برای نخستین بار اتفاق افتاد:

تولید کاتد روی مهدی آباد به روش لیچینگ

عصر معدن- مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد از تولید کاتد روی این معدن با خلوص بالای ۹۹ درصد به روش لیچینگ (استخراج حلالی-SX و الکترولیز-EW) در مقیاس آزمایشگاهی خبر داد.;

تولید کاتد روی مهدی آباد به روش لیچینگ
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، امین صفری با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به مشکل فرآوری در تولید کاتد روی مهدی آباد به روش های پیشین، سرمایه گذار طرح توسعه سرب و روی مهدی آباد با همکاری استادان دانشگاه زنجان و یکی از شرکت های تحقیقاتی بخش خصوصی، نخستین کاتد روی را از کانسنگ این معدن به روش لیچینگ و استخراج حلالی از کانسنگ اکسیدی تولید کرد.

    وی ادامه داد: یکی از مشکلات فرآوری کانسنگ اکسیدی مهدی آباد، وجود عناصر مزاحم همراه از جمله منگنز است که بعد از فرایند انحلال، مشکلاتی را در بخش SX ایجاد می کند. از این رو به شرکت سرمایه گذار توصیه شد علاوه بر همکاری با شرکت های صاحب تکنولوژی، از توان مطالعاتی، تحقیقاتی و دانشگاهی کشور برای رفع این مشکل بهره برداری کند.

    وی همچنین برای اجرای فرایند در مقیاس صنعتی، تحقیقات لازم توسط شرکت همکار خارجی سرمایه گذار در حال انجام بوده و تا یک ماه آینده، نتایج خود را اعلام خواهد کرد.

    مدیر مجتمع سرب و روی مهدی آباد خاطرنشان کرد: تولید کاتد روی از کانسنگ اکسیدی مهدی آباد با توجه به وجود منگنز و مشکلات یاد شده و همچنین ظرفیت مورد نیاز، در مقیاس صنعتی، مشابهی در جهان ندارد.

    وی افزود: از نظر ظرفیت و استحصال روی از کانسنگ اکسیدی، تنها کشور نامیبیا (کارخانه150 هزار تنی) کاتد تولید می کند که عناصر ناخالص مشکل ساز کانسنگ مهدی آباد را ندارد.

    صفری با اشاره به مزیت های تولید کاتد روی با روش لیچینگ و استخراج حلالی تصریح کرد: در این روش، آلودگی های زیست محیطی کاهش یافته و علاوه بر آن، بازیابی فلز افزایش می یابد.

    وی ادامه داد: مزیت دیگر روش لیچینگ اینکه مصرف انرژی و هزینه عملیاتی پایین تر بوده و درنتیجه قابلیت توجیه پذیری اقتصادی آن افزایش می یابد اما تکنولوژی آن در کانسنگ های اکسیدی روی پیچیده تر بوده و هنوز جایگاه خود را در دنیا نیافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر