مدیرکل صمت استان قم مطرح کرد؛

اکتشاف معادن فلزی ثروت آفرینی برای استان است

عصر معدن- مدیرکل صمت استان قم اعلام کرد که اکتشاف معادن فلزی، موجب ثروت آفرینی برای استان است و ما این موضوع را با استفاده از ظرفیت مجموعه‌های تخصصی فعال در این حوزه همچون سازمان‌های ایمیدو و زمین‌شناسی، با جدیت دنبال می‌کنیم.;

اکتشاف معادن فلزی ثروت آفرینی برای استان است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از روابط عمومی اداره کل صمت استان قم، «اکبر ابدالی» مدیرکل صمت استان قم اظهار کرد: گزارش‌های ارائه شده حکایت از آن دارد که در جریان تحقیقات سازمان‌های زمین‌شناسی، ایمیدور و شرکت ملی مس، چندین معدن فلزی در استان قم مورد شناسایی قرار گرفته‌است که پس از تخمین ارزش ذخیره مواد معدنی و به صرفه بودن معدنکاری در آن‌ها، کار بهره‌برداری از این معادن آغاز خواهد شد.

    وی افزود: به‌طور حتم شناسایی و بهره‌برداری از معادن فلزی در قم نسبت به بسیاری از معادن موجود با استقبال بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری، ارزش‌افزوده بیشتری برای استان به‌همراه داشته و در کنار آن بستر خوبی برای افزایش فرصت‌های شغلی در بخش معدن قم، فراهم خواهد شد.

    مدیرکل صمت استان قم ادامه داد: اداره کل صنعت، معدن و تجارت قم تلاش می‌کند علاوه بر بسترسازی برای گسترش فعالیت‌های معدنی در استان، در زمینه نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در معادن نیز با بهره‌برداران همکاری لازم را داشته باشد که البته در این موضوع همراهی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مورد نیاز بسیار مهم است.

    گفتنی‌ است، 212 پروانه ‌در بخش معادن استان موجود که 143 فقره از این پروانه‌ها دارای بهره‌بردار است و فعالیت‌های معدنی در محدوده تعیین شده آن صورت می‌گیرد.

    بیش از 24 نوع ماده معدنی درقم وجود دارد؛ اکثر مواد معدنی استان مصالح ساختمانی همچون گچ، آهک، سنگ لاشه و شن و ماسه است، پس از آن معادن نمک،‌ سنگ ساختمانی و معادن فلزی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

    از جمله موارد مورد توجه در گسترش فعالیت‌های معدنی در قم، ایجاد واحدهای فرآوری در کنار معادن استان است که هم ارزش افزوده بیشتر در فعالیت‌های معدنی را به‌دنبال دارد و هم موجب افزایش فرصت‌های شغلی در این بخش مهم اقتصادی می‌شود.

    لازم به توضیح است بهره‌برداران معادن درصدی از فروش ماده معدنی خود را از حدود 2 تا 12 درصد را تحت عنوان حقوق دولتی به دولت باز می‌گردانند.

    این حقوق دولتی درموارد مختلفی همچون اصلاح جاده‌هایی که درمسیر معادن است، عمران مناطقی که معادن در آن قرار گرفته‌اند،‌ اصلاح و بازسازی محیط پس از پایان فعالیت معادن و نیز توسعه فعالیت‌های معدنی به کار گرفته می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر