بزرگان مس دنیا کدامند؟

عصر معدن- اطلاعات سازمان زمین شناسی آمریکا نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ شیلی بار دیگر در جایگاه بزرگترین تولیدکننده مس جهان ایستاد.;

بزرگان مس دنیا کدامند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصرمعدن» به نقل از ایسنا، قیمت مس در سال 2017 عملکرد خوبی داشت و برای نخستین بار در چند سال گذشته از مرز 7000 دلار در هر تن عبور کرد.
    بسیاری از مدیران عامل صنعت مس نسبت به دورنمای این فلز در سال 2018 خوش‌بین هستند و برخی از تحلیلگران نیز خوش‌بینی محتاطانه‌ای دارند. اما با توجه به عوامل متعددی که دخیل هستند، پیش‌بینی وضعیت مس در کل سال میلادی جاری دشوار خواهد بود.
    بر پایه آمار سازمان زمین شناسی آمریکا، تولید مس جهان در سال 2017 به 19.7 میلیون تن رسید که حدود 400 هزار تن در مقایسه با سال 2016 کاهش داشت.
    پایگاه خبری "اینوستینگ نیوز" در گزارشی به بررسی 10 کشور برتر جهان در تولید مس در سال 2017 پرداخته است که عبارتند از:
    1-شیلی
    تولید معدنی: 5.33 میلیون تن
    تولید مس شیلی در سال 2017 برای دومین سال متوالی کاهش یافت و به 5.33 میلیون تن رسید با این‌همه این کشور همچنان بزرگترین تولیدکننده مس جهان در سال گذشته بود. کاهش تولید مس شیلی تا حدودی به دلیل سیاست‌های میشله باچله، رییس جمهور این کشور بود در حالیکه اعتصاب در معدن اسکوندیدای شرکت "بی اچ بی بیلتون" نیز بی‌تاثیر نبود. اعتصاب اسکوندیدا طولانی‌ترین اعتصاب در تاریخ معدنکاری معاصر شیلی بود. برخی از ناظران بازار، به کارهای تعمیراتی در یک معدن بزرگ دیگر اشاره کردند که در افت تولید شیلی موثر بود.
    2_ پرو
    تولید معدنی: 2.39 میلیون تن
    پرو سال خوبی داشت و تولید مس این کشور اندکی افزایش یافت و از 2.34 میلیون تن در سال 2016 به 2.39 میلیون تن در سال 2017 رسید. معادن بزرگ مس در پرو شامل معدن "کِیاوکو" شرکت آنگلوامریکن و معدن "تیا ماریای" شرکت "ساوترن کاپر" هستند. تولید پرو سال گذشته با سرمایه‌ گذاری 28.27 میلیارد دلاری در معادن مس تقویت شد. همچنین این افزایش تولید با وجود شماری اعتصاب مانند اعتصاص معدن "سرو ورده" شرکت "فریپورت مک موران" در مارس حاصل شد. در نوامبر اعتصاب دیگری در صنعت معدنکاری پرو به وقوع پیوست که این بار در دو معدن بزرگ "کوآخونه" و "توکه پالای" شرکت ساوترن کاپر بودند.
    3_ چین
    تولید معدنی: 1.86 میلیون تن
    چین بزرگ‌ترین مصرف کننده مس جهان بوده و در سال 2017 در رتبه سومین تولیدکننده بزرگ این فلز باقی‌ماند. تولید این کشور در سال گذشته مجددا کاهش یافت و این بار به 1.86 میلیون تن رسید. این کشور همچنین با کاهش تولید پالایشگاهی و کوره‌های ذوب آهن که در راستای برنامه مبارزه با آلایندگی صورت گرفت، شاهد کاهش واردات مس بود. تصمیم چین برای ممنوعیت واردات قراضه مس نیز در تقویت قیمت‌های مس موثر بود، زیرا انتظار می‌رود تقاضا برای مس پالایش شده افزایش پیدا کند. شرکت "زیجین ماینینگ" بزرگترین تولیدکننده مس است. این شرکت مالک معدن طلا و مس "زیجین شان" و همچنین معدن طلا و مس "شوگوآنگ" است.
    4_ آمریکا
    تولید معدنی: 1.27 میلیون تن
    تولید مس آمریکا از 1.43 میلیون تن در سال 2016 به 1.27 میلیون تن در سال 2017 کاهش یافت. طبق گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا، این کاهش به دلیل افت عیار سنگ‌های استخراج شده و مشکلات فنی ناشی از شرایط جوی نامساعد بود. همچنین تعطیلی‌های برنامه‌ریزی شده برای کارهای تعمیراتی و یک حادثه مرگبار که به توقف شش هفته‌ای فعالیت یک کارخانه ذوب مس منجر شد، در کاهش تولید این کشور موثر بود. عمده تولید مس آمریکا در 23 معدن در آریزونا، نیومکزیکو، یوتا، نوادا، مونتانا و میشیگان انجام شد و این ایالت‌ها منبع 99 درصد از تولید معدنی این کشور بودند. معدن مس "بینگام کانیون" شرکت "ریوتینتو" سهم بسزایی در تولید مس آمریکا داشت.
    5_ استرالیا
    تولید معدنی: 920 هزار تن
    تولید مس استرالیا 28 هزار تن در سال 2017 کاهش یافت. در طول سال تولید معدن "المپیک دام" شرکت "بی اچ پی بیلیتون" کاهش قابل توجهی پیدا کرد. در بازبینی عملیاتی این شرکت برای نیمه دوم سال 2017 خاطر نشان شده که تولید این معدن 31 درصد در مقایسه با سال پیش از آن کاهش یافت. این کاهش به دلیل فعالیت‌های تعمیراتی یک کارخانه ذوب بزرگ بود که از آن زمان تکمیل شده و این معدن تولید خود را از سرگرفت و تولیدش به در مارس به ظرفیت کامل رسید.
    6_ کنگو
    تولید معدنی: 850 هزار تن
    تولید مس در کنگو از 846 هزار تن در سال 2016 به 850 هزار تن در سال 2017 افزایش یافت. معدن کاتانگا که توسط گلنکور اداره می‌شود یکی از تولیدکنندگان بزرگ مس کنگو است. این معدن تولید مس را در سال 2015 به دلیل قیمت‌های پایین مس متوقف کرده بود، اما تولیدش را در دسامبر سال 2017 از سرگرفت. با از سرگیری تولید کاتانگا بسیاری از ناظران بازار امیدوار هستند آمار تولید این کشور در سال 2018 به سطح بالاتری افزایش پیدا کند. مدیران این معدن پیش‌بینی کرده اند امسال 150 هزار تن مس و در سال 2019، 300 هزار تن مس استخراج خواهد شد که سهم بزرگی در مجموع تولید کنگو خواهد داشت.
    7_ زامبیا
    تولید معدنی: 755 هزار تن
    تولید مس زامبیا اندکی در سال 2017 کاهش یافت و اکثر ناظران تولید کمتر در معدن مس کانکولا که زیرمجموعه شرکت ودانتا ریسورسز است را عامل این کاهش عنوان کردند. تصور می‌رود علت کاهش تولید در کانکولا، افت عیار سنگ‌های استخراج شده باشد. دولت زامبیا امیدوار بود تولید مس در سال گذشته به علت توسعه معادن فعلی و اجرای پروژه‌های جدید به 850 هزار تن برسد. با این‌همه تامین نیرو و زیرساخت موانع عمده برای رسیدن به این هدف بودند. تامین نیرو به خصوص به مساله مهمی تبدیل شده است زیرا قیمت برق در زامبیا به محض حذف یارانه‌های انرژی صعود خواهد کرد.
    8_ مکزیک
    تولید معدنی: 755 هزار تن
    مکزیک شاهد افزایش اندک تولید مس بود و تولید این کشور از 752 هزار تن در سال 2016 به 755 هزار تن در سال 2017 افزایش یافت. این کشور خانه شرکت "گروپو مکزیکو" است که مالک 85 درصد از شرکت "ساوترن کاپرن" - یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده مس در جهان - است. مس 65 درصد از مجموع درآمد گروپو مکزیکو را در سال 2017 تشکیل داد و این شرکت مدعی است صاحب بزرگترین ذخایر مس در جهان است. گروپو مکزیکو بخشی از سرمایه‌گذاری خود را به تکمیل توسعه معدن توکه‌پالا اختصاص داده و پیش بینی کرده با این سرمایه‌گذاری، تولید مس این معدن 69 درصد در سال 2018 افزایش خواهد یافت.
    9_ اندونزی
    تولید معدنی: 650 هزار تن
    اندونزی در فهرست بزرگترین تولیدکنندگان مس یک تازه وارد بود که در رتبه نهم قرار گرفت. تولید مس این کشور سال میلادی گذشته کاهش یافت و از 727 هزار تن در سال 2016 به 650 هزار تن در سال 2017 رسید. یکی از معادن بزرگ اندونزی معدن گراسبرگ شرکت فریپورت مک موران است. فری پورت معدنکاری در این معدن روباز را در سال 1990 آغاز کرد و در حال حاضر در فاز نهایی این معدن روباز را که حاوی مس و طلای عیار بالا است، سرگرم استخراج است. در ماه‌های آینده این شرکت قصد دارد فعالیتش را به معدنکاری زیرزمینی تغییر دهد.
    10_ کانادا
    تولید معدنی: 620 هزار تن
    تولید مس کانادا در سال 2017 کاهش یافت و این کشور را در انتهای فهرست برترین تولیدکنندگان این فلز قرار داد. تولید کانادا از 708 هزار تن در سال 2016 به 620 هزار تن در سال 2017 رسید. اگرچه رشد ارزش دلار آمریکا ممکن است قیمت مس را تحت فشار قرار دهد، اما نرخ مبادله همچنان برای تولید کنندگان کانادایی که هزینه‌هایشان را به دلار کانادا ثبت می‌کنند اما به دلار آمریکا می‌فروشند یک مزیت خواهد بود.
    جایگاه روسیه کجاست؟
    طبق گزارش سازمان زمین‌ شناسی آمریکا، اگرچه روسیه یک تولیدکننده بزرگ مس است، اما کاهش تولید این کشور در سال 2017 باعث شد از فهرست 10 کشور برتر در تولید مس خارج شود در حالی که در سال‌های گذشته در میان 10 تولید کننده برتر قرار داشت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر