اولین نشانه های رکود در بازارهای داخلی

عصر معدن- حامد مددی مدیرعامل شرکت دانش و سرمایه کارا، در یادداشتی برای «عصرمعدن» نوشت:;

اولین نشانه های رکود در بازارهای داخلی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹:۰۰

    در روزهای اخیر با رصد میزان تقاضا برای شرکت‌های تولیدی حوزه صنایع معدنی و فلزی در بورس کالا اولین نشانه های رکود انتظاری در ماه های آتی رویت شد.
    بررسی سیاست‌های کلان سیاسی و اقتصادی در دوران تورمی گذشته در سال‌های 90 و 91 و رکود بلندمدت پس از آن در سال های 92 تا 96 فعالان این بازارها را بیش از پیش نگران کرده است. در حال حاضر ابزاری بهتر از کنترل فشار تقاضا جهت کاهش تورم وجود ندارد و همین مسئله مهم‌ترین عامل در شکل گیری رکود احتمالی در سال‌های پیش روست.
    در بازار بورس نیز این مسئله در صورت های مالی شرکت‌ها رخنمون کرده است و هر آنچه تحلیلگران در بالا رفتن نرخ فروش شرکت ها انتظار داشتند در صورت‌های مالی 3 ماهه ابتدای سال 98 رونمایی شد. عمده تحلیلگران معتقدند در گزارش‌های عملکرد پیش روی شرکت های تولیدی احتمال کاهش فروش مقداری ناشی از رکود بالا است و همین مسئله می تواند آغاز کننده سیر نزولی سود آوری شرکت‌ها در سال 98 باشد.
    در کنار تمام این موارد معمای جنگ تجاری چین و امریکا هنوز حل نشده و در صورتی که این بحران حاد شود احتمال کاهش شدید قیمت‌های جهانی و نشانه های رکود جهانی نیز قابل رویت خواهد بود که کاتالیزوری خواهد شد برای کاهش سودآوری شرکت‌های حوزه معادن و فلزات. درنتیجه  فعالان حوزه معادن و فلزات باید به دقت گزارش‌های شرکت‌ها و تغییرات در نرخ پایه فروش محصولات شرکت‌ها در بورس کالا را رصد کرده و اولین نشانه های رکود را در کاهش تقاضای محصولات بورس کالایی پیگیر باشند.
    فعالان بورسی نیز با فاصله گرفتن از شرکت‌های صنایع صادرات محور مانند معادن و فلزات بهتر است از ریسک احتمالی رکود دوری کرده و با احتیاط بیشتری به خرید و فروش سهام اقدام کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر