شمش‌های آلومینیوم المهدی همچنان شبانه از کشور خارج می‌شود

عصر معدن- نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی ادعا کرد: ۲ نفر از سازمان خصوصی سازی در مجتمع آلومینیوم المهدی مستقر شده اند اما متاسفانه هنوز شبانه شمش به طور غیرقانونی از کشور خارج می شود که باید مانع آن شد.;

شمش‌های آلومینیوم المهدی همچنان شبانه از کشور خارج می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از تسنیم، «احمد مرادی» از برنامه ریزی برای برگزاری نشست نمایندگان استان هرمزگان با وزیر اموراقتصادی و دارایی درباره آلومینیوم المهدی خبر داد و افزود: سازمان خصوصی سازی باید 24 ساعته روی مجتمع نظارت داشته باشد و دستور لازم را صادر کند.
    مرادی یادآوری کرد: در سال 1393 مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال زیر قیمت کارشناسی واگذار شد که این اتفاق نباید دوباره تکرار شود و وزیر امور اقتصادی و دارایی باید دستورات لازم را در این زمینه صادر کند.
    وی افزود: سازمان خصوصی سازی با فشار دستگاه های نظارتی و نمایندگان مجبور شد بپذیرد خریدار آلومینیوم المهدی و هرمزال تخلفاتی داشته و حق و حقوق دولت را پرداخت نکرده  و قرارداد را فسخ کرد.
    نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیشنهاد اولیه این است که مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال به خانواده بزرگ آلومینیوم کشور واگذار و کارگران سهامدار آن شوند و کارگران صاحب اصلی چرخه تولید آلومینیوم شوندکه به دست آنان می چرخد.
    همچنین احمد مرادی، نماینده مردم شریف بندرعباس،‌ قشم، حاجی‌آباد، بندرخمیر و ابوموسی در نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی، سازمان خصوصی‌سازی و دستگاه‌های نظارتی از علت فسخ بی سروصدای قرارداد آلومینیوم المهدی و هرمزال، برگزاری شتاب‌زده مزایده فروش مجدد این دو شرکت و اوضاع بحرانی صنایع آلومینیوم‌سازی هرمزگان انتقاد کرد.

    متن این نامه به شرح زیر است:

    باسمه تعالی

    باسلام و احترام

    اخیراً مطلع شدم که قرارداد واگذاری شرکت‌های آلومینیوم المهدی و هرمزال فسخ و مزایده مجدد برای فروش این دو کارخانه در حال برگزار شدن است.

    اینجانب به عنوان یکی از خادمین و نمایندگان ملت از خطه نیلگون خلیج فارس از وزیر محترم اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی درخواست دارم به ابهامات و سوالات ذیل پاسخ لازم جهت تنویر افکار عمومی داده شود:

    1- چرا قرارداد واگذاری این دو شرکت آلومینیوم سازی کشور با بیش از 55 درصد تولید شمش  به‌صورت پنهانی و بدون اعلام رسمی فسخ و لغو شده است؟ و چرا برگزاری شتابزده مزایده فروش مجدد در حالی در شرف انجام است که خریدار و مدیران و منصوبان خریدار تا 21/9/1397 روزانه بیــش از 10 هزار تن شمش از کارخانه خارج کرده‌اند و هنوز هم در شرکت حضور داشته و مشغول به کار هستند؟

    در صورتی که از لحظه فسخ قرارداد باید همراه با ابلاغ رسمی تاریخ فسخ قرارداد واگذاری از همان لحظه صورت جلسه تغییر و تحول در محل کارخانه به‌صورت مکتوب و با جزئیات کامل و همراه با معرفی و انتصاب مدیران موقت از طرف سازمان خصوصی‌سازی اقدام می شده است.

    همچــنین اولاً مجتمع هرمزال دیــگر یک مجموعه دارایی و امــوال نیست و در همان ســال 1394 دو ماه بعد از تحویل به خریدار تبدیل به شرکت آلومینیوم هرمز جنوب با مسئــولیت محدود با شماره ثبت 2508 و شناسه ملی 140053992590 در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرشهرستان دامغان ثبت گردیده، در حالی که در بندرعباس باید به ثبت می‌رسید.

    ثانیاً وام چند صد میلیون یورویی که خریدار بعد از واگذاری از بانک صنعت و معدن گرفته با حمایت و پشتیبانی چه کسانی بوده و چگونه و کجا هزینه شده و ضمانت پرداخت این وام کلان به عهده چه سازمان و یا اشخاصی است؟

    ثالثاً به خاطر عدم پایبندی خریدار به تعهداتش پرونده‌های زیادی در مراجع قانونی تشکیل و محکوم به پرداخت میلیاردها تومان حق و حقوق دولت شده است.

    رابعاً خریدار حتی یک کیلو شمش هم در بـورس نفروخته و کلیــه شمش‌های آلومیــنیوم که در تـمام مدت سه سال و انــدی از کارخانه خارج کرده به‌صورت قطره چکانی در بازار آزاد و با احتکار به بالاترین قیمت فروخته است. لذا سازمان خصوصی‌سازی در موقع حسابرسی مبنای قیمت شمش را چگونه تعیین  و محاسبه خواهد کرد؟

    2- متاسفانه خبرهایــی که در بین اکثر کارگران این دو کارخانه مطرح است،‌ حکایت از این دارد که این دو شرکت قبل از فسخ فروخته شده و برگزاری شتابزده مزایده‌های نوبت اول،‌ دوم و سوم فقط برای سرپوش گذاشتن به این معامله پنهانی و انجام تشریفات به ظاهر قانونی است. اگر چنین شیــوه و روند خرید و فروش در سـازمان خصوصی‌سازی حاکم و رواج یابد آنگاه سازمان خصوصی‌سازی تبدیل به یک سازمان مخوف، کارچاق کن و دلال می‌شود.

    3-به خاطر اعمال سیاست‌های ناشیانه، بی‌هدفی و بی‌برنامه‌گی‌های خریدار که هیچ‌گونه درک و آشنایی صحیح از این صنعت پیچیده نداشته،‌ بعداز گذشت بیش از سه سال از واگــذاری و تحویل این شرکت‌ها اوضاع تمام واحدها و بخش‌های این مجموعه را به نقطه‌ای رسانده که از لاستیک، ‌روغن و گریس لیفتراک‌ها، تراکتورها و بونکرهای حمل مواد و غیره ... گرفته تا مواد اولیه مصرفی و قطعات یدکی را به صفر رسانده و 80 درصد تجهیزات یا از کار افتاده و تعطیل شده یا به‌صورت نیمه کاره فعالیت می‌کنند، به ویژه اینکه اوضاع سلامتی روحی و روانی 2000 نفر از کارگران زحمتکش این دو مجموعه با خانواده آنان به عنوان اصلی‌ترین سرمایه این صنعت به مخاطره افتاده است.

    4-آثار و تبعات زیانبار عدم اهلیت و سوء مدیریت و خودکامگی خریدار فقط شامل المهدی و هرمزال نمی‌گردد، بلکه حداقل چندین پروژه دیگر می‌توان نام برد که به همین وضعیت دچار گردیده‌اند.

    لذا به جنابعالی تاکید می‌گردد اجازه ندهید قطب تولید آلومینیوم سازی کشور به سرزمین سوخته و ایجاد یک بحران بیکاری 2000 نفری مبدل گردد و در پایان ذکر این مهم ضروری است که از مجموع 240 دیگ در آلومینیوم المهدی و 228 دیگ در شرکت هرمزال هم اینک فقط 65 دیگ در آلومینیوم المهدی و 43 دیگ در هرمزال قادر به فعالیت هستند و هر لحظه امکان توقف هریک از واحدهای مذکور وجود دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر