صدور جواز بهره برداری برای ۱۱ معدن جدید در استان خراسان شمالی طی یکسال گذشته

عصر معدن- معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از صدور جواز بهره برداری با سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ۱۱ معدن جدید در استان طی یک سال گذشته خبر داد.;

صدور جواز بهره برداری برای ۱۱ معدن جدید در استان خراسان شمالی طی یکسال گذشته
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پگاه خبری «عصر معدن» به نقل از شاتا، علی اصغر رضازاده گفت: در یک سال اخیر 45 واحد معدنی در این استان به دلیل عدم فعالیت از صاحبانشان سلب صلاحیت و به دولت برگشت داده شد.

    وی اظهار کرد: واحدهای معدنی غیرفعال برگشت شده به دولت نیز در صورت درخواست از سوی سرمایه گذاران و کارآفرینان جدید با شرایط قانونی به آنها واگذار می شود

    معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی غیر فعال بودن و پرداخت نشدن حق حقوق دولتی را یکی از دلایل اصلی برای باز پس گیری واحدهای معدنی از کارآفرینان عنوان کرد.

    رضازاده با بیان اینکه براساس آمار سالانه حدود 10 هزار تن سنگ تزیینی مرمریت ساختمانی در این استان تولید می شود، خاطر نشان کرد: 70 درصد از این مواد معدنی به صورت خام به کشورهای چین، ایتالیا و برخی استان های کشور صادر می شود.

    وی ضعف سرمایه گذاری را مهمترین چالش پیشروی معادن این استان برشمرد و افزود: خام فروشی مواد معدنی به خصوص سنگ های تزیینی موجب شده تا سود ناشی از ارزش افزوده این مواد معدنی به سود خریداران خارجی و ایرانی برود.

    معاون امور صنایع و معادن سازمان صمت خراسان شمالی یکی از دلایل اصلی عدم صرفه اقتصادی در استخراج مواد معدنی در استان را با وجود پتانسیل موجود ناشی خام فروشی دانست و تصریح کرد: ایجاد بستر مناسب برای سرمایه گذاری خصوصی و یا دولتی در این حوزه ضروری است.

    رضا زاده نمونه واحدهای معدنی غیر فعال این استان را به دلیل مشکل سرمایه گذاری را معادن باریت در راز و جرگلان و کلسیت در مانه و سملقان برشمرد و گفت: این واحدها به دلیل نبود سرمایه گذار غیر فعال است.

    وی با اشاره به استقرار تنها واحد تولید پودر آلومینا ایران در شهرستان جاجرم در این استان خاطرنشان کرد : سرمایه گذاری مناسبی در این واحد معدنی انجام شد به گونه ای که توانست تحول بزرگی را در اقتصاد استان ایجاد کند، بنابراین باید به سمتی پیش رویم که سرمایه گذار را با تسهیلات بانکی به سمت بهره برداری از معادن استان هدایت کنیم.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر