جعفری طهرانی:

اجماع برای عرضه و خرید سنگ‌آهن از بورس کالا در حال تحقق است

عصر معدن- کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازار بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن با بیان اینکه عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا اقدامی بسیار مهم و مطلوب قلمداد می‌شود اظهار کرد: سالیان سال طرح عرضه سنگ‌آهن در بورس مطرح بود تا در بخش فروش مواد معدنی شفافیت اتفاق بیفتد. در این میان در عرضه‌های اولیه که قبل از عید اتفاق افتاد استقبال محدودی صورت گرفت چراکه مدتی زمان خواهد برد تا بازار به یک اجماع برای عرضه و خرید سنگ‌آهن برسد و این اتفاق در حال تحقق است.;

اجماع برای عرضه و خرید سنگ‌آهن از بورس کالا در حال تحقق است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از میزان، جعفری طهرانی با تأکید بر اینکه باید زودتر از این عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا انجام می‌شد گفت: در عرضه‌های اولیه که قبل از عید اتفاق افتاد استقبال محدودی صورت گرفت چراکه مدتی زمان خواهد برد تا بازار به یک اجماع برای عرضه و خرید سنگ‌آهن برسد.

    مشاور راهبردی کمیته معدن و صنایع معدنی تفاهم‌نامه ایران و چین با اشاره به افزایش قیمت محصولات بعد از عرضه در بورس متذکر شد: باید در نظر داشت، قیمت جهانی سنگ‌آهن افزایش یافته و گاهی فاصله قیمت جهانی سنگ‌آهن با قیمت داخلی این محصولات به دو برابر هم رسیده است. این باعث می‌شود که حاشیه سود تولیدکنندگان صنایع بالادستی اعم از بخش خصوصی و دولتی در مخاطره قرار بگیرد.

    دلیل ادغام معدنی ها در فولاد

    به گفته جعفری طهرانی با توجه به اینکه قیمت کنسانتره نسبت به قیمت‌های جهانی این محصولات بسیار پایین‌تر است، برخی شرکت‌های معدنی بزرگ برای اینکه حاشیه سود خود را افزایش دهند، سعی کردند با ادغام عمودی به تولید فولاد بپردازند.

    او افزود: این اتفاق با گلایه‌هایی روبرو شد. شاید این گلایه‌ها تا حدی درست باشد زیرا می‌بینیم معدنی‌های بزرگ در جهان به‌عنوان تولیدکننده محصولات معدنی باقی مانده‌اند و وارد تولید فولاد نشده‌اند. ولی نباید فراموش کرد که این معدنی‌های بزرگ جهان محصولات خود را با قیمت‌های روز بازار به فروش می‌رسانند و وقتی قیمت شمش فولاد به 800 دلار می‌رسد آن‌ها می‌توانند سنگ‌آهن را به قیمت 200 دلار به فروش برسانند؛ اما تولیدکنندگان داخلی، سنگ‌آهن را زیر 100 دلار می‌فروشند.

    تحلیلگر ارشد بازار بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن توضیح داد: در چنین شرایطی، نمی‌توانیم گلایه کنیم که چرا معدنی‌های بزرگ، وارد تولید فولاد شدند مگر اینکه با عرضه در بورس کالا، قیمت‌ها به‌طور متناسب کشف‌شده و همراه با افزایش قیمت سایر بخش‌ها، محصولات معدنی هم رشد قیمت منطقی داشته باشند.

    او بیان کرد: طبیعتاً، نمی‌توان انتظار داشت قیمت سنگ‌آهن با عرضه در بورس دو برابر شود. اما می‌توان انتظار داشت که قیمت این محصولات نسبت به قبل متناسب‌تر تعیین شود و به فروش برسد. این مورد،  یکی از نیازهای واقعی است که باعث می‌شود قیمت‌ها به یک نقطه تعادلی بهتری برسد.

    جعفری طهرانی با تأکید بر اینکه تعیین قیمت محصولات بر اساس نظام عرضه و تقاضا، باعث کاهش رانت در حلقه‌های بعدی می‌شود خاطرنشان کرد: در زنجیره فولاد، رابطه قیمتی که میان محصولات بالادستی و محصولات میانی تعریف می‌شود باید متعادل شود و فاصله بیش‌ازحدی که وجود دارد کاهش پیدا کند.

    او پیرامون اثرات سیاست‌گذاری برای شرکت‌های بورسی نیز گفت: طبیعتاً عده زیادی از مردم، سهامداران شرکت‌های معدنی هستند و اگر عرضه سنگ‌آهن در بورس باعث افزایش قیمتی هم شده باشد علاوه بر ایجاد یک روال منطقی به منتفع شدن سهامداران کمک می‌کند.

    مشاور راهبردی کمیته معدن و صنایع معدنی تفاهم‌نامه ایران و چین معتقد است: نظام عرضه و تقاضا در همه کشورها به صورتی است که خود بازار قیمت را تعیین می‌کند.

    جعفری طهرانی تأکید کرد: باید هر تغییر قیمتی که اتفاق می‌افتد به‌آرامی باشد چون شوک بیش‌ازحد به بازار برای اقتصادمان مطلوب نیست اما با یک افزایش منطقی کل زنجیره از جمله فولادسازان نیز منتفع خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر