ورود سنگ آهن به بورس کالا، درخواست تولیدکنندگان است

عصر معدن- دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: یافتن روش های اجرایی برای قیمت گذاری منصفانه سنگ آهن بویژه بهره گیری از ساز و کار بورس کالا از اولویت های این انجمن در سال جاری است.;

ورود سنگ آهن به بورس کالا، درخواست تولیدکنندگان است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، سعید عسکر زاده اظهار کرد: هرگونه هدف گذاری و طراحی راهبرد برای صنایع فولاد کشور بدون ملاحظه شرایط عمومی معدن کاری سنگ آهن ایران، غیر واقعی و شکننده خواهد بود.
    وی با بیان اینکه سیاست های کشور بر محیط کسب و کار بنگاه های معدنی تولیدکننده و صادرکنندگان سنگ آهن اثر مستقیم دارد، تصریح کرد: تصمیم های اقتصادی، حقوقی و معدنی اتخاذ شده توسط نهادهای سیاستگذار حکومتی، میزان بهره وری و سودآوری بنگاه های معدنی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.
    این مقام صنفی خاطرنشان کرد: توسعه همفکری و همکاری نهادینه میان دولت و بخش خصوصی و اصلاح فرآیند سیاستگذاری عمومی در بخش معدن کشور از مهمترین راه های پیشگیری از اتخاذ تصمیماتی است که چنانچه بدون ملاحظه شرایط عمومی کسب و کار سنگ آهن، اتخاذ شود، منجر به افزایش هزینه های غیر ضروری محیطی، بر بنگاه های فعال خواهد شد.
    وی ادامه داد: تشکیل دبیرخانه مشترک دولت و مجلس و توجه ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت به نظرخواهی از تشکل های بخش خصوصی، فرصتی بی نظیر از هماهنگی همه ارکان موثر در بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد کرده است.
    عسکر زاده تاکید کرد: بر این اساس، تمرکز سیاستگذار بر ایجاد تحرک در تقاضای موثر در بازارهای پایین دست معادن، مانند مسکن و فولاد یا بازارهای خارجی، سیاستگذاری مبتنی بر مشاوره با همه ذینفعان و بهبود محیط کسب و کار معدنی کشور، از مهمترین اولویت های یک سال آینده فعالان بخش خواهد بود و در مقابل انجمن سنگ آهن ایران نیز همه توان و همت خود را برای ایجاد هماهنگی درون بخشی اعضا و ذینفعان و متمرکز کردن بخش خصوصی بر سیاست های کلی توسعه به کار خواهد بست.
    وی با یادآوری اینکه کسب و کار سنگ آهن ایران تحت تاثیر روندهای بازار جهانی سنگ آهن نیز قرار دارد، گفت: بنگاه های فعال در این کسب و کار به منظور تداوم تولید و حفظ ظرفیت های موجود، نیازمند بکارگیری انواع روش های تنوع بازار، مدیریت هزینه و افزایش میزان هماهنگی برای حضور در بازارهای خارجی هستند.
    دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران اظهار داشت: شکل دهی به انواع همکاری های بین بنگاهی از جمله تشکیل کنسرسیوم های فروش، ابزاری برای افزایش قدرت چانه زنی در مقابل خریداران خارجی و مدیریت رقابت مخرب بنگاه های ایرانی در بازارهای بین المللی است.

    تامین کنسانتره و گندله

    عسکر زاده با اشاره به اینکه همه سنگ آهن دانه بندی شده مورد نیاز صنایع داخلی توسط معدن کاران سنگ آهن کشور تامین می شود، تاکید کرد: مهمترین مساله ای که از سوی دولت نیز مکرر اعلام شده، تامین کنسانتره و گندله مورد نیاز فولادسازان کشور است.
    وی تصریح کرد: سیاستگذاری لازم برای تکمیل زنجیره سنگ آهن و توسعه ظرفیت های فرآوری، نیازمند هدف گذاری های واقعی در حوزه تولید فولاد کشور، بویژه با توجه به فناوری های به کار رفته در آن است.
    وی ادامه داد: تامین سنگ آهن مورد نیاز صنایع فولاد کشور بویژه در افق 1404، صرف نظر از سناریوهای مختلفی که وجود دارد، نیازمند صرف میلیاردها دلار سرمایه گذاری و بکارگیری ظرفیت های تخصصی موجود در معدن کاری سنگ آهن ایران است.
    دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران گفت: اعمال سیاست های تشویقی بویژه در حوزه اکتشاف و تامین مالی از مهمترین پیشنهادهای این انجمن به دولت است؛ انجمن سنگ آهن با اعلام آغاز نهضت فرآوری بخصوص در معادن کوچک و متوسط، خواهان توجه ویژه دولت و مجلس به روش های تامین منابع مالی مورد نیاز در کنار برنامه ریزی لازم برای تامین زیرساخت ها است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر