سرقینی :

هیچ خط قرمزی برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه معدن وجود ندارد

بخش خصوصی سال گذشته ۷ تن طلا تولید کرد

عصر معدن- معاون معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت اعلام کرد :‌ هیچ خط قرمزی به جزصلاحیت و اهلیت بهره بردار برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه معدن وجود ندارد.;

هیچ خط قرمزی برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه معدن وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از شاتا ، جعفر سرقینی با بیان این مطلب در ادامه افزود : طبق قانون رفع موانع تولید دولت معادن در اختیار را باید به دست بخش خصوصی بدهد و سیاست الان کشور گرفتن معادن از بخش دولتی و واگذاری به بخش خصوصی است.
    وی ادامه داد : سال گذشته از 8 تن طلای تولیدی کشور یک تن حاصل کار دولت است و 7 تن ثمر کار بخش خصوصی واقعی است .
    سرقینی با بیان اینکه کسی نمی‌تواند معدنی را معطل کند و معدن باید فعال باشد اضافه کرد : سخت گیری قانونگذار برای این است که سرمایه و اشتغال کشورمعطل نباشد .
    وی یادآور شد : در صورت نداشتن صلاحیت بهره بردار، معادن را به مزایده می گذاریم و صلاحیت افراد یکی از شرایط اصلی است و اهلیت را نیز نظام مهندسی معدن با بررسی تشخیص میدهد و این یکی از اختیارتی است که وزارت صمت به نظام مهندسی معدن داده و به خوبی هم انجام می شود و ما نیز رضایت داریم .
    معاون وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت با بیان اینکه وابستگی این صنعت به خارج کمترین است و تحریم ها نمی تواند معدن و صنایع معدنی را زمین گیر کند گفت : سال گذشته مجموع صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی حدود 8 میلیارد دلار بوده که تفاوتی با سال 96 نداشته و امسال هم علی رغم همه مشکلات حداقل همین میزان صادرات را خواهیم داشت .

    توسعه معادن دقیقا مساوی است با توسعه مناطق محروم کشور
    سرقینی توسعه معدن در مناطق محروم را از برنامه های وزارت صمت برشمرد و عنوان کرد : توسعه معدن با بقیه موارد فرقی دارد توسعه معادن دقیقا مساوی با توسعه مناطق محروم کشور است چون عمده معادن در مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور قرار دارند .
    وی تصریح کرد : معادن زغال سنگ کشور به تنهایی 16 هزار نفر اشتغال مستقیم را ایجاد کرده اند و این در حالی است که همه معادن زغال سنگ کشو در مناطق محروم هستند .
    به گفته وی دولت هیچ گزینه ای برای جایگزینی اشتغال در این مناطق محرم ندارد و یکی از کارهایی که دنبال کرده حفظ اشتغال و رونق تولید در این مناطق است .
    سرقینی ادامه داد : خوشبختانه اشتغال ما در سال 97 حدود 139 هزارنفر به صورت مستقیم در معادن بوده که نسبت به سال قبل آن حدود 5 هزارنفر به صورت مستقیم به اشتغال کشور افزوده شده است.
    معاون امورمعادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه تخفیف در پرداخت حقوق دولتی معادن را از جمله تسهیلات پرداختی دولت به معادن مناطق محروم عنوان کرد و گفت : برای معادن زغال سنگ که درمناطق محروم قرار دارند حقوق دولتی ناچیزی در نظر گرفته ایم در حالی که قانونگذار اجازه داده است تا 10 درصد ارزش ماده معدنی را به عنوان حقوق دولتی دریافت کنیم اما اکنون کمتر از یک دهم درصد ارزش ماده معدنی زغال سنگ در این مناطق از معادن گرفته می شود تا معادن زغال سنگ توسعه یابند و به توسعه مناطق محروم کمک کنند.

    وی ارائه تخفیف در پرداخت حقوق دولتی معادن را شامل بقیه معادن هم عنوان کرد و گفت : در مورد بقیه مواد معدنی معادن فعال در مناطق محروم هم تخفیفاتی در نظر گرفته ایم به طوری که در مناطق محروم 20 درصد تخفیف از سوی روسای سازمانهای استانی و 10 درصد هم طبق بخشنامه و به طور کلی 30 درصد تخفیف ارایه داده ایم .
    سرقینی جایگاه کشورمان را در تولید محصوصلات معدنی بسیار خوب توصیف کرد و افزود : معدن ما در دنیا حرف برای گفتن دارد و علاوه بر تامین نیاز داخل جایگاه خوبی در جهان داریم و در ماده معدنی مس و سنگ آهن جزو 15 تولید کننده اول دنیا به شمارمی رویم .
    وی افزود:‌ در ذخیره گچ سوم و به لحاظ تولید جزو 10 کشوراول جهان قرار داریم ، درکرومیت جزو15 کشور اول هستیم اما از آن مهمتر در صنایع معدنی به ویژه فولاد طی سال 2018 با پشت سر گذاشتن فرانسه به دهمین تولید کننده بزرگ فولاد تبدیل شدیم .

    سرقینی ادامه داد : در مس رتبه 12 دنیا و در آلومینیوم رتبه 17 دنیا را اکنون در اختیارداریم و در حالی که در فولاد تولید کننده 18 دنیا بودیم الان جایگاه دهم در اختیار ماست و این ناشی از کامل شدن چرخه تولید و اعمال سیاستهای تکمیل زنجیره است .
    وی با اشاره به سیل اخیر در برخی مناطق کشور اعلام کرد : بخش معدن و صنایع معدنی هیچ آسیب جدی ندیده اند و فقط در برخی استانها راههای معدنی آسیب کمی دیده اند .
    به گفته وی در سیل اخیر برخی از ماشین آلات معادن در اختیارفرمانداران و ستاد بحران قرار گرفت .

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر