تقی‌زاده مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری گل‌گهر در چابهار به صرفه است

عصر معدن- خرید معدن سنگ آهن به صورت مشترک بین شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، چادرملو و فولاد هرمزگان انجام شود. مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر درباره اینکه خرید این معدن با صرفه اقتصادی همراه است، اظهار کرد: خرید معدن سنگ آهن در شرایط فعلی به طورقطعی با صرفه اقتصادی همراه است.;

سرمایه‌گذاری گل‌گهر در چابهار به صرفه است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹:۰۰

    ناصر تقی زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عصرمعدن» با بیان این مطلب در ادامه افزود: در برنامه های تعریف شده از سوی 3 شرکت بزرگ گل گهر، چادرملو و فولادمبارکه اصفهان  قرار است در چابهار به صورت مشترک کنسرسیومی تشکیل داده شده و یک کارخانه 10 میلیون تنی فولاد در این منطقه راه اندازی شود.
    به گفته وی، این 3 شرکت بزرگ  هم معدنی و هم فولادی هستند و کارشناسان و متخصصان فولادی بسیاری در این شرکتها فعالیت دارند که تصمیماتشان را به شکل کارشناسی و دقیق می گیرند.
    تقی زاده ادامه داد: راه اندازی این کارخانه با گرایش صادراتی تعریف شده و این در حالی است که معادن داخلی پاسخگوی نیازش نیستند. ضمن اینکه کرایه حمل مواد معدنی مورد نیاز برای فولادسازی در چابهار از داخل کشور رقم بسیار بالایی را به همراه دارد.
    مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی گل گهر معتقد است که اگر در سواحل خلیج فارس واحدهای فولادی راه اندازی شوند و ما مالک معادن بزرگ در خارج از کشور باشیم، به نظر می‌رسد وارد کردن کنسانتره از این کشورها و از سواحل خلیج فارس مقرون به صرفه‌تر باشد، همچنین واحدهای داخلی نیز با کمبود مواد اولیه روبرو نخواهند شد؛ البته این موضوع را باید مورد بررسی قرار داد.
    به گفته تقی زاده، حمل مواد معدنی از چابهار بدون شک مقرون به صرفه تر است. به عنوان مثال اگر قرار باشد که از خراسان به کرمان یا چابهار بیاوریم هزینه بسیار بالایی دارد اما در مقابل وارد کردن این مواد از استرالیا آنهم از مسیر آبی و بندر چابهار هزینه کمتری برای ما به همراه خواهد داشت.
    وی ادامه داد: هزینه حمل زمینی بسیار بالاتر از حمل دریایی است و این در حالی است که ما با استفاده از سواحل خود و بارگیری کشتی های با ظرفیت بالا در حدود 150 هزارتنی، می توانیم مواد اولیه را با قیمت مناسبتر تهیه کنیم.
    تقی زاده ادامه داد: واردات موادمعدنی همچون سنگ آهن اقدامی معمول است و بسیاری از کشورها آن را انجام می دهند. به عنوان مثال از استرالیا سنگ آهن را به چین برده می شود. در واقع اگر ما با فکر اقتصادی و مدیریت این کار را انجام دهیم صرفه اقتصادی آن را خواهیم دید زیرا گاهی اوقات ممکن است معدن داخلی غیر اقتصادی باشد و استفاده از معادن خارجی برای ما صرفه بیشتری داشته باشد.
    تقی زاده همچنین درباره اینکه اعتصاب کامیونداران تا چه اندازه روی فعالیت های این مجتمع تاثیرگذار بوده نیز گفت: به طور قطع اعتصاب کامیونداران بر روند فعالیت شرکت‌ها اثرگذار است اما خوشبختانه 80درصد حمل محصولات گل گهر با ریل به بندرعباس برده می شود. اما باید توجه داشت که روزی 100دستگاه کامیون بین 8 تا 10 هزار تن بار برای فولاد هرمزگان و فولاد کاوه جنوب حمل می کردند و در نتیجه روی فعالیت شرکتها اثر گذار خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر