سرمایه‌گذاری بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومانی صنعت سنگ در معرض ارزیابی

عصر معدن- درهای یازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ های تزئینی در حالی روز ۱۸ تیر ماه به روی عموم بازدید کنندگان گشایش می یابد که براساس بررسی ها به قیمت امروز بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان در این صنعت ( معدن و واحد های فراوری ) سرمایه گذاری شده و اکنون فرصت برپایی نمایشگاه امکان ارزیابی این بخش را فراهم می سازد.;

سرمایه‌گذاری بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومانی صنعت سنگ در معرض ارزیابی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، آمارهای منتشر شده گویای آن است که ایران 7درصد ذخایر معدنی جهان را در اختیار دارد و یک درصد جمعیت دنیا، اما تاکنون نتوانسته ایم از جایگاه معدنی خود بهره برداری لازم را به عمل آوریم و در بخش معادن سنگ هم شمار پروانه‌های صادر شده در این بخش حدود 2 هزار و 89 فقره گزارش شده که اکنون بالغ بر یکهزار و 200 معدن فعالند و بقیه به دلایل مختلف راکد شده اند.

    حدود 35 تا 47 درصد توانمندی در چرخه تولید

    برپایه آمارهای منتشر شده امروز در بخش معادن سنگ‌های ساختمانی (تزئینی) ظرفیت این بخش به 30 میلیون تن رسیده، درحالی که در سال گذشته تولید به 13.5 میلیون تن رسید و در واقع حدود 35 درصد از توانمندی مورد بهره برداری قرار گرفت و این درحالی است که میزان ذخیره اکتشافی معادن سنگ ساختمانی کشور چهار میلیارد تن برآورد شده است.

    همچنین در قسمت فرآوری سنگ‌های ساختمانی اکنون سالیانه امکان 180 میلیون متر مربع سنگ بریده شده وجود دارد، درحالی که میزان تولید پارسال حدود 47 درصد اعلام شد و ارقام 80 تا 85 میلیون متر مربع گزارش شده است.

    رشد صادرات سنگ‌های فرآوری شده و بارقه‌های امید

    کارنامه صنعت سنگ نشان می‌دهد که درگذشته به دلیل ضعف فناوری در این صنعت، رویکرد صادراتی تمرکز بر صدور سنگ به شکل کوب (قله) داشت، ولی امروز با افزایش نوسازی و تجهیزات واحدهای فرآوری در این عرصه، وضعیت متفاوت است و سال 97 بالغ بر 581 هزار تن سنگ کار شده (بریده شده) به 69 کشور صادر شد که ارزش اعلامی آن 144 میلیون دلار ثبت شده و در مقایسه با سال 96 عملکردش دارای رشد 14 درصدی است.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که عراق نزدیک به 50 درصد سنگ صادراتی فرآوری شده ایران را در سال گذشته جذب کرد که بالغ بر 269 هزار تن بود و امارات هم مشتری نزدیک به 20 درصد از سنگ کار شده کشورمان در سال 97 بود و بقیه کشورها سهمی به خود اختصاص دادند.

    بازار سنگ کوب از همسایه‌ها تا چین

    امروز سنگ کوب (قله) ایران نیز مورد اقبال 42 کشور جهان است و آمارها نشان می‌دهد یک میلیون تن صادرات پارسال این بخش ارزشی بالغ بر 161 میلیون دلار داشت و در واقع چین به عنوان بزرگترین مشتری سهمی به میزان بیش از 80 درصد صادرات اینگونه سنگ را به خود اختصاص داد و از کشورهای جمهوری آذربایجان، ترکیه، قطر، افغانستان، گرجستان و روسیه به عنوان بخشی از متقاضیان نام برده می‌شود.

    آنچه که موجب امیدواری شده، سال 97 نسبت به 96 مقدار صادرات سنگ کوب به میزان هفت درصد کاهش یافته و مشتریان به سمت سنگ فرآوری شده اقبال نشان داده‌اند.

    حمایت وزارت صنعت ضرورتی برای اقتصاد درونزا و برونگر

    نایب رئیس انجمن سنگ ایران گفت: امروز ارزش روز سرمایه گذاری در تعداد 2 هزار معدن سنگ کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و حقیقت اینکه صنعت سنگ دارای مشخصه اقتصادی درونزا و برونگری است.

    مالک رحمتی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن وتجارت باید نسبت به صنعتی که 100 درصد خودکفاست، حمایت و پشتیبانی لازم را به عمل آورد و حضور وزیر صنعت، معاونین وی در نمایشگاه ضمن توجه به صنعت خودکفا، زمینه آشنایی با آخرین دستاوردها و توانمندیهای این بخش را فراهم می‌سازد و بهره برداران معادن نسبت به طرح مسائل روز صنعت به مقام مسئول این بخش مبادرت می‌ورزند.

    استقبال بیش از 200 شرکت و اختصاص فضا به 120 شرکت

    نایب رئیس انجمن مزبور ضمن اعلام استقبال بیش از 200 شرکت داخلی و خارجی برای مشارکت در یازدهمین نمایشگاه سنگ تزئینی، معدن، ماشین آلات و تجهیزات که از 18 تا 21 تیرماه دایر است، گفت: شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی تهران به دلیل محدودیت فضا و همزمانی این نمایشگاه با نمایشگاه دیگر، تعداد 120 شرکت را پذیرش کرد و تعداد 83 شرکت داخلی از حضور در نمایشگاه امسال بازماندند که در واقع امکان واگذاری سه هزار متر مربع فضای نمایشگاهی وجود نداشت.

    سال گذشته در نمایشگاه دهم سنگ‌های تزئینی 177 شرکت داخلی و خارجی مشارکت داشتند.

    رحمتی یادآور شد: شرایط بین المللی و تحریم‌ها مانع از حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه امسال شده، اما انتظار نمی‌رود روند صادرات مشکل داشته باشد و پیش بینی می‌شود میزان صادرات براساس برنامه تحقق پیدا کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر