۳طرح مهم برای چادرملو در سال ۹۸ تعیین شد

عصر معدن- رییس دفتر بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به «عصرمعدن» گفت: در سال ۱۳۹۷ در ادامه برنامه‌های تولید کنسانتره بیشتر از ظرفیت اسمی و موفق شدیم به میزان۹میلیون و ۷۷۱هزارتن کنسانتره تولید کنیم که ۳۰درصد بیشتر از ظرفیت طراحی شده کارخانه( ۷میلیون و ۵۰۰هزارتن) بوده است.;

۳طرح مهم برای چادرملو در سال ۹۸ تعیین شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰:۰۰

    هادی بشیراد در گفت وگو با «عصرمعدن» با بیان این مطلب افزود: از این میزان کنسانتره تولید شده 6میلیون تن به کارخانه‌های فولادسازی داخل کشور که عمده آنها فولادمبارکه و فولادخوزستان بوده ارسال شده و 3میلیون و 700هزارتن آن نیز در کارخانه گندله سازی چادرملو به مصرف رسیده است.

    وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌‌های تولیدی شرکت در سال 97 برای تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی بوده در دست انجام است و بیبشتر به عنوان محصول جانبی چادرملو به حساب می‌آید. در این میان ظرفیت کارخانه پیمانکار برای تولید دانه بندی 1.2 تا 1.5 میلیون تن تعیین شده اما برنامه تولید 500هزارتن در دستور کار قرار گرفته است.

    به گفته وی، سنگ‌آهن دانه بندی شده در شرکت بیش از نیاز داخلی کشور بوده و حدود 50درصد آن صادر شده است.

    رییس دفتر بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ادامه داد: بیشترین مصرف کارخانه های فولادی در ایران کنسانتره است و اکنون بیش از 85 درصد فولادسازی های کشور نیازمند کنسانتره هستند زیرا این محصول ماده اولیه گندله بوده که در واحدهای احیای مستقیم مورد استفاده قرار میگیرد.
    وی یکی دیگر از اقدامات چادرملو در سال 97 را تولید گندله اعلام کرد و گفت: ظرفیت کارخانه گندله سازی 3میلیون و 400هزار تن بوده که طرح توسعه 600هزارتنی در سال گذشته به مرحله اجرا رسید و حدود 25 درصد از ظرفیت جدید به مقدار 150 هزار تن  وارد مدار تولید شد. حال با توجه به اینکه برنامه و عملکرد  تولید 3 میلیون و 550هزارتن بود 100درصد آن محقق شد .

    وی افزود: واحد احیای مستقیم چادرملو در 3 ماهه چهارم سال 97 راه اندازی شد و این در حالی بود که تا قبل از این مهم، آهن اسفنجی مورد نیاز فولادسازی خود را از شرکت فولاد غدیر تامین می کردیم اما از اواخر سال 97 و تحقق 100درصدی تولید گندله ، بخشی از نیاز گندله این واحد را خودمان تامین کردیم.

    به گفته رییس دفتر بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ، واحد احیای مستقیم چادرملو که شروع فعالیتش از اواسط دی ماه سال 97 بود، برنامه 150هزارتنی تولید برای آن گذاشتیم اما تا 238 هزارتن تولید کردیم. کارخانه فولادی چادرملو یکی دیگر از واحدهای مجموعه است که ظرفیت اسمی آن 1 میلیون و 300هزارتن تولید می‌باشد . با توجه به اینکه سیستم احیای مستقیم چادرملو هات شارژ است و آهن اسفنجی با دمای 600درجه وارد واحد کارخانه فولادسازی می شود این موضوع باعث کاهش مصرف 30 تا 40درصدی در مصرف آب و برق شده وعلاوه بر آن 300هزارتن ظرفیت فولادسازی را افزایش می‌دهد.

    وی درخصوص طرح هایی که در سال 97 به مرحله اجرا و افتتاح رسید نیز اینچنین پاسخ داد: در سال 97 یک طرح زیربنایی بسیار مهم داشتیم که آن هم احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر اردکان و انتقال آب به مجتمع صنعتی  چادرملو بود که با ظرفیت سالیانه 2میلیون و 900هزارتن مترمکعب آب صنعتی وارد فاز بهره برداری شد. طرح احیای مستقیم نیز در 3 ماهه اخر سال راه اندازی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

    بشیراد درباره اقداماتی که شرکت چادرملو درخصوص بومی سازی انجام داده نیز گفت: خوشبختانه از سال 77 که طرح اولیه معدن چادرملو به بهره برداری رسید هدف شرکت را بر ساخت داخل و بومی سازی گذاشتیم و حمایت کامل از مشاوران و سازندگان داخلی انجام شد و موفق شدیم تا اواخر سال 1397، 11 هزار و 330  قطعه را بومی سازی کنیم که این ساخت داخل و بومی سازی نقش عمده ای در کاهش توقفات کارخانه  داشت و یکی از عوامل مهم افزایش 30 درصد تولید کنسانتره چادرملو شد. برنامه بومی سازی جزو برنامه‌های شرکت بوده و همچنان ادامه دارد و برای کارخانه فولادسازی و احیای مستقیم نیز شروع شده است.

    وی درباره میزان اشتغالزایی این مجموعه نیز گفت: درشرکت چادرملو حدود 4هزارو 800 نفر مشغول به کار هستند و در شرکت های سرمایه پذیر که سهامشان را داریم همچون فولاد غدیر، ارفع و پامیدکو و نورد  سرمد ابرکوه  بیش از  7 هزارنفر به صورت مستقیم مشغول بکارند. به طور کلی حدود 42هزار نفر مستقیم و غیرمستقیم در مجموعه چادرملو مشغول بکار هستند.

    به گفته رییس دفتر بودجه و گزارشات شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ، مساله آموزش نیز بسیار مورد توجه شرکت چادرملو بوده و سال گذشته توانستیم 8هزارو 451 نفر از پرسنل در تمامی رشته هایی که مورد نیاز است در طول سال آموزش دهیم. همچنین حدود 65 هزار نفر ساعت مورد آموزش قرار گرفتند و حتی زمانی که فولادسازی قرار بود راه اندازی شود کارآموزان آموزش دیدند و بعد به استخدام فولادسازی درآمدند. این اقدام برای واحد احیای مستقیم نیز انجام شده و منجر به افزایش مهارت در کارکنان و افزایش تولید شده است.

    وی درباره برنامه های شرکت چادرملو در سال 98 نیز گفت: قرار است در سال 1398 به میزان  9میلیون و 100هزارتن کنسانتره، 3 میلیون و 700هزارتن گندله، یک میلیون و 250هزارتن آهن اسفنجی در واحد احیای مستقیم و یک میلیون تن شمش فولاد و 500هزارتن سنگ آهن دانه بندی شده تولید کنیم.

    وی همچنین در خصوص طرح های توسعه ای چادرملو نیز گفت: 3 طرح مهم و عمده برای چادرملو تعریف شده است که یکی از آنها طرح عملیات اکتشافی مقدماتی در آنومالی d19 است که در 25 کیلومتری چادرملو قرار دارد؛ این اقدام آغاز شده و طرح گندله سازی جدید با ظرفیت 4میلیون تن با سرمایه‌گذاری حدود 20هزار و 970میلیارد ریال در دستور کار است؛ پیش بینی شده ارز مورد نیاز برای این طرح برای خرید تجهیزات از طریق فاینانس تامین شود. البته اقدامات در این زمینه آغاز شده که به دلیل مسائل تحریم با وقفه روبرو شده است.

    بشیراد گفت: طرح دیگر نیز ساخت کارخانه نورد در کنار کارخانه فولادسازی با ظرفیت یک میلیون و 200هزارتن است که سرمایه گذاری برای آن نیز حدود 11هزار و 673 میلیارد ریال است. برای این طرح هم به منظور تامین نقدینگی ارزی و خرید تجهیزات خارجی قرار است از طریق بانک ایران و اروپا انجام شود که آن نیز با وقفه روبروشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر