تامین پایدار برق، ایران را به رتبه هشتم تولید فولاد دنیا رساند

عصر معدن- تولید فولاد ایران در سایه تامین برق پایدار به جایگاه هشتم دنیا رسید.;

تامین پایدار برق، ایران را به رتبه هشتم تولید فولاد دنیا رساند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایرنا، انجمن جهانی فولاد در گزارش سالانه 2023 خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در سال 2023 به 31 میلیون و 100 هزار تن رسیده که نسبت به سال پیش از آن (2022) 1.8 درصد بیشتر شده است. بدین ترتیب ایران در سال 2023 به رتبه هشتم تولید فولاد در دنیا رسید و تولید فولاد خام از آلمان و برزیل فراتر رفت.

     

    رشد تولید فولاد در ایران در شرایطی رقم می‌خورد که تولیدکننده فولاد جهان در سال 2023 بیش از یک میلیارد و 888 میلیون تن (1888.2) فولاد تولید کرده‌اند که نسبت به سال 2022 کاهش داشته و در نتیجه انجمن جهانی فولاد درصد تغییر را صفر اعلام کرده است.

    به گزارش ایرنا رشد تولید فولاد در شرایطی رقم خورد که تامین برق در رکوردزنی رشد تولید نقش ویژه‌ای داشته است.

    مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به تامین برق صنایع اظهار کرد: انرژی دریافتی صنایع انرژی بر کشور در پایان دی ماه از رشد 20.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

    وی افزود: مشترکان صنایع فولادی در این مدت نسبت به دوره مشابه سال گذشته 29.1 درصد انرژی بیشتری از شبکه سراسری برق کشور دریافت کرده‌اند که این میزان برای مشترکان صنعت سیمان 28.8 درصد و صنایع فلزی ١۰ درصد ثبت شده است.

    سید دانیال آل هاشم استاد دانشگاه با اشاره به تفاوت هویتی بین تامین گاز و برق گفت: زمانی که حرف از مصرف گاز است، مسئله شما، مسئله عدم‌النفع است، یعنی ارزش افزوده صادراتی شما کاسته می‌شود، اما وقتی صحبت از برق می‌کنیم، مسئله دقیقا پیرامون زیان گسترش پیدا می‌کند؛ چراکه صاحب نیروگاه برای تولید برق هزینه می‌کند اما مابه التفاوت آن در اقتصاد و نه در جیب نیروگاه‌دار اثری ندارد.

    وی افزود: صنعت برق ایران به لحاظ ظرفیتی پتانسیل تامین انرژی معادل سه برابر تولید ناخالص داخلی ایران را داراست، اما چرا مزیت صنعت برق در اقتصاد هویدا نمی‌شود، پاسخ روشن است، زیرا صنعت ایران بر مبنای انرژی ارزان رایگان توسعه پیدا کرده و بیشترین انرژی برای کمترین ارزش افزوده مصرف می‌شود.

    این استاد دانشگاه گفت: صنایع ما در فضای رسانه‌ای بزرگ‌ترین مطالبه‌گر برق و ناترازی هستند درحالی‌که مهمترین دلیل ناترازی برق مدل توسعه صنعتی ما است.

    این پژوهش‌گر حوزه انرژی اظهار داشت: این حرف از دو دلیل نشأت می‌گیرد. دلیل اول؛ مسئله عدم توسعه پایین دست است و دلیل دوم؛ مرتبط با نبود بهره‌وری برق به حساب می‌آید.

    مصرف برق فولادی‌ها استاندارد شود، ناترازی برق نداریم

    وی افزود: بر اساس گزارش سازمان استاندارد، در صورتی که تنها صنعت فولاد ایران به اندازه استاندارد دنیا برای تولید محصول برق استفاده می‌کرد، ما با ناترازی انرژی مواجه نمی‌شدیم.

    آل هاشم اضافه کرد: صنعت فولاد ایران در نشست‌های مختلف از تاب‌آوری در این صنعت صحبت می‌کند، اما هیچ صنعت دیگری از جمله صنعت برق، زغال‌ سنگ و سنگ آهن به دلیل نداشتن تریبون این حرف را نمی‌زند که توسعه نامتوازن فولاد در ایران تا چه اندازه تاب‌آوری این صنایع را از بین برده است.

    این استاد دانشگاه با انتقاد از رویه از سرگرفته شده در صنایع فولاد گفت: مدیرعامل یک شرکت فولادی برای بیان یک تحلیل غلط، اطلاعات غلط می‌دهد و بازار بورس را با تلاطم مواجه می‌کند، اما هیچ نهاد نظارتی از جمله سازمان بورس، وی را مؤاخذه نمی‌کند و رسانه‌ها نیز در یک سیطره قرار گرفته و حرفی از آن نمی‌زنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر