استقبال صنایع از معاملات کشف پریمیوم ادامه یافت

معامله ۱۰۳ هزار تن شمش فولاد در قالب قراردادهای بلندمدت

عصر معدن- عرضه های کشف پریمیوم برای نخستین بار در سال ۱۴۰۱ با استقبال قابل توجه صنایع در قالب تقاضای ۱۰۳ هزار تنی شمش بلوم فولاد کاوه جنوب کیش روبه رو شد.;

معامله ۱۰۳ هزار تن شمش فولاد در قالب قراردادهای بلندمدت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از کالاخبر ، عرضه های امروز شمش بلوم فولاد کاوه جنوب کیش که در قالب 10 قرارداد کشف پریمیوم به حجم 12 هزار تنی صورت گرفته بود با تقاضای 103هزار تنی خریداران همراه شد. افزایش تقاضا با رویکرد استقبال صنایع از طرح ویژه وزارت صمت در راستای مدیریت هوشمند بازار و رفع دغدغه تولیدکنندگان شاهد تامین نیاز آن ها در قالب قراردادهای بلند مدت تعبیر میشود.

    براساس آمارهای معاملاتی امروز دوشنبه 15 فروردین، 10 قرارداد 12 هزار تنی کشف پریمیوم شمش بلوم فولاد کاوه جنوب کیش جمعا معادل 120 هزار تن محصول عرضه شد و با توجه به تقاضای ثبت شده 103 هزار تنی، از خرداد تا پایان اسفند 1401  برای هر ماه یک قرارداد در نظر گرفته شد؛ نکته حائز اهمیت در خصوص این معاملات حجم مطلوب ثبت شده در طرف تقاضای مصرف کنندگان بود.

    به این ترتیب در خرداد؛ 12 هزار تن، در تیر؛ 11 هزار تن، در مرداد؛ 9 هزار تن، در شهریور؛ 10 هزار تن، در ماه پاییز هر کدام؛ 9 هزار تن، در دی؛  10 هزار تن و در بهمن و اسفند نیز هر یک 12 هزار تن شمش بلوم مورد معامله قرار گرفت.

    تاریخ معامله نهایی این قراردادها از 2 خرداد آغاز و تا اول اسفند سال جاری ادامه دارد. همچنین تاریخ تحویل نخستین قرارداد کشف پریمیوم محصول مذکور، 7 خرداد 1401 اعلام شده و تحویل در سایر قراردادها به ترتیب تا 7 اسفند امسال ادامه می یابد.

    نوع تسویه معاملات در این قراردادها به صورت نقدی بوده و مهلت تسویه کشف پریمیوم 3 روز کاری بعد از معامله نهایی اعلام شده و طبق روال عرضه ها در این روش، فرمول محاسبه قیمت پایانی، قیمت مبنا به اضافه پریمیوم خواهد بود.

    مرجع قیمت مبنا در معاملات شمش بلوم میانگین موزون هفتگی معاملات 3 هفته آخر گروه کالایی قبل از معامله نهایی در نظر گرفته شد.

    وزارت صمت گام های نخست این طرح را که در راستای مدیریت هوشمند بازار و رفع دغدغه تولیدکنندگان از طریق قراردادهای کشف پریمیوم صورت گرفت، 26 آبان سال گذشته (سال 1400) محکم برداشت و مصرف کنندگان استقبال ویژه ای از عرضه های شمش فولاد شرکت های جهان فولاد سیرجان، چادرملو و فولاد کاوه جنوب کیش داشتند و در مجموع 175 هزار تن شمش بلوم در قالب 27 قرارداد و 120 تن مس شرکت ملی مس ایران در قالب 6 قرارداد مورد معامله قرار گرفت.

    در ادامه هم شاهد استقبال ویژه خریداران از این شیوه معاملاتی بودیم به گونه ای که در مقابل عرضه 20 هزار تنی آهن اسفنجی ایمیدرو، تقاضای چشمگیر 62 هزار تنی در تالار شکل گرفت و در پایان 10 قرارداد 2 هزار تنی آهن اسفنجی منعقد شد. بعد از آن 30 هزار تن شمش بلوم آهن و فولاد ارفع در قالب 6 قرارداد 5 هزار تنی در آذر ماه 1400 به این شیوه فروخته شد.

    از کل معاملات پریمیوم در سال 1400 در بورس کالا که معامله نزدیک 237 هزار تن محصول به ارزش 3 هزار و 239 همت (هزار میلیارد تومان) بود، 215 هزار تن آن به ارزش 2 هزار و 957 همت (هزار میلیارد تومان) آن مربوط به شمش بلوم بود. البته برای تختال هم معاملات کشف پریمیوم درنظر گرفته شد که در سال جاری معامله ای برای آن صورت نگرفت.

    قرارداد کشف پریمیوم به چه معناست؟
    کشف پریمیوم قراردادی است که در بازار فیزیکی بورس کالای ایران معامله می‌شود و به موجب آن، طرفین متعهد می‌شوند که در زمان مشخصی در آینده (تحویل، حمل یا بارگیری) کالا را براساس قیمت نهایی (قیمت مبنا به علاوه مابه التفاوت توافق شده) معامله کنند.

    خریدار بخشی از بهای معامله را در زمان توافق به فروشنده پرداخت و تسویه مابقی وجه متعاقباً و براساس شرایطی انجام می‌شود که در زمان عقد قرارداد مشخص می‌گردد. مکانیسم این قرارداد به گونه‌ای است که در ابتدای انجام توافق، طرفین باید قسمتی از ارزش حدودی معامله را نزد اتاق پایاپای به عنوان وجه الضمان تودیع کنند.

    در این قرارداد، ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﻣﺒ ﻎ ﻳﺎ درﺻﺪی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻬﺖ ﻣﺤﺎسبه ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺒﻨﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﻳﺎ از ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺒﻨﺎ ﻛﺴﺮ می‌ﺷﻮد و قیمت مبنا ﻗﻴﻤﺘﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در زﻣﺎن ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه در اﻃﻼﻋﻴﻪ ﻋﺮﺿﻪ، ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺮﺟﻊ ﻣﻮرد ﻗﺒﻮل ﺑﻮرس اﻋﻼم می‌شود. به این ترتیب، ﻣﻌﺎﻣ ﻪ ﻧﻬﺎﻳﻲ زمانی بین طرفین منعقد می‌شود ﻛﻪ در ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑﻪ اﻧ ﺎم آن ﻃﺒﻖ ﺿﻮاﺑﻂ بورس شده‌اند.

    اﻳﻦ ﻣﻌﺎﻣ ﻪ در زﻣﺎن ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه در ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﺑﺮ اﺳﺎس ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ، ﺗﻮﺳﻂ ﺑﻮرس ﻣﻴﺎن ﻃﺮﻓﻴﻦ ﻗﺮارداد ﻛﺸﻒ ﭘﺮﻳﻤﻴﻮم ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻗﺮارداد ﻧﻘﺪ، نسیه ﻳﺎ ﺳ ﻒ ﻣﻨﻌﻘﺪ می شود. ﻗﻴﻤﺖ ﻧﻬﺎﻳﻲ در این قراردادها از فرمول توافق شده بین طرفین و پریمیوم کشف شده در تالار قابل محاسبه است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر