۱۶ مرداد؛

تهران میزبان نخستین همایش ملی آلومینیوم

عصر معدن- نخستین همایش ملی صنف و صنعت آلومینیوم کشور، دوشنبه ۱۶ مرداد در تهران برگزار می‌شود.;

تهران میزبان نخستین همایش ملی آلومینیوم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از صدا و سیما؛ رئیس اتحادیه صنف مصنوعات آلومینیومی و دبیر نخستین همایش ملی صنف و صنعت آلومینیوم گفت: این همایش ملی با هدف تحقق شعار سال یعنی؛ رشد تولید و مهار تورم در صنف و صنعت آلومینیوم کشور و توسعۀ اشتغال پایدار در بخش‌های مختلف صنایع بالادستی، پایین دستی و صنوف مختلف این صنعت در محل هتل فردوسی تهران برگزار می‌شود.

    آقای فاضلی افزود: در این همایش بیش از 100 نماینده صنعت و صنف آلومینیوم از مناطق مختلف کشور در کنار استادان دانشگاه و کارشناسان، نقطه نظرات خود را در زمینه مسائل مختلف این صنعت و فناوری (تکنولوژی) صنایع بالادستی و پایین‌دستی آلومینیوم و ظرفیت تولید آلومینیوم در منطقه خلیج‌فارس به اشتراک می‌گذارند.

    وی با بیان اینکه ایران، بیستمین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم در جهان است، اما به آلومینیوم بیشتری برای تأمین تقاضای این فلز نیاز دارد، افزود: انرژی ارزان‌قیمت و موقعیت منحصر‌به‌فرد در خلیج فارس، در دهه گذشته ایران را به مکانی مناسب برای تولید آلومینیوم اولیه تبدیل کرده است. نه‌تن‌ها محصولات صنایع بالادستی ایران نرخ رشد صنعت آلومینیوم را در این کشور روشن می‌سازند بلکه صنایع پایین‌دستی آلومینیوم نیز، نقش به‌سزایی را در این رشد ایفا می‌کنند.

    دبیر نخستین همایش ملی صنف و صنعت آلومینیوم با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب و همزمان با توسعۀ صنایع مختلف، زنجیرۀ ارزش این فلز راهبردی و فناوری‌های تولید آن در کشور بومی شده است، گفت: در سال‌های اخیر و همزمان با سونامی‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه، صنعتگران و صنوف آلومینیوم کشور دچار مشکلاتی شده و زنجیرۀ ارزش آلومینیوم با مخاطراتی روبرو شده است.

    آقای فاضلی در خصوص نقش اتحادیه‌ها در مدیریت دولتی گفت: در قانون نظام صنفی، اتحادیه‌ها حلقه اتصال بین دولت و بنگاه‌های کوچک اقتصادی تعریف شده‌اند که در راس تشکل‌های صنفی، هیئت عالی نظارت بر اصناف کشور حضور دارد که ریاست آن بر عهده وزیر صمت است.

    رئیس اتحادیه صنف مصنوعات آلومینیومی تهران درباره چالش‌های این صنعت افزود: دولت، یارانه‌های لازم را برای تولید به صنایع بالادستی ارائه می‌دهد، اما به هیچ عنوان این یارانه‌ها به صنایع پایین دستی انتقال پیدا نمی‌کند و آن‌ها از آن بهره‌ای نمی‌برند و حتی آلومینیوم با قیمتی بالاتر از قیمت جهانی به دست مصرف کننده می‌رسد که این مسئله ایجاد نارضایتی کرده است و اکنون باید نهادی مسئولیت حل این مسأله را بر عهده گیرد.

    فاضلی گفت: صنعت آلومینیوم هنوز یک متولی واقعی پیدا نکرده است که بازار را به سمتی ببرد که مصرف کننده، دولت و کلیت نظام می‌خواهد؛ لذا به این جمع‌بندی رسیدیم که یک همایش را با حضور همه بزرگان، صنعتگران، مجلس شورای اسلامی به خصوص روسای دو کمیسیون اقتصادی و صنایع، وزارت صمت به خصوص سازمان ایمیدرو و سایر دست اندرکاران برگزار کنیم تا بتوانیم اشکالات و چالش‌های موجود در این صنعت را احصا نموده و برای رفع آن برنامه‌ریزی کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر