جعفری در نشست با استاندار آذربایجان غربی خبرداد:

تصویب ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه معدن و صنایع معدنی آذربایجان غربی

عصر معدن- رئیس هیات عامل ایمیدرو از تصویب و امضای ۶۰ هزار میلیارد ریال طرح برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی بین ایمیدرو و استاندار آذربایجان غربی خبر داد.;

تصویب ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه معدن و صنایع معدنی آذربایجان غربی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، وجیه ا... جعفری در نشست تصویب صورتجلسه سرمایه گذاری این سازمان برای توسعه فعالیت های معدنی و صنایع معدنی استان آذربایجان غربی با بیان این مطلب گفت: در این نشست،20 بند در حوزه های اکتشاف، توسعه واحد فرآوری طلا، استحصال املاح معدنی دریاچه ارومیه و ...، تصویب و امضا شد.

    وی ادامه داد: بخش دیگری از بندها، در حوزه های زیرساختی (از جمله احداث مسیر دسترسی به معادن و تامین برق)، احداث واحدهای فرآوری طلا، فروسیلیس، آهک هیدراته و کربنات سدیم، احداث ناحیه صنعتی طلا و جواهر و همچنین، اجرای طرح های بخش معدن و صنایع معدنی از طریق طرح تام با پیگیری ایمیدرو و نیز احیای معادن راکد بود.


    جزئیات برنامه های اکتشافی

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به جزئیات صورتجلسه یادشده در بخش اکتشاف گفت: صدور پروانه های اکتشاف برای 17 محدوده شناسایی شده در پهنه های متعلق به ایمیدرو (تکاب-پیرانشهر، زرشوران و آهک زرشوران) و استقرار شرکت مهندسی مشاور توسط ایمیدرو با بهره گیری از متخصصان بومی طی 20 روز پس از ارائه پروانه های اکتشاف، از جمله این مفاد است.

    وی افزود: برگزاری جلسه دفاعیه پهنه های مطالعه شده و خاتمه یافته تکاب - سونگون، ماکو 1 و ماکو 2 و ارسال نتایج آن به ستاد وزارت صمت طی یک هفته و ارسال درخواست ثبت مجدد از سوی ایمیدرو و صدور پروانه اکتشاف محدوده تنگستن- اشنویه براساس ظرفیت های قانونی شورای معادن استان، از دیگر بندهای تصویب شده است.

    جعفری تصریح کرد: تکمیل مطالعات اکتشافی پروانه های اکتشاف و پهنه های آتی در سطح استان آذربایجان غربی طی یک سال، انتقال پروانه های اکتشافی پلی متال گندمان و زاوه بوکان از سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی به ایمیدرو و انجام اکتشافات تکمیلی در حوزه اکتشاف انجام می شود.

    وی ادامه داد: انجام مطالعات ژئوفیزیک هوایی تا 20 هزار کیلومتر خطی در محدوده تکاب با تامین منابع ایمیدرو و اجرای سازمان زمین شناسی و انجام مطالعات غربالگری معادن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در راستای سند ملی گوهرسنگ، بخش دیگر از برنامه های ایمیدرو در استان آذربایجان غربی است.


    طرح های احداث واحدهای فرآوری

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به برنامه های این سازمان در حوزه فرآوری معادن و صنایع معدنی استان آذربایجان غربی گفت: اجرای طرح توسعه فاز 2 زرشوران و افزایش تولید شمش طلا، احداث واحد تولیدی فروسیلیس با ظرفیت 12 هزار تن با تامین مواد اولیه از منطقه انجام می شود.

    وی افزود: احداث واحد تولیدی آهک هیدراته بر پایه پروانه اکتشاف سنگ آهک زرشوران و نیز انجام مطالعات امکان سنجی احداث یک واحد تولید کربنات سدیم و همچنین، تهیه و واگذاری حداقل یک بسته سرمایه گذاری هدفمند در راستای احیای معادن راکد، از دیگر موارد است.

    اقدامات زیرساختی

    جعفری درباره برنامه های توسعه‌ای ایمیدرو در حوزه زیرساختی معادن اذعان کرد: احداث راه های دسترسی معادن به شهرستان های مهاباد و پیرانشهر تا پایان 1401 و مسیر دسترسی «میرسه-گاگش-شهرستین» و «بادکی-چایپاره» تا نیمه نخست 1403 و نیز مشارکت مالی اجرای مسیر تکاب- دندی-زنجان با تامین مالی منابع ایمیدرو و همکاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، از جمله این طرح هاست.


    معدن؛ قابلیت پیشران توسعه آذربایجان غربی

    محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی در این نشست با بیان اینکه بحث اکتشاف، مهمترین چالش توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در این استان است، گفت: خوشبختانه بخش قابل توجهی موانع پیشروی اکتشاف برداشته شده و باید مسیر توسعه باز شود. پس از انجام اکتشافات نیز موضوع فرآوری را باید عملی کنیم.

    وی ادامه داد: همان گونه که رهبر معظم انقلاب گفته اند خام فروشی آسیب جدی به کشور می زند و درنتیجه، باید در زمینه فرآوری معادن کشور اقدام کنیم. با توجه به معادن غنی در استان آذربایجان غربی، این بخش می تواند پیشران توسعه شود و سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده ایفا کند.

    بنا به این گزارش، در پایان نشست، این برنامه ها در قالب صورتجلسه همکاری بین وجیه ا... جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو و محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی امضا شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر