیست.

    وی توضیح داد: به عنوان مثال، قانونی داریم که اگرکارفرمایی نتوانست لیست بیمه کارگران را پرداخت کند و برای او جریمه ای در نظرگرفته شده  سازمان تامین اجتماعی موظف است تمدید دفترچه کارگران را انجام دهد و هیچ ربطی به پرداخت کردن لیست بیمه توسط کارفرما ندارد و این چنین است که قانون رعایت نشده و دفترچه کارگران تمدید نمی شود و فضای کارخانه به هم می ریزد وقانون رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کاراجرا نمی شود.
    وی افزود: البته بدهی سنگین دولت به سازمان تامین اجتماعی مانع از ارائه سرویس دهی مناسب این سازمان به مخاطبان و کارفرمایان و بیمه شدگان شده است که امیدواریم مدیران سازمان تامین اجتماعی در حمایت از تولید نقش سازنده ای که در اساس نامه دارند، ایفا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر