ابهام در روند صعودی قیمت طلا

عصر معدن- در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز در حالی که کارشناسان وال‌استریت دچار سه دستگی کم سابقه ای شدند، سرمایه‌گذاران نسبت به روند رشد قیمت طلا در هفته جاری خوش‌بین ماندند.;

ابهام در روند صعودی قیمت طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از ایسنا، طلا روز جمعه تحت تاثیر کشش سرمایه‌گذاران به سوی دارایی‌های پرریسک نظیر سهام که با امیدواری آنها به پیشرفت مذاکرات تجاری آمریکا و چین روی داد، کاهش قیمت قابل توجهی پیدا کرد با این حال سرمایه‌گذاران به میزان فزاینده نگران تاثیر منفی تعطیلی بخشهایی از دولت فدرال آمریکا روی رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال 2019 هستند.

    هر اونس طلا برای تحویل فوری از زمانی که در اواسط اوت به رکورد پایین 1159.96 دلار سقوط کرد، تحت تاثیر روند نزولی بازارهای سهام و افت ارزش دلار آمریکا بیش از 11 درصد رشد کرده است.

    در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، 18 نفر شرکت کردند که در هر سه بخش افزایش، کاهش و ثابت ماندن قیمت طلا، 6 نفر یا 33 درصد رای دادند.

    از میان 440 نفری که در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند، 255 نفر یا 58 درصد افزایش قیمت طلا و 94 نفر یا 21 درصد کاهش قیمت این فلز را پیش‌بینی کردند. 91 نفر یا 21 درصدی نیز نسبت به روند قیمت طلا نظری نداشتند.

    برای هفته گذشته 73 درصد از کارشناسان وال‌استریت و 57 درصد از سرمایه‌گذاران نسبت به بالا رفتن قیمت طلا ابراز خوش‌بینی کرده بودند. در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه 9.70 دلار یا 0.8 درصد کاهش پیدا کرد و در 1282.60 دلار بسته شد که 11 دلار از اوج قیمت 1293.80 دلار در اواسط هفته کمتر بود و برای کل هفته حدود 0.5 درصد کاهش ثبت کرد و به این ترتیب روند رشد هفتگی این فلز که برای سه هفته متوالی ادامه داشت، متوقف شد.

    آدریان دی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی "آدریان دی" در این باره به کیتکونیوز گفت: عواملی وجود دارد که ممکن است مانع از رشد قیمت طلا شود اما با این حال به نظر می‌رسد قیمت طلا به دلیل مساعد شدن عوامل بنیادین، افزایش پیدا خواهد کرد. طلا در مقطع فعلی، به هر گونه خبر مثبت پیرامون تعطیلی دولت فدرال آمریکا یا تجارت چین آسیب پذیر است و ممکن است لازم باشد شکستن مرز روانی مهم 1300 دلار را پیش از عبور از آن، امتحان کند. روند رشد قیمت طلا در 10 روز گذشته که بازارهای سهام شاهد بهبود نسبی بوده‌اند آهسته شده است اما عوامل بنیادین مثبت هستند و با پیشرفت اندکی که در خصوص بریگزیت، چین یا ایتالیا وجود داشته است، احتمال صعود طلا وجود دارد.

    ریچارد بیکر، دبیر نشریه "اورکا ماینر ریپورت" پیش‌بینی کرد قیمت طلا در نیمه اول سال 2019 تا 1380 دلار صعود خواهد کرد. وی گفت: احتمال دارد که طلا هفته جاری با توجه به طولانی شدن تعطیلی دولت آمریکا و ادامه آشفتگی در واشنگتن، صعود کند و انتظار دارم ارزش دلار آمریکا ضعیف شده و به سوی میانگین 200 روزه خود عقب‌نشینی کند.

    بیل باروچ، رییس شرکت "بلو لاین فیوچرز" نیز در میان کسانی بود که کاهش قیمت طلا در کوتاه مدت را پیش‌بینی کرد و گفت: کاهش قیمت طلا، تصحیح قیمت مناسبی خواهد بود.

    اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک نسبت به روند صعودی قیمت طلا در کوتاه مدت بدبین بود اما انتظار دارد اما معتقد بود این فلز در بلندمدت پتانسیل صعودی دارد.

    کالین سیژینسکی درباره روند قیمت طلا دیدگاه بی‌طرفانه‌ای داشت و در این باره گفت: طلا در محدوده 1300 دلار به مقاومت خورده است و بین این سطح و 1280 دلار حبس شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر