دبیر شورای هماهنگی طرح احیاء، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس خبر داد؛

۱۴۶ معدن کوچک مقیاس در سال ۹۸ فعال‌ شد

ایجاد ۷ هزار شغل در بخش معدن

عصر معدن- مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس از فعال‌سازی ۱۴۶ معدن کوچک مقیاس در سال ۹۸ خبر داد و گفت: طرح احیاء معادن کوچک مقیاس در سال ۹۸ علیرغم نوپا بودن طرح، با برخورداری از حمایت و مشارکت فکری و عملی بخش خصوصی خانه معدن ایران و اتاق بازرگانی از ابتدای شکل گیری طرح تا کنون، موفق شد در راستای اهداف کلان اقتصاد مقاومتی، با شناسایی تعداد ۴۴۹۶ معدن غیرفعال و قابل توسعه کوچک مقیاس در کشور، ۲۱۳۰ فقره معدن را در قالب ۳۶۴ پروژه بررسی نموده و ضمن انجام اقدامات کلینیکی روی ۹۷۰ معدن غیرفعال، در نهایت ، ۱۴۶ معدن کوچک مقیاس را در کشور احیا نماید و به تحقق بیش از ۹۷ درصد هدف گذاری سال ۹۸ دست یابد.;

۱۴۶ معدن کوچک مقیاس در سال ۹۸ فعال‌ شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایلنا، سید رضا عظیمی از ایجاد  اشتغال 7 هزار نفر در بخش معدن خبر داد و افزود: طرح احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس از جمله پروژه های پویا، با قابلیت گسترش دامنه پوشش آن در تمامی مناطق دارای پتانسیل معدنی است. عمده این مناطق در قسمت‌های محروم کشور قرار دارند که از نظر ایجاد فرصت های شغلی در اولویت است. طرح با توجه به احیاء و توسعه 146 معدن در سال 98  موفق به تثبیت وضعیت اشتغال موجود و نیز ایجاد پتانسیل اشتغالزایی مستقیم به میزان حدود 7000 نفر در سراسر کشور شد.

    وی در خصوص تاثیر فعال سازی معادن کوچک مقیاس بر اقتصاد کشور عنوان کرد: اقتصاد از مهمترین ارکان حیات کشور است و حفاظت از آن در برابر تهدیدات خارجی و داخلی، تثبیت وضعیت موجود و سپس پیشرفت و ارتقاء آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به ویژه در برهه حساس کنونی که کشور لحظه‌ای از توطئه‌های اقتصادی دشمنان در امان نیست، این اهمیت دوچندان می شود.

    وی ادادمه داد: رونق تولید به معنای به کار افتادن چرخه تولید کشور در حوزه های مختلف است که علاوه بر تأمین نیازهای داخلی کشور، موجب ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌شود. حوزه معدن و صنایع معدنی نیز یکی از حوزه های مطرح در این مسولیت مهم ملی است که با در دست داشتن پروژه‌هایی مهم معدنی، همواره در عرصه تولید و اشتغال در کشور پیشگام بوده است. ایجاد زیرساخت برای افزایش پتانسیل تولید مواد معدنی بیش از یک میلیون 800 هزار تن در سال گذشته و همچنین جذب مشارکت بخش خصوصی در حوزه معدن از عمده ترین تاثیرات اقتصادی طرح احیاست.

    مدیر اجرایی و دبیر شورای هماهنگی طرح احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس بیان کرد: رونق یافتن تولید موادمعدنی در اثر حمایت بخش خصوصی  و مسئولان، موجب هدایت نقدینگی موجود به سمت بخش تولید می‌شود و با کنترل تورم، ارزش پول ملی را تقویت می‌کند. همچنین انعقاد 16 تفاهم نامه سرمایه گذاری با هلدینگ های بنام معدنی و همچنین جذب بیش از100 سرمایه گذار حقیقی و حقوقی با سرمایه‌ای بالغ بر 3هزار میلیارد تومان در حوزه احیا معادن کوچک مقیاس موفقیتی چشمگیر در جذب مشارکت بخش خصوصی داشته است.

    وی در خصوص وضعیت معادن کوچک و متوسط در سال جهش تولید گفت: طرح احیا در نظر دارد با عنایت به تجارب ارزنده سال گذشته به ویژه استفاده از فرصت هم افزایی و اختیارات شورای هماهنگی که با حضور نمایندگان از وزارتخانه، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، خانه معدن ایران و اتاق بازرگانی به صورت مستمر و پیگیر برگزار می‌شود و همچنین نظر مساعد مسئولان و مدیران ارشد وزارتخانه و نهادهای ذیربط، دامنه فعالیت طرح احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس را از نظر کمی و کیفی در کشور گسترش داده و در سال 99 احیا 200 معدن و نیز ایجاد 25 کارخانه فراوری را به منظور ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی در دستور کار خود قرار داده  است. پایش 146 معدن احیا شده در سال 98 و پیگیری نهایی شدن اقدامات در راستای فعالسازی و به بهره برداری رسیدن آنها به موازات برنامه‌های جدید طرح ادامه خواهد داشت.

    عظیمی در خصوص مشکلات فعالان معدن گفت: در بررسی‌ها و پایش مشکلات و موانع فعالیت معادن کوچک و متوسط علاوه بر استناد به اظهارنامه اخذ شده از دارندگان مجوز و معدنداران، بررسی‌های دقیق کارشناسی توسط مشاورین و کارشناسان طرح صورت گرفته است. در اکثر موارد تامین مالی و نیاز به سرمایه‌گذار از مشکلات عمده معدن داران است. همچنین نیاز به زیرساخت مناسب به ویژه راه دسترسی و خطوط انتقال برق، نقصان ماشین آلات معدنی و مشکل واردات ماشین‌آلات، نیاز به واحد فرآوری، معوقات بانکی و حقوق دولتی و نیز داشتن معارض حقیقی و حقوقی، عدم دسترسی به نیروی کار متخصص، تامین بازار فروش، نیاز به اکتشاف تکمیلی و ..... از جمله مشکلات فعالان معدنی است.

    اولویت نیازهای معادن جهت فعالسازی، پس از پایش اطلاعات بیش از 1000 معدن طیق جدول و نمودار ذیل احصا شد:

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر