معدن آلبلاغ اسفراین تعیین تکلیف می‌شود

عصر معدن- فرماندار اسفراین گفت: معدن آلبلاغ این شهرستان با برگزاری نشستی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تا هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد.;

معدن آلبلاغ اسفراین تعیین تکلیف می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا برداشت غیرمجاز از این معدن تازه یافته شده سرب و روی، که در منطقه ای به نام آلبلاغ واقع است، از ابتدای امسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد که با ورود شورای تامین خراسان شمالی در اواخر اردیبهشت ماه، این ناحیه از حضور سودجویان پاکسازی شد ولی اینک پس از گذشت چند ماه با حضور مجدد برخی افراد محلی و غیرمحلی، برداشت غیرمجاز از این معدن مجددا افزایش یافته است.
    این معدن که در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ در منطقه حفاظت شده ساریگل قرار دارد، زیر مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است و همین امر موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تا کنون در ثبت آن ناکام بماند.

    فرماندار اسفراین درباره آخرین اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف معدن آلبلاغ اظهار داشت: این موضوع در سطح ملی از سوی استاندار در حال پیگیری است و بر اساس تفاهم‌نامه ای که در سفر تیرماه ریاست جمهوری به استان امضا شد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان محیط زیست ماموریت یافتند که نسبت به تعیین تکلیف این معدن اقدام کنند.
    طاهر رستمی افزود: مطالعات اولیه بر روی این منطقه معدنی با حضور کارشناسان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) انجام شده ولی مطالعه تکمیلی برای ارزیابی دقیق تر میزان ذخایر معدن در آینده نزدیک از سوی این سازمان انجام خواهد شد.
    وی با اشاره به بازگشت شماری از سودجویان به منطقه آلبلاغ و برداشت غیرمجاز سنگ از این معدن گفت: مهم ترین دغدغه شهرستان اکنون بحث حفاظت از این منطقه معدنی است.
    رستمی افزود: در گذشته برداشت کنندگان از منطقه آلبلاغ در یک نقطه مشخص مستقر می شدند و حفاظت از آن امکانپذیر بود ولی اکنون این افراد در سطح گسترده تری و به صورت پراکنده حضور می یابند که این وضعیت، محافظت از این منطقه معدنی را سخت کرده است.
    فرماندار اسفراین گفت: برای انجام حفاظت بهتر از منطقه نیز، چند ماه قبل صورتجلسه ای تعاملی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان محیط زیست امضا و بر اساس آن قرار شد ایمیدرو در منطقه استقرار یافته و کار حفاظت از این محدوده معدنی را به عهده بگیرد اما در جلسات بعدی تصمیم دیگری رقم خورد و قرار شد وزارت صنعت، معدن و تجارت امکانات و تجهیزات لازم را تدارک دیده و ایمیدرو با مشارکت سازمان محیط زیست از این منطقه حفاظت کنند.

    رستمی افزود: در چند روز آینده با برگزاری جلسه ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور معاون امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه، مدیران ایمیدرو و معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی، تصمیمات نهایی برای تعیین تکلیف منطقه معدنی آلبلاغ اسفراین گرفته خواهد شد.

    استفاده از شیوه های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت غیرمجاز سنگ سرب و روی از معدن آلبلاغ اسفراین، امسال منجر به وقوع 2 حادثه ریزش کوه و مرگ 2 نفر در این منطقه شده بود.

    به گفته معاون مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در 10 ماه گذشته، 165 تن ماده معدنی سرب و روی که به صورت غیرمجاز از منطقه معدنی آلبلاغ اسفراین برداشت شده، کشف شده است.
    شهرستان 120 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر