پیش بینی تداوم افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی

عصر معدن- قیمت فولاد و محصولات فولادی از شمش گرفته تا میلگرد در بازارهای جهانی طی یک هفته گذشته با نوساناتی همراه بوده و این نوسانات برای شمش فولاد مثبت و از نوع افزایشی بوده است.;

پیش بینی تداوم افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از ایراسین، قیمت شمش فولاد در ابتدای هفته جاری در بازارهای مختلف جهان از جمله بازار ترکیه با رشد قیمتی همراه شده است. به این شکل که شمش فولاد که در هفته گذشته 600 دلار در هر تن CFR در بازار ترکیه قیمت‌گذاری شده بود در ابتدای این هفته (5 مارس-15 اسفند) به 615 دلار بر هرتن رسید. از طرف دیگر قیمت شمش در بازار CFR آسیا با افزایش 5 دلاری از 600 دلار به 605 دلار بر هر تن رسیده و در بازار دریای سیاه و بازار داخلی چین نیز به ترتیب با رشد قیمتی 5 دلار و 13 دلار به 585 دلار و 607 دلار بر هر تن قیمت‌گذاری شده است.

    به گفته کارشناسان و فعالان فولادی یکی از دلایل افزایش قیمت شمش فولاد در هفته جاری، روبه بهبود رفتن بازار قراضه است که منجر به افزایش قیمت فولاد نیز شده است.

    نرخ میلگرد به عنوان یکی از محصولات پایین دستی در صنعت فولاد نیز طی یک هفته گذشته با روند روبه رشدی همراه شده است. به این شکل که قیمت میلگرد وارداتی حوزه خلیج فارس در ابتدای هفته جاری بالاترین رشد قیمتی را نسبت به دیگر بازارها تجربه کرده و از 650 دلار بر هرتن به 685 دلار رسیده است. همچنین در بازار وارداتی جنوب شرق آسیا نیز از 685 دلار به 700 دلار رسیده است. اما نکته جالب در خصوص یکی از بازارهای بزرگ و مهم میلگرد در منطقه یعنی ترکیه وجود دارد آن هم اینکه طی مدت یادشده قیمت میلگرد در همان 650 دلار ثابت باقی مانده و تغییر قیمتی نداشته است. در بازار صادراتی روسیه نیز قیمت میلگرد از 683 دلار بر هرتن به 595 دلار رسیده و با ریزش قیمت مواجه شده است.

    در خصوص مفتول نیز که یکی دیگر محصولات فولادی در صنایع پایین دستی است، قیمتها در بازارهای مختلفی همچون بازار صادراتی اوکراین با رشد اندک همراه بوده و از 735 دلار به 740 دلار برهرتن رسیده و یا در بازار صادراتی چین نیز با رشد 25 دلاری از 693 دلار به 718 دلار صعود کرده و بالاترین افزایش قیمت مفتول را در بازارها به ثبت رسانده است؛ اما بازهم مشاهده می کنیک که در بازار صادراتی ترکیه همانگونه که قیمت میلگرد تغییری نداشت، بهای مفتول نیز طی یک هفته گذشته ثابت مانده و از 725 دلار فراتر نرفته است.

    به نظر می رسد روند روبه رشد قیمتی محصولات فولادی که در ماههای پایانی سال 2020 میلادی سرعت بالایی گرفت اما بعد از مدتی به سمت ثبات قیمتی به پیش رفت، این افزایش قیمت با توجه به نیاز بازار و ادامه یافتن فعالیت های اقتصادی و صنعتی مجددا آغاز شده و آینده خوبی در انتظار تولیدکنندگان محصولات فولادی است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر