خبری از مرحله دوم توافق تجاری چین و آمریکا در آینده نزدیک نیست

عصر معدن- انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۰، مشکلات امضای مرحله اول توافق تجاری و بی میلی کاخ سفید به همکاری با کشورها در تحت فشار قرار دادن پکن، امیدها برای مرحله دوم توافق تجاری آمریکا و چین را در آینده نزدیک ناامید می‌کند.;

خبری از مرحله دوم توافق تجاری چین و آمریکا در آینده نزدیک نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از تسنیم، طبق گفته مقامات آمریکا و چین احتمال مرحله دوم توافق تجاری بین آمریکا و چین بسیار ضعیف است چون این دو کشور همچنان درگیر امضای مرحله اول این قرارداد هستند.

    در ماه اکتبر، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری با لیو هی، معاون نخست وزیر چین گفت که انتظار دارد پس از امضای مرحله اول توافق تجاری به سرعت وارد مرحله دوم شوند. ترامپ در آن زمان گفت تمرکز مرحله دوم بر شکایت آمریکا از چین در دزدی مالکیت فکری آمریکا با اجبار شرکت‌های آمریکایی به انتقال فناوری‌هایشان به رقیبان چینی خواهد بود.

    ولی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر 2020، مشکلات امضای مرحله اول توافق تجاری و بی میلی کاخ سفید به  همکاری با کشورها در تحت فشار قرار دادن پکن، امیدها برای مرحله دوم توافق را در آینده نزدیک ناامید می‌کند.

    جنگ تجاری 16 ماهه با چین کسب و کارها و کشاورزان آمریکا را با مشکل مواجه کرده، زنجیره عرضه جهانی را مختل کرده و باعث کند شدن اقتصاد های سراسر جهان شده است. هفته گذشته گزارش شد که امضای مرحله اول  توافق تجاری احتمالاً به سال آینده میلادی موکول می‌شود چون دو کشور بر سر درخواست پکن برای لغو بیشتر عوارض اختلاف دارند.

    مقامات پکن می گویند قبل از انتخابات آمریکا وارد بحث در مورد مرحله دوم تواق نمی‌شوند و منتظرند ببینند آیا ترامپ دوباره انتخاب می شود یا نه.

    یکی از مقامات چینی گفت:« این ترامپ هست که می خواهد این توافقات را امضا کند نه ما، پس می توانیم منتظر بمانیم».

    اولویت اصلی ترامپ در حال حاضر مرحله اول توافق و خرید محصولات کشاورزی آمریکا توسط چینی هاست. این اتفاق می‌تواند بزرگ‌ترین موفقیت او در کمپین انتخاباتی اش باشد.

    آمریکا و چین هر دو علااقه دارند هرچه سریعتر مرحله اول توافق تجاری امضا شود تا بازارها آرام شوند و نگرانی در مورد سیاست‌های داخلی از بین برود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر