تحریم صنایع معدنی ایران، بازی تکراری ترامپ

عصر معدن- عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه صنایع معدنی، فولاد، مس و آلومنیوم جزو تحریم های ٩۰روزه ترامپ پس از خروج از برجام بوده است، گفت: این بازی تکراری ترامپ است.;

تحریم صنایع معدنی ایران، بازی تکراری ترامپ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از مهر، قدیر قیافه با اشاره به ادعای اعمال تحریم‌های جدید بر روی صنایع معدنی کشور به ویژه فولاد، مس و آلومینیوم از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ظرف روزهای گذشته گفت: سال‌هاست که اقتصاد ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد و البته این تحریم‌ها در هر مرحله به مراتب سخت‌تر شده است؛ اما به موازات آن فعالان اقتصادی راه‌های بسیار زیادی را پیدا کرده‌اند تا بتوانند از این تحریم‌ها گذر کنند؛ ولی متأسفانه برخی از راههای دور زدن تحریم‌ها شناسایی شده و قابل استفاده نیست. اگر چه این به مفهوم توقف حضور صنایع معدنی ایران در بازارهای جهانی نیست.

    وی افزود: شناسایی برخی راههای دور زدن تحریم به مفهوم این نیست که نمی‌توان با استفاده از رفتارهای خلاقانه و طراحی‌های نوآورانه از گذر تحریم عبور کنیم؛ پس حتما از تحریم کنونی نیز عبور خواهیم کرد و جای نگرانی وجود ندارد.

    وی تصریح کرد: اگر بخواهیم به تحریمی که دو روز پیش رییس جمهور آمریکا علیه بخش معدن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد، نگاهی داشته باشیم باید گفت که این تحریم تنها یک اقدام نمادین از سوی آمریکا در حوزه‌هایی همچون فولاد، مس و آلومینیوم است؛ چرا که در زمانی که آمریکا رسما خروج خود را از برجام اعلام کرد، فلزات اساسی ایران از جمله فولاد، مس و آلومینیوم را نیز در حوزه تحریم‌های اعلام شده در 90روز اول پس از این تصمیم قرار داد؛ ولی در طول یکسال گذشته مشاهده شد که هم بخش فولاد و  مس و سنگ آهن ایران، با رشد صادرات مواجه شدند و در بازارهای مختلف به فروش رفتند که البته آن هم دشواری‌های خاص خود و ظرافت‌های ویژه ای دارد که فعالان اقتصادی با راهکارهای مبتکرانه، آن را محقق کردند.

    قیافه با بیان اینکه به طور قطع نمی‌توان راه‌های دور زدن تحریم بخش معدن و صنایع معدنی ایران را تشریح کرد، گفت: تصمیم اخیر ایالات متحده آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید بر روی صنایع معدنی ایران، حتما تاثیر روانی در بازارها بر جای خواهد گذاشت و برخی هزینه‌های صادرات از جمله حمل بار دریایی را افزایش می‌دهد که باز هم نیازمند آن هستیم تا با بکارگیری طرح‌های نوآورانه، این هزینه‌ها را کاهش دهیم؛ ضمن اینکه ممکن است در حوزه‌های مالی و بانکی نیز دچار زحماتی شویم که در گذشته نیز وجود داشته است. پس تحریم‌های جدید به مفهوم این نیست که صنایع معدنی ایران از حرکت باز می‌ایستند.

    قیافه گفت: بخش عمده‌ای از صادرات صنایع معدنی و فولاد ایران به کشورهای همسایه صورت می‌گیرد که پس از این نیز می‌تواند ادامه یابد؛ اما نکته حائز اهمیت آن است که شرکت‌های کوچک و متوسط بسیاری، صادر کننده محصولات معدنی ایران هستند که متناظر با آنها، شرکت‌های کوچک و متوسط زیادی در دنیا و کشورهای هدف صادراتی، طرف قرارداد و خریدار محصولات ایرانی هستند و کار را پیش می‌برند؛ ضمن اینکه طرف‌های مقابل آنها به دلیل قرار گرفتن در الگوی شرکت‌های کوچک و متوسط، مراودات زیادی با آمریکا ندارند و ممکن است زیر ذره بین این کشور برای تحریم نباشند. بنابراین به این جهت می‌توان گفت که از این کمند نیز عبور خواهیم کرد.

    ماجرای بخشنامه نسنجیده وزارت صنعت چیست؟

    نایب رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد برخی محدودیت‌های داخلی بر سر راه صادرات محصولات معدنی اشاره کرد و گفت: درست همزمان با تحریم‌های ظالمانه و بی منطق ایالات متحده آمریکا بر روی بخش فلزات ایران، یکی از بخش‌های وزارت صنعت بخشنامه‌ای را صادر کرده که در آن خواستار توقف صادرات برخی محصولات بلند فولادی و لوله و پروفیل شده است که متأسفانه این اقدام به صورت ناآگاهانه، گام برداشتن در مسیر تحریم‌های آمریکا است. این در شرایطی است که این نوع تصمیمات به زیان تولیدکنندگان، صادرکنندگان، منافع ملی، اقتصاد داخلی و بخش صنعت و معدن است؛ چرا که ما در این بخش با مازاد تولید و عرضه آن به بازار داخلی مواجه هستیم.

    قیافه گفت: در شرایط سختی که اقتصاد ایران قرار دارد دولت نباید گام‌هایی بردارد که کاملاً به ضرر تولید کنندگان، صادر کنندگان و منافع ملی است. بخصوص اینکه در شرایط فعلی، دولت و تمامی نهادهای مرتبط باید به حمایت از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و صنایع برخیزند و همراستا با شعار «رونق تولید» گام بردارند؛ نه اینکه ناآگاهانه، بر علیه آنها رفتار کرده و مقررات محدوده کننده قرار دهند. این رفتار به نفع کشور نیست. چرا که اکنون نیازمند اتحاد بوده و با یک وحدت رویه باید زمینه ساز رشد معقول صادرات شویم نه اینکه جلوی صادرات محصولات باارزش افزوده بالا را بگیریم.

    عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن گفت: این بخشنامه در شرایطی از سوی وزیر صنعت ابلاغ شده که کشور با رکود تورمی مواجه است و بنا به آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته تولید فولاد از مرز 25 میلیون تن عبور کرده در حالی که مصرف سال گذشته به 14 میلیون تن رسیده و امسال پیش بینی می‌شود در بهترین شرایط، مصرف به ١١ میلیون تن کاهش یابد. بنابراین باید اجازه داد مازاد تولید و نیاز کشور به خارج صادر شود تا صادر کنندگان هم علاوه بر ماندگاری در بازارها، به تعهدات خود به موقع عمل کنند.

    وی خاطرنشان کرد: امروز باید با چنگ و دندان بازارهای صادراتی خود را حفظ کنیم نه اینکه در شرایط جنگ تمام عیار با دشمن، با رفتارهای غلط و نسنجیده زمینه ساز همراهی با تحریم‌ها را فراهم کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر