شهرک تخصصی صنایع تبدیلی معادن در میامی جانمایی شد

عصر معدن- معاون امور اقتصادی استاندار سمنان از جانمایی ایجاد شهرک تخصصی صنایع تبدیلی معدن در میامی خبر داد و گفت: این تصمیم در قالب طرح‌های توسعه‌ای این شهرستان اتخاذ شده است.;

شهرک تخصصی صنایع تبدیلی معادن در میامی جانمایی شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرمعدن» به نقل از مهر، حشمت‌الله عسگری، بابیان اینکه ایجاد شهرک تخصصی صنایع تبدیلی بخش معدن در میامی جانمایی و مکان‌یابی شده است، ابراز داشت: هم‌اکنون طرح در حالت اخذ استعلامات لازم قرار دارد که به‌محض انجام، مصوب شورای برنامه‌ریزی استان شده و به دولت فرستاده می‌شود.

    وی بابیان اینکه این تصمیم در قالب طرح‌های توسعه‌ای منطقه میامی اتخاذشده است، افزود: شرق استان سمنان از معادن متعددی برخوردار است که تعداد آن‌ها نیز به‌سرعت در حال گسترش است لذا نیاز به شهرک تخصصی بود که بر روی فرآوری واحدهای معدنی کار کند.

    نگاه استانداری با تاکید بر استقرار واحدهای مرتبط

    معاون اقتصادی استاندار سمنان بابیان اینکه ناحیه صنعتی کالپوش تابستان امسال کلنگ زنی شده است، ابراز داشت: نواحی صنعتی با مصوبه شورای برنامه‌ریزی قابل انجام است اما ایجاد شهرک صنعتی نیازمند مصوبه دولت دارد لذا کالپوش نیز با نگاه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی مجوز لازم را گرفته و نگاه استانداری نیز استقرار واحدهای مرتبط با این بخش است.

    عسگری بابیان اینکه هر شهرک صنعتی که بخواهد شروع به فعالیت کند زون‌بندی می‌شود، در ادامه تصریح کرد: متناسب با شرایط منطقه و زون بندی مشخص می‌شود که ناحیه موردنظر نیازمند استقرار چه صنعتی است که البته به تایید سازمان محیط‌زیست نیز می‌رسد.

    وی بابیان اینکه در شاهرود نیز ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در حال پیگیری است، گفت: به‌محض تصویب و تایید این امر، مطالعات آن انجام شده و جزو گزینه‌هایی است که در بین گروه اقتصادی و دولت در حال تبادل‌نظر بوده.

    روند کند ایجاد زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی در دامغان

    معاون اقتصادی استاندار سمنان بابیان اینکه هم‌اکنون سه منطقه ویژه اقتصادی با مجوز رسمی دولت در استان وجود دارد، ابراز داشت: منطقه ویژه اقتصادی گرمسار دو هزار هکتار را شامل می‌شود که مطالعات طرح جامع آن به تصویب شورای عالی مناطق آزاد رسیده است یعنی آمادگی واگذاری برای فروش به متقاضیان را دارد و تاکنون نیز 50 مورد واگذاری زمین صورت گرفته و زیرساخت‌های لازم برای میان‌مدت و بلندمدت آماده است لذا برای گرمسار در مرحله جذب سرمایه‌گذار هستیم.

    عسگری در ادامه از آمادگی زیرساخت‌های لازم برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در سمنان خبر داد و تصریح کرد: این مجموعه کنار شهرک صنعتی این شهر قرار دارد که می‌تواند خدمات لازم را از آن‌ها دریافت کند ولی هنوز طرح جامع آن ابلاغ نشده ولی مطالعات آن صورت گرفت و به‌محض انجام این مهم شاهد استقرار واحدهای صنعتی خواهیم بود.

    وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی دامغان هم به دلیل تغییر دستگاه مسئول از روند اجرایی عقب‌تر قرار دارد و گلایه‌های موجود مبنی بر کند بودن زیرساخت‌ها و آماده‌سازی زمین است لذا اقداماتی ازجمله در اختیار قرار دادن  10 هکتار زمین و استقرار ساختمان گمرک انجام شده ولی در مجموع زیرساخت‌های آن آماده نیست ضمن اینکه در شورای عالی نیز برای طرح جامع ایراداتی گرفته شد که باید برطرف شود.

    معاون اقتصادی استاندار سمنان با تاکید بر اینکه بین مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی تفاوت فاحشی وجود دارد که علاقه‌مندی واحدها برای استقرار در مناطق ویژه را خیلی بیشتر از شهرک‌های صنعتی می‌کند، اضافه کرد: امکاناتی از قبیل معافیت‌های مالی بسیار خوب و بلندمدت و تعرفه‌های گمرکی و امتیازات مطلوب ازجمله مواردی است که بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این مناطق تشویق خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر