سنگ‌آهن وارداتی چین در کف نرخ دوماهه

سقوط مسکن چینی به زیان سنگ‏‏‌آهنی‏‏‌ها

عصر معدن- قیمت خانه‌‌‌های نوساز در چین برای ماه مه با بیشترین سرعت ظرف ۹سال و نیم اخیر کاهش یافت؛ این یازدهمین ماه متوالی بود که از بهای مسکن در این کشور کاسته شد و به این ترتیب این داده نشان داد که محرک‌‌‌های اعمالی از سوی دولت چین برای تقویت بازار مسکن در این کشور کافی نبوده است.;

سقوط مسکن چینی به زیان سنگ‏‏‌آهنی‏‏‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر معدن» به نقل از دنیای اقتصاد، تضعیف بهای مسکن در چین باعث شد تا روند افت بهای سنگ‌‌‌آهن و فولاد در چین تقویت شود؛ به نحوی که سنگ‌‌‌آهن عیار 62‌درصد وارداتی به چین تا کف کانال قیمتی 107دلار به ازای هر تن که کف نرخ دوماه اخیر این محصول است عقب نشست. قیمت خانه‌‌‌های نوساز در چین برای ماه مه کاهش 0.7درصدی را نسبت به ماه قبل ثبت کرد؛ این داده‌‌‌ای بود که اداره ملی آمار چین منتشر کرد و به این ترتیب بهای مسکن در این کشور برای یازدهمین ماه متوالی کاهش یافت. در عین حال میزان افت قیمت مسکن نوساز در چین ظرف ماه مه بیشترین کاهش نرخ ماهانه پس از اکتبر 2014 بود.

    این در حالی است که قیمت مسکن در چین طی ماه مه کاهش 3.9درصدی در بازه سالانه داشت؛ در حالی که ظرف ماه آوریل نرخ مسکن چین در بازه سالانه افت 3.1درصدی داشت.  بخش املاک چین زمانی موتور رشد اقتصادی این کشور بود؛ اما این بخش از اواسط سال 2021 تحت‌تاثیر چند بحران قرار گرفته است. برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده املاک در چین بدهی خود را نکول کرده‌‌‌اند و ساخت‌‌‌‌‌‌وساز در پروژه‌‌‌های مسکن پیش‌فروش‌شده متوقف شده است.   ظرف ماه‌‌‌های اخیر مقامات دولتی چین بارها وعده حمایت از بازار مسکن این کشور را با هدف تقویت رشد اقتصادی داده‌‌‌اند. آخرین وعده دولت این کشور برای حمایت از بازار مسکن چین ارائه تسهیلات 300میلیارد یوآنی معادل 41.3میلیارد دلار به منظور تسهیل شرایط اعطای وام و تامین مالی شرکت‌های توسعه‌‌‌دهنده به منظور فروکش بحران در بازار مسکن چین بود.

    با این حال تحلیلگران بر این باورند که این حرکت‌‌‌ها کمک چندانی به جذب موجودی عظیم مسکن نخواهد کرد. ارقام رسمی منتشرشده از سوی اداره ملی آمار چین که ظرف روز دوشنبه 17ژوئن منتشر شد، نشان داد که سرمایه‌گذاری در بازار ملک طی پنج‌ماه اول امسال 10.1‌درصد نسبت به دوره مشابه قبل کاهش یافت؛ این در حالی بود که ظرف بازه چهارماه ابتدایی امسال سرمایه‌گذاری در بازار مسکن 9.8‌درصد کاهش یافت. ژو تیانچن می‌‌‌گوید: اقدامات دولت چین برای حمایت از بازار مسکن باعث بهبود معاملات خانه‌‌‌های دست‌دوم در شهرهای بزرگ چین شده است؛ اما مشکل نقدینگی بنگاه‌‌‌های املاک و مستغلات و بحران مهم عدم‌اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری در بازار ساخت مسکن برطرف نشده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    مطالب مرتبط
    مطالب مرتبط بیشتر