کارنامه فصل نخست امسال نشان داد؛

تولید ۸.۳ میلیون تن شمش و محصولات فلزی در فصل بهار

عصر معدن- کارنامه نخستین فصل سال ۹۸ گویای آن است که ۹ واحد تولیدی بزرگ فولاد ساز کشور بالغ بر ۵.۲ میلیون تن شمش و ۳.۱ میلیون تن محصولات عرضه کردند که نسبت به عملکرد مدت مشابه پارسال به ترتیب سه و هفت درصد افزایش داشته است.;

تولید ۸.۳ میلیون تن شمش و محصولات فلزی در فصل بهار
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایرنا، برپایه آمارهای فصل بهار امسال مجموع تولید شمش فولادی (مجموعه های مبارکه، خوزستان، ذوب آهن، فولاد آلیاژی یزد، کاوه جنوب، فولاد خراسان، چادرملو، فولاد ارفع و فولاد بناب) به رقم پنج میلیون و 213 هزار و 711 تن رسید که در مقایسه با سه ماهه نخست سال 97 رشد سه درصدی را ثبت کرد.

    مجموع عملکرد مجموعه های یاد شده در خرداد ماه 98 هم به رقم یک میلیون و 769 هزار و 535 تن رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایش 10 درصدی دارد. در عین حال عملکرد خرداد ماه، سهم 33.9 درصدی از سه ماهه نخست امسال را به خود اختصاص داد.

    بیشترین میزان تولید سه ماهه شمش مربوط به فولاد مبارکه با رقم 2 میلیون و 371 هزار و 281 تن بود و کمترین هم از آن فولاد بناب با رقم 47 هزار و 295 تن ثبت شد.

    همچنین بررسی عملکرد فولاد سازان مزبور در دوره این گزارش نشان می دهد که بیشترین رشد تولید مربوط به فولاد بناب با رشد 87 درصدی می شود و فولاد های خوزستان و خراسان نسبت به سه ماهه ابتدایی 97 تفاوت عملکرد نداشتند. 

    تولید 3.1 میلیون تن محصولات فولادی

    براساس آمار عملکرد تعداد 11 واحد فولاد سازی (مبارکه، سبا، ذوب آهن، فولاد آذربایجان، خراسان، آلیاژی، نورد و لوله اهواز، گروه ملی صنعتی فولاد، اکسین، ورق خودرو چهارمحال و بختیاری و فولاد بناب) گویای آن است که مجموع محصولات فولادی این گروه فولاد ساز در سه ماهه امسال به رقم سه میلیون و 116 هزار و 358 تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش هفت درصدی داشت.

    واحد های مزبور در خرداد ماه 98 مجموع تولید یک میلیون و 48 هزار و 784 تن را ثبت کردند که نسبت به ماه مشابه در سال 97 رشد 14 درصدی دارد و سهم خرداد ماه از کل عملکرد سه ماهه به رقم 33.6 درصد رسید.

    فولاد مبارکه در بخش محصولات فولادی هم با رقم یک میلیون و 461 هزار و 169 تن بالاترین سهم را به خود اختصاص داد و گروه ملی صنعتی فولاد ایران هم در مجموع (میلگرد، تیرآهن و لوله) با 28 هزار و 971 تن کمترین سهم دوره سه ماهه را داشت.

    این بررسی نشان می‌دهد نورد و لوله اهواز با رشد تولید 145 درصدی در سه ماهه امسال بالاترین میزان افزایش را ثبت کرد و فولاد مبارکه نیز در این مدت رشدی در زمینه تولید محصولات فولادی نداشت.

    برپایه آمار گمرک، صادرات اقلام معدنی فلزی به ارزش 6 میلیارد و 837 میلیون دلار به وزن 28 میلیون تن بود، شمش فولادی مهمترین محصول صادراتی بخش معدنی فلزی به وزن 5.5 میلیون تن به ارزش 2 میلیارد و 238 میلیون دلار بود. همچنین سهم محصولات طویل فولادی یک میلیارد و 27 میلیون دلار، محصولات تخت فولادی 410 میلیون دلار ثبت شده بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر